IBPBI/2/423-1447/09/CzP - Działalność uczelni niepublicznej a zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1447/09/CzP Działalność uczelni niepublicznej a zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 24 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu prowadzenia działalności dydaktycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu prowadzenia działalności dydaktycznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest uczelnią niepubliczną działającą na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym. Uczelnia jest wpisana do rejestru niepaństwowych uczelni zawodowych prowadzonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i posiada osobowość prawną. Założycielem Uczelni jest spółka z o.o.

Statut Uczelni przewiduje, że jej założyciel:

*

nadaje statut Uczelni,

*

dokonuje zmian w statucie i przedstawia je do zatwierdzenia właściwemu ministrowi do spraw szkolnictwa wyższego,

*

podejmuje decyzję o likwidacji Uczelni za zgodą właściwego ministra,

*

składa wnioski do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego o nadanie uprawnień do prowadzenia studiów na określonym kierunku.

Poza tym Uczelnia jest niezależna (finansowo), założyciel nie ma korzyści finansowych z tytułu łączącego go z nią. Szkoła Wyższa wszystkie uzyskane środki (zyski) przeznacza na rozwój własnej bazy naukowo-dydatktycznej, a co za tym idzie nie tworzy kapitału z tytułu odpisów z zysku.

Jak określa statut, Uczelnia prowadzi działalność dydaktyczną, tzn. prowadzi studia stacjonarne i niestacjonarne na dwóch kierunkach. Z tytułu prowadzenia studiów Uczelnia pobiera czesne i inne opłaty za kształcenie, które stanowią przychód Uczelni. Artykuł 106 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, stanowi, iż "prowadzenie przez uczelnię działalności dydaktycznej, naukowej, badawczej, doświadczalnej (...) nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.)."

Jednocześnie ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia z podatku przychody z działalności dydaktycznej, naukowej i oświatowej (art. 17 ust. 1 pkt 4). Nie ma również zastosowania wyłączenie z przytoczonego przepisu określone w ustępie 1c artykułu 17. Wątpliwości budzić może jedynie punkt 1 ustępu 1c, stanowiący, iż nie ma zastosowania zwolnienie w przypadku m.in. spółek. Jednak Szkoła Wyższa nie jest spółką, jedynie jej założycielem jest spółka, a więc to ograniczenie też nie ma zastosowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uczelnia niepubliczna korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako że uzyskuje przychody z działalności dydaktycznej określonej w statucie i nie kwalifikuje się do żadnej kategorii z wyłączenia określonego w art. 17 ust. 1c.

Zdaniem Wnioskodawcy, uczelnia niepubliczna, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych z działalności dydaktycznej, jako że taka działalność jest jej celem statutowym. Ma więc zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie ma również zastosowania ograniczenie w stosowaniu tego przepisu określone w ustępie 1c, ponieważ Wnioskodawcę nie można uznać za żadną z przytoczonych w tym ustępie jednostek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - określana dalej jako "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Stosownie do postanowień art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Przepis art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p. stanowi (w brzmieniu obowiązującym w 2009 r.), że zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcje organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3.

zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będącymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspakajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wnioskodawca jest uczelnią wyższą (posiada osobowość prawną), która nie jest wymieniona w powołanym wyżej wykazie podmiotów, do których nie stosuje się przedmiotowego zwolnienia. Prowadzi działalność dydaktyczną, co wynika z jej statutu i z tego tytułu pobiera czesne oraz inne opłaty. Mając na względzie powyższe, dochody uzyskane z prowadzenia ww. działalności mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 4 pkt 1 u.p.d.o.p., pod warunkiem przeznaczenia uzyskanego dochodu i, bez względu na termin, wydatkowania na cele statutowe wymienione w tym przepisie.

Stanowisko wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Bez wpływu na taką ocenę pozostaje fakt, iż w stanowisku tym Wnioskodawca zawarł sformułowanie, że zwolnieniu z opodatkowania podlega przychód, a nie dochód. Z brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wskazanego jako podstawę zwolnienia, wynika bowiem jednoznacznie, że zwolnieniu podlega dochód, a nie przychód osiągnięty przez Wnioskodawcę.

Skoro bowiem podstawą zwolnienia jest art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., należy przyjąć, iż sformułowanie o możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu jest oczywistą omyłką.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl