IBPBI/2/423-1430/12/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1430/12/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów bonusów wypłaconych aptekom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów bonusów wypłaconych aptekom.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka specjalizuje się w wytwarzaniu i dystrybucji surowców farmaceutycznych stosowanych do sporządzania leków recepturowych w aptekach. W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje sprzedaży swoich produktów m.in. do aptek. Sprzedaż jest dokumentowana odpowiednimi fakturami. Pomiędzy Spółką i aptekami zostały zawarte umowy handlowe, na mocy których z tytułu uzyskania określonego poziomu sprzedaży lub za uregulowanie płatności w wymaganym terminie przyznawane są aptekom określone premie pieniężne (dalej: "Bonusy"). Przyznane Bonusy są dokumentowane odpowiednimi notami księgowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka będzie mogła zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów wartość wypłaconych aptekom Bonusów.

Zdaniem Spółki, wartość wypłaconych aptekom Bonusów może zostać zaliczona w całości do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "Ustawa CIT"), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT, który zawiera zamknięty katalog kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Istotnym dla zaklasyfikowania danego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu jest możliwość wykazania jego związku z przychodami. Przy ocenie poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.

W opinii Spółki, w zakresie prowadzonej działalności przysługuje jej swoboda w zakresie motywowania współpracujących z nią odbiorców. Zachęta do dalszej współpracy oraz zwiększania jej intensywności w przedmiotowym przypadku przybierze formę Bonusu wypłacanego z tytułu osiągnięcia określonego poziomu sprzedaży lub za uregulowanie płatności w wymaganym terminie. W efekcie, w opinii Spółki, Bonusy wypłacane kontrahentom (aptekom) mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, gdyż wartość wypłacanych Bonusów jest powiązana z wartością sprzedaży dla konkretnych kontrahentów (aptek).

Wypłacane Bonusy wpływają zatem nie tylko na wysokość osiąganych przez Spółkę przychodów, ale również zabezpieczają źródło ich osiągania, bowiem zapłata premii stanowi zachętę do terminowej płatności oraz dalszego dokonywania zakupów towarów od Spółki, a nie od konkurencyjnych podmiotów.

Ponadto wydatki z tytułu wypłacanych Bonusów nie zostały wymienione w katalogu wydatków nie stanowiących podatkowych kosztów określonych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych:

* interpretacja indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 1 kwietnia 2011 r., Znak ILPB3/423-20/11-2/KS, w której stwierdzono, iż: "Przyznawana premia pieniężna (bonus) nie odnosi się do konkretnej dostawy (transakcji), ale do wartości sprzedaży dla konkretnego kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym. Wartość premii pieniężnych jako procent wielkości osiągniętego obrotu w danym roku podatkowym jest w sposób bezpośredni powiązany z wartością sprzedaży dla konkretnych kontrahentów. Tym samym, związek wypłaconych premii pieniężnych (bonusu) za dany okres rozliczeniowy, z wielkością przychodu Spółki w tym okresie ma charakter bezpośredni."

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 kwietnia 2012 r., Znak ITPB3/423-18a/12/AW, w której wskazano: "Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż wypłacane na podstawie umów o współpracy premie pieniężne (bonusy) są związane z osiągnięciem przez kontrahentów pułapów obrotów w danym okresie."

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 czerwca 2011 r., Znak IPPB5/423-497/11-2/TO, gdzie podkreślono, iż: "wypłacane przez Spółkę premie pieniężne ("Bonusy") stanowią koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami."

Analogiczny pogląd prezentowany jest również w orzecznictwie sądów administracyjnych. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 9 listopada 2010 r., sygn. akt I SA/Kr 1164/10 stwierdził podobnie jak organy podatkowe we wskazanych powyżej interpretacjach, iż: " (...) możliwość otrzymania bonusu z logicznego punktu widzenia i uwzględniając zasady doświadczenia życiowego ma wpływ, co zresztą sama strona przyznaje, na decyzję o zakupie towarów u Spółki, czyli wprost na osiągnięcie przez nią przychodu. Co więcej nie można wykluczyć, że gdyby nie fakt wypłacania kontrahentom przez Spółkę bonusów, ci mogliby ograniczyć lub zaprzestać z nią współpracy. W świetle powyższego, w ocenie Sądu poniesione przez skarżącą wydatki w postaci wypłacanych bonusów za poprzedni rok kalendarzowy stanowią koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z tymi przychodami. "

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż wydatki związane z wypłatą Bonusów w całości będą stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była ocena czy na gruncie odrębnych przepisów (ustawa o podatku od towarów i usług) wskazane w opisie stanu faktycznego bonusy winny być udokumentowane fakturami korygującymi.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, w szczególności gdyby Spółka - na mocy odrębnych przepisów była zobowiązana do udokumentowania ww. bonusu fakturą korygującą lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl