IBPBI/2/423-1369/09/PC - Koszty kontroli sanitarnej jako koszty uzyskania przychodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1369/09/PC Koszty kontroli sanitarnej jako koszty uzyskania przychodu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów kontroli sanitarnej przeprowadzonej w Spółce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów kontroli sanitarnej przeprowadzonej w Spółce.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w miesiącu kwietniu 2009 r. rozpoczęła działalność w zakresie usług gastronomicznych. W dniu 6 maja 2009 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny (dalej: PPIS) przeprowadził w restauracji kontrolę, która wykazała brak opracowanej stałej procedury lub procedur na podstawie HACCP.

Procedury te są konieczne ze względu na prowadzony zakres działalności - żywienie zbiorowe ludzi, tj. sporządzanie potraw od surowca podawanych na naczyniach wielokrotnego użytku, które niesie ryzyko wystąpienia zagrożeń biologicznych, fizycznych i chemicznych.

Brak opracowanych procedur stanowi naruszenie art. 5 Rozporządzenia (WE) Nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. U. UE. L z 2004 r. Nr 139, poz. 1), zgodnie z którym przedsiębiorstwa sektora spożywczego opracowują, wykonują i utrzymują stałą procedurę lub procedury na podstawie HACCP.

Decyzją PPIS, Spółka została obciążona kosztami kontroli w kwocie 52,00 zł, z wyszczególnieniem:

1.

czas dojazdu - 10,00 zł

2.

czynności kontrolne - 42,00 zł,

przy czym podstawę do obciążenia kosztami kontroli stanowi naruszenie wymagań higienicznych i zdrowotnych zgodnie z art. 36 ust. 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 122, poz. 851 z późn. zm.).

Decyzją PPIS nakazano Spółce opracowanie stałej procedury na podstawie zasad HACCP w terminie do dnia 31 sierpnia 2009 r.

W dniu 1 września 2009 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, przeprowadził ponowne czynności kontrolne w sprawie opisanej jak wyżej, które wykazały iż Spółka wykonała obowiązek wynikający z decyzji, czyli opracowanie stałej procedury lub procedur na podstawie zasad HACCP.

Decyzją PPIS, Spółka została obciążona kosztami za wykonaną kontrolę w kwocie 60,00 zł, z wyszczególnieniem:

1.

opłata zryczałtowana z tytułu czynności kontrolnych - 45,00 zł

2.

opłata zryczałtowana za każdą rozpoczętą godzinę kontroli - 15,00 zł,

przy czym podstawę do obciążenia kosztami kontroli stanowi konieczność przeprowadzenia ponownych czynności kontrolnych celem stwierdzenia spełnienia przez Spółkę wymagań higienicznych i zdrowotnych - opracowanie procedur HACCP. Spółka wykonała zalecenia wynikające z pierwszej kontroli PPIS opisanej wyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych konieczne jest wyłączenie z kosztów podatkowych opłat za czynności kontrolne przeprowadzone przez Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w restauracji w dniu 6 maja 2009 r. oraz 1 września 2009 r. w kwestii dotyczącej stwierdzonych naruszeń wymagań sanitarnych i zdrowotnych, tj. brak opracowanej dokumentacji w zakresie procedury lub procedur opartych na zasadach HACCP...

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty wynikające z obciążeń pokontrolnych PPIS (Sanepid) dotyczą bieżących czynności zapobiegawczego nadzoru i dotyczą specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej - działalności gastronomicznej. Opłaty te nie mają charakteru kar, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Spółka zgodnie z wyznaczonym przez PPIS terminem wykonała nakaz Sanepidu dotyczący opracowania procedur HACCP, co zostało stwierdzone podczas ponownej kontroli przeprowadzonej w dniu 1 września 2009 r.

Wydatki związane z opłatami ustalonymi za przeprowadzane bieżące kontrole Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego (również te, mające charakter sprawdzający wykonanie zaleceń) nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodu i wymienione w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co stanowi, iż można je uznać za wydatki gospodarczo uzasadnione oraz poniesione w celu osiągnięcia i zachowania źródła przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. u z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami bądź służą zabezpieczeniu lub zachowaniu źródła przychodów. Przy czym zwrot "w celu" oznacza, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo - skutkowym, że poniesienie go ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Reasumując, aby zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów muszą być spełnione następujące warunki:

*

został poniesiony w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

*

poniesiony został w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

*

został właściwie udokumentowany,

*

nie znajduje się w katalogu kosztów zawartych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka została obciążona kosztami kontroli przeprowadzonej przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego na podstawie stosownych decyzji.

Odnośnie wymienionych przez Spółkę ww. wydatków z tytułu kontroli przeprowadzonej przez PPIS, stwierdzić należy, iż do ponoszenia tychże wydatków obligują Spółkę przepisy prawa. Ponadto przedmiotowe koszty nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wskazał Wnioskodawca, koszty powyższych kontroli służą zabezpieczeniu i zachowaniu źródła przychodów, zatem stanowią koszty związane z funkcjonowaniem Spółki.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar, opłat i odszkodowań oraz odsetek od tych zobowiązań z tytułu:

a.

nieprzestrzegania przepisów w zakresie ochrony środowiska,

b.

niewykonywania nakazów właściwych organów nadzoru i kontroli dotyczących uchybień w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

W cytowanym przepisie został zawarty katalog kar i odszkodowań, które nie podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów. W przedstawionym stanie faktycznym nie mamy jednak do czynienia z karami wskazanymi w ww. przepisie - Spółka jest zobowiązana pokryć koszty postępowań kontrolnych przeprowadzonych przez uprawniony podmiot, które to koszty nie mogą być utożsamiane ze świadczeniami wskazanymi w art. 16 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy.

W świetle powyższego opłaty za czynności kontrolne PPIS ponoszone przez Spółkę w związku z prowadzoną działalnością winny stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowić koszty uzyskania przychodów.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest zatem prawidłowe.

Do wniosku Spółka dołączyła decyzje wydane przez Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl