IBPBI/2/423-1519/12/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1519/12/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 2 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka ma prawo do zmniejszenia przychodu z tytułu działalności objętej Zezwoleniami (zwolnionego z opodatkowania) o koszty poniesione w celu uzyskania kolejnego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka ma prawo do zmniejszenia przychodu z tytułu działalności objętej Zezwoleniami (zwolnionego z opodatkowania) o koszty poniesione w celu uzyskania kolejnego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Spółki prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE") jest głównie produkcja ceramicznych wkładów do silników wysokoprężnych służących do filtracji gazów spalinowych, wykorzystywanych w pojazdach silnikowych. Ponadto, w 2012 r. Spółka rozpoczęła produkcję czujników odpowiedzialnych za pomiar stężenia tlenków azotu (NOx).

Spółka posiada trzy zezwolenia (dalej: "Zezwolenia"):

a.

Zezwolenie z dnia 11 marca 2003 r.,

b.

Zezwolenie z dnia 1 grudnia 2011 r.,

c.

Zezwolenie z dnia 26 stycznia 2012 r.

Dochody uzyskane z tytułu działalności objętej Zezwoleniami Spółka traktuje jako dochody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."),.

Oprócz działalności objętej Zezwoleniami Spółka identyfikuje i wydziela również zdarzenia nieobjęte Zezwoleniami i w konsekwencji podlegające opodatkowaniu p.d.o.p.

Spółka zamierza dokonać dywersyfikacji zakresu działalności prowadzonej na terenie SSE. W tym celu ponosi obecnie i będzie ponosić również w przyszłości koszty związane z uzyskaniem kolejnego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności na terenie SSE, w tym m.in. koszty obsługi i doradztwa prawnego i kadrowego, koszty przygotowania i uczestnictwa w przetargu, koszty opłat notarialnych, koszty utrzymania gruntu itp.

Koszty te nie zwiększają wartości początkowej inwestycji prowadzonej na terenie SSE.

W świetle powyższego Spółka powzięła wątpliwości co do rodzaju kosztów uzyskania przychodów oraz momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wymienionych wyżej wydatków związanych z uzyskiem nowego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do zmniejszenia przychodu z tytułu działalności objętej Zezwoleniami (zwolnionego z opodatkowania p.d.o.p.) o koszty poniesione w celu uzyskania kolejnego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, tj. m.in. koszty obsługi i doradztwa prawnego i kadrowego, koszty przygotowania i uczestnictwa w przetargu, koszty opłat notarialnych, koszty utrzymania gruntu, które zostały poniesione przez Spółkę przed uzyskaniem nowego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE w momencie poniesienia wyżej wymienionych kosztów... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Spółki, w związku z faktem, że wydatki na uzyskanie kolejnego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności na terenie SSE stanowią koszt uzyskania przychodów pośrednio związany ze zwolnioną od opodatkowania p.d.o.p. działalnością Spółki, Spółka ma prawo do zmniejszenia przychodu z tytułu działalności objętej zwolnieniem z opodatkowania p.d.o.p. o te wydatki w momencie ich poniesienia.

W odniesieniu natomiast do momentu zaliczenia wydatków poniesionych w związku z uzyskaniem kolejnego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE Spółka podkreśla, że na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy o p.d.o.p., koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich cześć dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Wskazać należy również, że Spółka w dniu 16 maja 2012 r. otrzymała interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, Znak: IBPBI/2/423-169/12/AP w zakresie możliwości prowadzenia jednej wspólnej ewidencji rachunkowej spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., w celu ustalenia przychodu (dochodu) z działalności zwolnionej niezależnie od liczby posiadanych zezwoleń strefowych.

Na podstawie otrzymanej przez Spółkę interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej prowadzenia ewidencji rachunkowej Spółka, w związku z brakiem obowiązku wyodrębnienia dla każdego zezwolenia strefowego przychodów i kosztów osiągniętych na działalności strefowej prowadzonej na podstawie poszczególnych zezwoleń, uprawniona jest do wykazywania jednego strumienia przychodów (dochodów) zwolnionych.

Zatem, biorąc pod uwagę, że:

* wydatki ponoszone w celu uzyskania zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE powinny stanowić, zdaniem Spółki, pośrednie koszty uzyskania przychodów,

* koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą potrącalne są, co do zasady, w momencie ich poniesienia,

* wydatki ponoszone w celu uzyskania zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE powinny zostać przyporządkowane do działalności zwolnionej prowadzonej przez Spółkę na terenie SSE,

* Spółka prowadzi obecnie na podstawie Zezwoleń działalność gospodarczą na terenie SSE, która jest zwolniona z opodatkowania p.d.o.p.,

* Spółka wykazuje jeden strumień przychodów (dochodów) zwolnionych osiągniętych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE,

zdaniem Spółki, wydatki ponoszone w celu uzyskania kolejnego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE powinny pomniejszać przychód osiągany przez Spółkę z tytułu działalności zwolnionej prowadzonej na terenie SSE w momencie ich poniesienia.

Stanowisko Spółki zostało potwierdzone m.in. przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 20 stycznia 2011 r. Sygn. I SA/Wr 1366/10. W wyroku tym Sąd wyraził opinię, że "W tej sytuacji do ustalenia momentu potrącalności kosztów uzyskania przychodów zastosowanie będzie miał przepis art. 15 ust. 4d p.d.o.p., zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl