IBPBI/2/423-148/14/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-148/14/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 29 stycznia 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 4 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wspólnotowe znaki towarowe, które Spółka nabędzie w przyszłości będą stanowiły podlegające amortyzacji podatkowej wartości niematerialne i prawne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wspólnotowe znaki towarowe, które Spółka nabędzie w przyszłości będą stanowiły podlegające amortyzacji podatkowej wartości niematerialne i prawne.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Spółka zamierza w przyszłości nabywać prawa ochronne do znaków towarowych oraz prawa do wspólnotowych znaków towarowych zarejestrowanych w Urzędzie... (O.) w A. (dalej: "wspólnotowe znaki towarowe"). Nabywane przez Spółkę wspólnotowe znaki towarowe będą, przez okres dłuższy niż rok, wykorzystywane przez Wnioskodawcę na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym także oddawane do używania na podstawie umowy licencyjnej na rzecz podmiotów trzecich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wspólnotowe znaki towarowe, które Spółka nabędzie w przyszłości będą stanowiły podlegające amortyzacji podatkowej wartości niematerialne i prawne.

Zdaniem Wnioskodawcy, wspólnotowe znaki towarowe spełniają warunki do uznania ich za wartości niematerialne i prawne. W konsekwencji, Spółka będzie uprawniona do dokonywania odpisów amortyzacyjnych, stanowiących koszty uzyskania przychodów, zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów art. 16a-16 m ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT").

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, prawo ochronne na znak towarowy może stanowić wartość niematerialną i prawną.

Takim prawem jest również zarejestrowany wspólnotowy znak towarowy, o którym mowa w rozporządzeniu Rady WE nr 207/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego (Dz. U.UE.L2009.78.1, dalej: "Rozporządzenie") podlegający ujawnieniu (rejestracji) w Urzędzie... (O.) w A.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 Rozporządzenia, wspólnotowy znak towarowy ma charakter jednolity. Wywołuje on ten sam skutek w całej Wspólnocie; może on być zarejestrowany, zbyty, być przedmiotem zrzeczenia się lub decyzji stwierdzającej wygaśnięcie praw właściciela znaku lub unieważnienie znaku, a jego używanie może być zakazane jedynie w odniesieniu do całej Wspólnoty. Przepis ten ustanawia zasadę jednolitości wspólnotowego znaku towarowego. W praktyce zasada ta oznacza jednolitość uregulowań dotyczących patentów i wzorów przemysłowych, znaków towarowych rejestrowanych w Państwach Członkowskich.

Zasada jednolitości wyraża się w:

* jednolitej procedurze rejestracyjnej (rejestracji wspólnotowego znaku towarowego można dokonać za pośrednictwem Urzędu Patentowego RP),

* ochronie wspólnotowego znaku towarowego na całym terytorium Wspólnoty i skutkach, jakie wywołuje wspólnotowy znak towarowy w Państwach Członkowskich.

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm., dalej: "ustawa PWP") przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast zgodnie z Rozporządzeniem na mocy przyznania ochrony dla wspólnotowego znaku towarowego nabywa się ochronę na terenie wszystkich Państw Członkowskich, a więc w tym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Skoro więc dla wspólnotowego znaku towarowego ochrona przysługuje na terenie Wspólnoty, to tym bardziej przysługuje w kraju członkowskim, czyli na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Dodatkowo Spółka wskazuje, że zgodnie z art. 16 ust. 1 Rozporządzenia, wspólnotowy znak towarowy jako przedmiot własności traktowany jest w całości i na całym terytorium Wspólnoty tak jak krajowy znak towarowy zarejestrowany w Państwie Członkowskim, w którym według rejestru wspólnotowych znaków towarowych właściciel ma swoją siedzibę lub swoje miejsce zamieszkania w dacie dokonywania oceny.

W konsekwencji prawo ochronne do wspólnotowego znaku towarowego jest traktowane analogicznie do prawa ochronnego do znaku towarowego w rozumieniu ustawy PWP.

Pozostałe warunki amortyzacji podatkowej znaków towarowych jako wartości niematerialnych i prawnych obejmują: (i.) nabycie prawa, (ii.) jego gospodarczą przydatność w dniu przyjęcia do używania (iii.) przewidywany okres używania dłuższy niż rok oraz (iv.) wykorzystywanie takiej wartości przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą albo oddanie przez niego takiej wartości do używania na podstawie umowy licencyjnej, umowy najmu lub umowy leasingu. W przypadku Spółki wszystkie powyższe warunki zostaną spełnione.

W konsekwencji, przy spełnieniu pozostałych przesłanek pozwalających na dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od wartości niematerialnych i prawnych na gruncie ustawy o CIT, wspólnotowe znaki towarowe, które Spółka nabędzie, będą podlegały amortyzacji podatkowej.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych.

Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał za prawidłowe stanowisko, zgodnie z którym "prawa ochronne do wspólnotowych znaków towarowych, które zostaną nabyte przez Spółkę w ramach aportu ZCP, będą spełniać wszystkie przesłanki do uznania ich za wartości niematerialne i prawne wynikające z art. 16b ust. 1 ustawy CIT i tym samym będą mogły być przez Spółkę amortyzowane (odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej znaku towarowego, będą stanowiły koszt uzyskania przychodu na podstawie powołanego wcześniej art. 15 ust. 6 ustawy CIT)" (interpretacja indywidualna z 1 lipca 2011 r., sygn. IBPBI/2/423-759/11/CzP).

Analogicznie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, który uznał, że "mając na uwadze treść ustawy PWP, Rozporządzenia oraz przedstawione powyżej argumenty, w ocenie Spółki na gruncie ustawy PWP prawo ochronne do wspólnotowego znaku towarowego, powinno być traktowane analogicznie do prawa ochronnego do znaku towarowego w rozumieniu tej ustawy. W konsekwencji Spółka nie widzi przeszkód, przy spełnieniu pozostałych przesłanek pozwalających na dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od wartości niematerialnych i prawnych na gruncie ustawy o p.d.o.p., aby prawo ochronne do wspólnotowego znaku ochronnego podlegało amortyzacji zgodnie z 16b ust. 1 pkt 6 ustawy p.d.o.p." (interpretacja indywidualna z 2 lutego 2011 r., sygn. IPPB3/423-781/10-2/MS).

Tak samo stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 16 września 2011 r., wydanej w analogicznym stanie faktycznym (sygn. IPPB3/423-532/11-2/PK1).

Uprawnienie do dokonywania odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszty uzyskania przychodów od wartości początkowej wspólnotowych znaków towarowych potwierdzone zostało również w interpretacji indywidualnej z 19 kwietnia 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB3/423-38a/12/DK).

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 15 maja 2013 r. (sygn. IBPBI/2/423-239/13/JD) stwierdził, że stanowisko Spółki w zakresie "możliwości i momentu zaliczenia w koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od nabytych w drodze darowizny, zarejestrowanych w Urzędzie Patentowym lub O. A. wspólnotowych znaków towarowych, których wartość początkowa została określona na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p. - jest prawidłowe".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl