IBPBI/2/423-1515/09/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1515/09/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 7 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 02 i 5 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 stycznia 2010 r. znak: IBPBI/2/423-1515/09/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 02 i 5 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

...sp. z o.o. jest spółką z wyłącznym udziałem Gminy, powołaną m.in. do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. W celu realizacji ww. zadań Gmina wniosła aportem do Spółki sieci wodociągowe i kanalizacyjne, które jako środki trwałe Spółki, są podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Ze środków pochodzących z amortyzacji Spółka finansuje wymianę starych i budowę nowych sieci wodociągowych.

Ponadto Gmina posiada opracowany projekt budowy nowych sieci kanalizacyjnych i zamierza przekazać realizację części inwestycji objętych tym projektem Spółce, zwiększając jej kapitał zakładowy o potrzebne środki finansowe i obejmując w zamian udziały w podwyższonym kapitale. Zgodnie z przepisami prawa budowlanego Gmina jest również podmiotem, na który zostało wydane pozwolenie na budowę sieci objętych ww. projektem. Po zakończeniu inwestycji pozwolenie na użytkowanie nowych sieci również zostanie udzielone Gminie. Przedmiotowa inwestycja zostanie przyjęta protokołem OT na środki trwałe Spółki. Gmina udzieli Spółce pełnomocnictwa do dysponowania projektem w celu realizacji części inwestycji objętej ww. projektem.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 2 lutego 2010 r. Spółka wskazała, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zarejestrowanym pod numerem NIP. Planowana inwestycja będzie służyła sprzedaży opodatkowanej VAT - Spółka będzie w oparciu o wytworzone sieci świadczyć usługi wodno-kanalizacyjne na rzecz mieszkańców Gminy. Faktury związane z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją części inwestycji będą wystawiane przez Spółkę. Odbiory robót będą dokonywane przez Spółkę. Spółka będzie w ramach możliwości finansowych sukcesywnie wykonywać kolejne fragmenty zaprojektowanej sieci; każdy fragment będzie stanowił dla Spółki odrębne zadanie inwestycyjne.

W kolejnym uzupełnieniu wniosku z dnia 5 lutego 2010 r. Spółka wskazała, iż w pierwotnym założeniu Gmina miała pozostać właścicielem pozwolenia na budowę oraz stać się posiadaczem pozwolenia na użytkowanie wybudowanej infrastruktury. Ostatecznie okazało się, że Spółka otrzyma do dyspozycji całą dokumentację projektową, wskutek czego możliwe stanie się przeniesienie pozwolenia na budowę na Spółkę. W efekcie to właśnie Spółka będzie również podmiotem, który otrzyma pozwolenie na użytkowanie. Nadal jednak Spółka będzie korzystać z dokumentacji projektowej, którą zamówiła i sfinansowała Gmina.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy fakt realizacji inwestycji na podstawie projektu budowlanego sfinansowanego przez Gminę powoduje konieczność ustalenia przez Spółkę przychodu z tytułu otrzymania niedopłatnego świadczenia.

Zdaniem Spółki, fakt realizacji inwestycji na podstawie projektu budowlanego sfinansowanego przez Gminę spowoduje konieczność ustalenia przez Spółkę przychodu z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia i rozliczenia go w czasie w jakim Spółka będzie naliczać odpisy amortyzacyjne od środków trwałych wprowadzonych do ewidencji. Ustalony przychód będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast część odpisów amortyzacyjnych odpowiadająca kwocie nieodpłatnego świadczenia nie będzie stanowić kosztów uzyskania przychodu. Wartość świadczenia Spółka ustali jako iloczyn średniego kosztu zaprojektowania 1 mb sieci stosowanego na rynku oraz zakresu planowanej inwestycji będącej częścią, opracowanego projektu budowlanego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. określanej w dalszej części "u.p.d.o.p."), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie precyzuje co należy rozumieć przez "nieodpłatne świadczenie", ograniczając się jedynie do wskazania w art. 12 ust. 6 i 6a u.p.d.o.p., sposobu i kryteriów ustalania wartości nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń. Należy w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie poglądem pojęcie to "ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenie w znaczeniu cywilistycznym, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar majątkowy" (por. wyrok NSA z dn. 10.05.2006 sygn. akt II FSK 313/06, publ. LEX nr 198804).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzyma opracowany projekt rozbudowy nowych sieci kanalizacyjnych od Gminy, która go zamówiła i sfinansowała. Powyższe wypełnia dyspozycję przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., zatem po stronie Spółki powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia.

W myśl art. 12 ust. 6 u.p.d.o.p. wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu - w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Z przedstawionego stanu faktycznego (uzupełnienie wniosku z dnia 5 lutego 2010 r.) wynika ponadto, iż w pierwotnym założeniu Gmina miała pozostać właścicielem pozwolenia na budowę oraz stać się posiadaczem pozwolenia na użytkowanie wybudowanej infrastruktury. Ostatecznie okazało się, że Spółka otrzyma do dyspozycji całą dokumentację projektową, wskutek czego możliwe stanie się przeniesienie pozwolenia na budowę na Spółkę. W efekcie to właśnie Spółka będzie również podmiotem, który otrzyma pozwolenie na użytkowanie.

Tym samym, skoro uzyskany przez Spółkę przychód z tyt. nieodpłatnego korzystania z projektu budowlanego sfinansowanego przez Gminę może być rozpoznany w świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. jako przychód z nieodpłatnych świadczeń, a Spółka będzie podmiotem, który otrzyma pozwolenie na użytkowanie wytworzonego przez nią środka trwałego, to w przedstawionym stanie faktycznym ma zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p.

Jednocześnie zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zgodnie z tym przepisem nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środków trwałych, która została podatnikowi zwrócona "w jakiejkolwiek formie" - w przedmiotowej sprawie w formie nieodpłatnego świadczenia w postaci korzystania z projektu budowlanego sfinansowanego przez Gminę.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl