IBPBI/2/423-1448/10/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1448/10/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 25 stycznia 2011 r. oraz w dniu 7 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania zeznania podatkowego CIT-8 wraz ze sprawozdaniem finansowym przez samorządowy zakład budżetowy (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) - jest nieprawidłowe.

UZASADNINIE

W dniu 20 października 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania zeznania podatkowego CIT-8 wraz ze sprawozdaniem finansowym przez samorządowy zakład budżetowy.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też, pismami z dnia 11 stycznia 2011 r. oraz 27 stycznia 2011 r. Znak: IBPP1/443-1003/10/ES IBPBI/2/423-1448/10/PC, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniach 25 stycznia oraz 7 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 14 pkt 7a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) oraz art. 97a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.) Rada Powiatu podjęła uchwałę w sprawie: "Likwidację Powiatowego Zakładu Aktywności Zawodowej celem przekształcenia w samorządowy zakład budżetowy".

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nie przewiduje dalszego funkcjonowania zakładów aktywności zawodowej w formie gospodarstw pomocniczych i zakładów budżetowych. Powiatowy Zakład Aktywności Zawodowej powołany został uchwałą Rady Powiatu jako jednostka organizacyjna Starostwa Powiatowego bez określonej formy organizacyjno-prawnej.

Uchwała Rady Powiatu postanawia, że od 1 stycznia 2011 r. Powiatowy Zakład Aktywności Zawodowej jest jednostką organizacyjną powiatu działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego. Zakład jako jednostka organizacyjna Powiatu nie posiadał dotychczas osobowości prawnej i nadal jej nie posiada.

Artykuł 97a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.) umożliwia utworzenie samorządowego zakładu budżetowego poprzez przeprowadzenie likwidacji obecnie istniejącego Powiatowego Zakładu Aktywności Zawodowej celem przekształcenia w samorządowy zakład budżetowy pod tą samą nazwą.

W celu umożliwienia dalszego prowadzenia przejętej działalności likwidowanej jednostki organizacyjnej przez nowo utworzony samorządowy zakład budżetowy, ustawa reguluje kwestie sukcesji praw i obowiązków, należności, uprawnień, środków pieniężnych, oraz składników majątkowych.

Zgodnie z uchwałą Rady Powiatu nazwa zakładu jego siedziba oraz adresy prowadzenia działalności nie ulegną zmianie, a także zachowany zostanie dotychczasowy rodzaj działalności. Zachowane zostały wszystkie uregulowania prawne dotyczące działalności zakładu zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej (Dz. U. Nr 242, poz. 1776).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zakład będzie zobowiązany do składania zeznań o wysokości osiągniętego dochodu/poniesionej straty z bilansem i rachunkiem zysków i strat... (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy, zakład powinien być zwolniony ze składania zeznania o wysokości osiągniętego dochodu/poniesionej straty CIT - 8 zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponadto zakład nie posiada osobowości prawnej. Sprawozdania finansowe-bilans i rachunek zysków i strat są przekazywane do Starostwa Powiatowego - jednostki organizacyjnej zakładu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Na mocy przepisów ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono nowe formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych. Regulacja ta spowodowała konieczność likwidacji niektórych jednostek, w tym zakładów aktywności zawodowej.

W myśl art. 97a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.), gmina lub powiat, które uzyskały dla wyodrębnionej jednostki organizacyjnej status zakładu aktywności zawodowej, mogą, w terminie do dnia 31 grudnia 2010 r. przekształcić ten zakład w samorządowy zakład budżetowy.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne. Jak stanowi art. 1 ust. 2 tej ustawy, podatnikami mogą być również jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej.

W oparciu o powyższe należy wskazać, że za jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej posiadające status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych należy uznać m.in. samorządowe zakłady budżetowe.

Z kolei art. 6 ww. ustawy zawiera zamknięty katalog podmiotów zwolnionych z podatku dochodowego, w przepisie tym nie wymieniono samorządowych zakładów budżetowych.

Przepis art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie przepisów ustawy wymienionej w art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obwiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacać podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Zaś w myśl art. 27 ust. 2 ww. ustawy podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek złożenia opinii i raportu nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe, na podstawie odrębnych przepisów, są zwolnione z obowiązku badania.

W oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie zobowiązany do sporządzania zeznania podatkowego, na formularzu CIT-8 wraz ze sprawozdaniem finansowym i przekazywania go do właściwego urzędu skarbowego.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje w tym zakresie wyjątku w stosunku do samorządowych zakładów budżetowych.

Na koniec należy dodać, iż w myśl powołanego przez Wnioskodawcę art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest:

* działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

* kulturalna,

* w zakresie kultury fizycznej i sportu,

* ochrony środowiska,

* wspierania inicjatyw społecznych oraz na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzeniu wsi w wodę,

* dobroczynności,

* ochrony zdrowia i pomocy społecznej,

* rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,

* kultu religijnego.

Zgodnie z treścią powyższego przepisu wolne od podatku są dochody podatników których cele statutowe są wymienione w powyższym przepisie. Nie ma natomiast w nim mowy o zwolnieniu powyższych podatników z obowiązku składania zeznań o wysokości osiągniętego dochodu/poniesionej straty wraz z bilansem i rachunkiem zysków i strat.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest zatem nieprawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie pytań nr 1-3 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach ul. Prosta 10 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl