IBPBI/2/423-1387/12/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1387/12/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 2 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy ponoszone przez Spółkę wydatki związane z uzyskaniem nowego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE stanowią koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z działalnością zwolnioną od opodatkowania (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy ponoszone przez Spółkę wydatki związane z uzyskaniem nowego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE stanowią koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z działalnością zwolnioną od opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Spółki prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE") jest głównie produkcja ceramicznych wkładów do silników wysokoprężnych służących do filtracji gazów spalinowych, wykorzystywanych w pojazdach silnikowych. Ponadto, w 2012 r. Spółka rozpoczęła produkcję czujników odpowiedzialnych za pomiar stężenia tlenków azotu (NOx).

Spółka posiada trzy zezwolenia (dalej: "Zezwolenia"):

a.

Zezwolenie z dnia 11 marca 2003 r.,

b.

Zezwolenie z dnia 1 grudnia 2011 r.,

c.

Zezwolenie z dnia 26 stycznia 2012 r.

Dochody uzyskane z tytułu działalności objętej Zezwoleniami Spółka traktuje jako dochody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p.").

Oprócz działalności objętej Zezwoleniami Spółka identyfikuje i wydziela również zdarzenia nieobjęte Zezwoleniami i w konsekwencji podlegające opodatkowaniu p.d.o.p.

Spółka zamierza dokonać dywersyfikacji zakresu działalności prowadzonej na terenie SSE. W tym celu ponosi obecnie i będzie ponosić również w przyszłości koszty związane z uzyskaniem kolejnego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności na terenie SSE, w tym m.in. koszty obsługi i doradztwa prawnego i kadrowego, koszty przygotowania i uczestnictwa w przetargu, koszty opłat notarialnych, koszty utrzymania gruntu itp.

Koszty te nie zwiększają wartości początkowej inwestycji prowadzonej na terenie SSE.

W świetle powyższego Spółka powzięła wątpliwości co do rodzaju kosztów uzyskania przychodów oraz momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wymienionych wyżej wydatków związanych z uzyskiem nowego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wymienione wyżej wydatki ponoszone w związku z uzyskaniem nowego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE stanowią koszt uzyskania przychodów pośrednio związany ze zwolnioną od opodatkowania p.d.o.p. działalnością Spółki... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, wydatki ponoszone w związku z uzyskaniem nowego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, tj. m.in. koszty obsługi i doradztwa prawnego i kadrowego, koszty przygotowania i uczestnictwa w przetargu, koszty opłat notarialnych, koszty utrzymania gruntu, stanowią koszt uzyskania przychodów pośrednio związany ze zwolnioną od opodatkowania p.d.o.p. działalnością Spółki, którą Spółka prowadzi na podstawie Zezwoleń.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

W celu ustalenia dochodu korzystającego ze zwolnienia z opodatkowania p.d.o.p. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., podatnik powinien dokonać przyporządkowania do działalności zwolnionej przychodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia oraz odpowiadających im kosztów.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określa art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

W związku z tym, iż wydatki poniesione przez Spółkę w związku z uzyskaniem kolejnych zezwoleń nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., zasadność ich zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. należy określić poprzez wskazanie istnienia związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy analizowanym wydatkiem, a wzrostem przychodów Spółki lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jej przychodów.

W ocenie Spółki, biorąc pod uwagę brzmienie art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., za koszty uzyskania przychodów należy uznać wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Spółka zwraca uwagę, iż ustawa o p.d.o.p. nie wymaga w przywołanym art. 15 ust. 1, aby w celu zakwalifikowania poniesionego wydatku do kosztów uzyskania przychodu wskazać bezpośredni związek pomiędzy określonym kosztem, a osiągniętym przychodem. Zatem, wydatki poniesione przez podatnika w ramach prowadzonej działalności, których związek z przychodem nosi charakter pośredni, wyrażający się w braku możliwości prostego określenia jego wpływu na wielkość osiąganych przychodów, również mogą zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów.

W ocenie Spółki, ponoszone przez Nią koszty w związku z uzyskaniem kolejnego zezwolenia (zezwoleń) należy zaliczyć do kategorii pośrednich kosztów uzyskania przychodów. Wydatków tych nie można przypisać wprost do określonych przychodów, jednakże niewątpliwie istnieje związek pomiędzy ich poniesieniem, a wzrostem przyszłych przychodów Spółki - uzyskanie kolejnych zezwoleń ma bowiem na celu dywersyfikację zakresu dotychczasowej działalności prowadzonej przez Spółkę na terenie SSE.

Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o p.d.o.p., przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

* przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,

* kosztów uzyskania tych przychodów.

Z uwagi na powyższe, w ocenie Spółki, wydatki poniesione w związku z uzyskaniem kolejnego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, którymi są m.in. koszty obsługi i doradztwa prawnego i kadrowego, koszty przygotowania i uczestnictwa w przetargu, koszty opłat notarialnych, koszty utrzymania gruntu stanowiące pośredni koszt uzyskania przychodu, powinny zostać przyporządkowane do działalności zwolnionej z opodatkowania p.d.o.p.

Stanowisko, zgodnie z którym wydatki poniesione w związku z ubieganiem się o zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów działalności zwolnionej zostało potwierdzone przykładowo przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 6 stycznia 2010 r. Znak: IBPBI/2/423-1132/09/AM), zgodnie z którą "koszty sporządzenia wniosku o dotację na zakup urządzeń przemysłowych, które będą służyć produkcji na terenie SSE, koszty uczestnictwa w przetargu na uzyskanie zezwolenia i zakup gruntu w SSE, koszty usług notarialnych i prawnych związanych z uzyskaniem zezwolenia w SSE, koszty należytego utrzymania gruntów - koszenie trawy - pod pomiary geodezyjne działek na terenie SSE określonych w przyszłym zezwoleniu strefowym, poniesione przez Wnioskodawcę stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów, potrącalne w dacie ich poniesienia, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4d zdanie drugie ustawy o p.d.o.p." oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 4 listopada 2009 r. Znak: IBPBI/2/423-922/09/BG, w której Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, że "Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka ubiegała się o rozszerzenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej i uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (...). Realizując powyższe cele korzystała z usług doradczych świadczonych dla niej przez Zleceniobiorcę. Wydatki poniesione przez Spółkę z tytułu usług doradczych w ww. zakresie bez wątpienia stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów. Jako, że nie ma możliwości wskazania wyraźnego wpływu tych wydatków na konkretny przychód podatkowy, przedmiotowe koszty stanowią koszty pośrednie".

Zatem, jak wskazano powyżej, w ocenie Spółki, wydatki poniesione w związku z uzyskaniem kolejnego zezwolenia (zezwoleń) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE powinny stanowić pośredni koszt uzyskania przychodu działalności zwolnionej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl