IBPBI/2/423-1513/10/CzP - Możliwość zaliczenia wydatków i kosztów sfinansowanych z otrzymanego dofinansowania do kosztów uzyskania przychodów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1513/10/CzP Możliwość zaliczenia wydatków i kosztów sfinansowanych z otrzymanego dofinansowania do kosztów uzyskania przychodów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 5 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków kwalifikowanych sfinansowanych środkami pochodzącymi z otrzymanego dofinansowania /pytanie oznaczone we wniosku nr 2/ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2010 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków kwalifikowanych sfinansowanych środkami pochodzącymi z otrzymanego dofinansowania.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 28 września 2010 r. znak: IBPBI/2/423-1018/10/CzP zwrócono się o ich uzupełnienie. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 5 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka podpisała w marcu 2010 r. z Zarządem Województwa umowę o dofinansowanie Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 7 "Infrastruktura ochrony środowiska", Działanie 7.3 Gospodarka odpadami. Przedmiot Projektu: Rekultywacja Kwatery nr I wraz z przedłużeniem czasu eksploatacji Kwatery nr II składowiska odpadów. Dofinansowanie następuje w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych, przy czym część tych wydatków została zaewidencjonowana w księgach handlowych prowadzonych przez Spółkę w latach 2007-2010 jako koszty rekultywacji zamkniętej kwatery składowania odpadów (koszty bieżącego okresu), a część wydatków zostanie przez Spółkę poniesiona w roku 2011 jako wydatki na nowe środki trwałe.

Zgodnie z umową, Instytucja Zarządzająca MRPO przyznała dofinansowanie w wysokości stanowiącej 85% wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu, w tym:

* 85% stanowią środki europejskie, czyli pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przekazywane w formie płatności z rachunku Ministra Finansów prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego,

* 15% stanowi dofinansowanie pochodzące z budżetu państwa przekazywane Beneficjentowi w formie dotacji celowej.

Powyższe środki wpłynęły na rachunek bankowy Spółki w czerwcu 2010 r..

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki kwalifikowane sfinansowane środkami pochodzącymi z otrzymanego dofinansowania stanowią koszt uzyskania przychodów... /pytanie oznaczone we wniosku nr 2/

Zdaniem Spółki, wydatki kwalifikowane pokryte środkami pochodzącymi z otrzymanego dofinansowania nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, bowiem zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o p.d.o.p. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., określana dalej "u.p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich bezspornego związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą, zawarty został w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż Spółka otrzymała środki w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (środki europejskie) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 7 "Infrastruktura ochrony środowiska", Działanie 7.3 Gospodarka odpadami. W interpretacji indywidualnej z dnia 4 listopada 2010 r., Znak: IBPBI/2/423-1018/10/CzP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, iż przedmiotowe środki korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 w odniesieniu do środków otrzymanych w formie dotacji celowej i odpowiednio art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p. w odniesieniu do środków otrzymanych w formie płatności z budżetu środków europejskich.

W oparciu o przywołane przepisy u.p.d.o.p. stwierdzić należy, iż w przedmiotowym stanie faktycznym wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z ww. dochodów, wolnych od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p., nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie uprzejmie nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 3 wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl