IBPBI/2/423-1401/10/PC - Możliwość zwolnienia z opodatkowania darowizny w formie dofinansowania do zakupu sprzętu ratownictwa drogowego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1401/10/PC Możliwość zwolnienia z opodatkowania darowizny w formie dofinansowania do zakupu sprzętu ratownictwa drogowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 11 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 20 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania do zakupu urządzenia dla Ochotniczej Straży Pożarnej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania do zakupu urządzenia dla Ochotniczej Straży Pożarnej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też, pismem z dnia 24 listopada 2010 r. Znak: IBPBI/2/423-1401/10/PC, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 20 grudnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest samorządową, wojewódzką osobą prawną działającą na podstawie art. 116 i następnych ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.). Gospodarka finansowa Ośrodka jest uregulowana w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 2 października 2002 r. w sprawie szczegółowych warunków gospodarki finansowej wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego oraz szczegółowych warunków ewidencji przychodów i kosztów związanych z działalnością Ośrodka (Dz. U. Nr 176, poz. 1443).

Do ustawowych zadań Ośrodka należy organizowanie egzaminów państwowych sprawdzających kwalifikacje osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz kierujących pojazdami.

Ponadto Ośrodek wykonuje inne zadania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w szczególności:

* organizowanie i prowadzenie działalności oświatowej i szkoleniowej z zakresu prawa o ruchu drogowym oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego;

* organizowanie i prowadzenie szkolenia egzaminatorów;

* współdziałanie z innymi podmiotami realizującymi zadania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w szczególności z policją ośrodkami szkolenia kierowców, szkołami, strażą pożarną, zakładami opieki zdrowotnej;

* propagowanie zasad bezpiecznego udziału w ruchu drogowym jego uczestników poprzez organizowanie konkursów z zakresu wiedzy o bezpieczeństwie ruchu drogowego, organizowanie imprez podnoszących praktyczne umiejętności kierowców.

Realizując zadania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego Wnioskodawca współpracuje z Wojewódzką Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, prowadzi sekretariat WRBRD oraz inicjuje i wspiera działania podejmowane przez Radę. Działalność Wnioskodawcy od 1 stycznia 2002 r. została uznana za działalność oświatową, która zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolniona od podatku. Zgodnie z przytoczonym przepisem wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność oświatowa. Koszty odpowiadające przychodom również nie podlegają opodatkowaniu.

Dochody Wnioskodawcy są w całości przekazywane na finansowanie działalności oświatowej, a zysk jest przekazywany na zasilenie funduszu statutowego Wnioskodawcy oraz na fundusz celowy na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Z funduszu bezpieczeństwa ruchu drogowego utworzonego z zysku netto Wnioskodawca pokrywa wydatki na finansowanie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednym z takich wydatków było dofinansowanie pieniężne do zakupu sprzętu typu "Holmatro" dla Ochotniczej Straży Pożarnej w kwocie 25.000 zł. Dofinansowany sprzęt jest sprzętem w ratownictwie drogowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy darowizna w formie dofinansowania do zakupu sprzętu ratownictwa drogowego w kwocie 25.000 zł dla OSP podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jeżeli fundusz bezpieczeństwa ruchu drogowego jest tworzony z zysku netto.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazana darowizna powinna być zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż było to działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego - a to jest statutowym działaniem Wnioskodawcy, a ponadto środki funduszu na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego pochodzą z zysku netto Wnioskodawcy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Artykuł 17 ust. 1b cytowanej ustawy stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 omawianej ustawy wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4. Pierwszy z nich wymaga, by statut jednostki zawierał wskazane w ustawie cele, drugi zaś by dochód przeznaczony był na te cele.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, koszty należy rozpatrywać w sposób szczególny. Stosownie do art. 15 ust. 1 omawianej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jeśli więc podatnik uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

Następnie wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy analizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Jeżeli wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4.

Jak wynika z wniosku, jednym z celów statutowych Ośrodka jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednym z wydatków realizujących ten cel było zdaniem Wnioskodawcy dofinansowanie do zakupionego sprzętu dla Ochotniczej Straży Pożarnej.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że cele działalności statutowej Ośrodka dotyczące prowadzenia innej działalności mającej na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego nie można przypisać do którejkolwiek ze sfer działalności określonych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem dochody przeznaczone na ten cel nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach ul. Prosta 10 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl