IBPBI/2/423-1357/11/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1357/11/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 7 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego ze sprzedaży garaży osobom:

* mieszkającym w zasobach Spółdzielni niebędącym członkami Spółdzielni - jest nieprawidłowe,

* będącym członkami Spółdzielni i posiadającym lokale mieszkalne w zasobach Spółdzielni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego ze sprzedaży garaży osobom:

* mieszkającym w zasobach Spółdzielni niebędącym członkami Spółdzielni,

* będącym członkami Spółdzielni i posiadającym lokale mieszkalne w zasobach Spółdzielni.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 31 stycznia 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-1357/11/MO, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 7 lutego 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia Mieszkaniowa, zwana w dalszej treści niniejszego wniosku Spółdzielnią, jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółdzielnia prowadzi działalność na podstawie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), ustawy - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) oraz Statutu Spółdzielni, na podstawie czego zarządza i administruje budynkami, w których występują lokale mieszkalne i użytkowe zajmowane na podstawie spółdzielczych praw do lokalu (lokatorskich i własnościowych), wyodrębnionych praw własności oraz na zasadach najmu.

Spółdzielnia realizuje również cele określone w przepisach ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i w związku z tym przystąpiła pod koniec 2009 r. do budowy wielorodzinnego budynku mieszkalnego z własnych środków finansowych, który został oddany do użytku we wrześniu w roku bieżącym. W nowo wybudowanym budynku w kondygnacji piwnic znajdują się również garaże, które Spółdzielnia sprzedaje jako odrębny przedmiot własności nie związany z lokalem mieszkalnym w drodze oferty publicznej. Udział powierzchni użytkowej garaży w całkowitej powierzchni użytkowej budynku wynosi 0,14650 a udział powierzchni użytkowej mieszkań wynosi 0,85350. Wybudowany budynek mieszkalny wielorodzinny według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych sklasyfikowany został w dziale 11, grupie 112, klasie 1122 "budynki o trzech i więcej mieszkaniach".

Spółdzielnia w ostatecznym rozliczeniu kosztów wytworzenia lokali mieszkalnych oraz garaży ustaliła cenę jednostkową 1 m.kw. ze stawką podatku od towarów i usług w wysokości: 8% dla lokali mieszkalnych oraz 23% dla garaży. Realizacja sprzedaży w formie oferty publicznej przedmiotowych garaży powinna przynieść pożytki w postaci dochodu, bowiem Spółdzielnia spodziewa się, iż przychody ze sprzedaży będą wyższe niż poniesione koszty w tym zakresie. Dochody te będą przeznaczone na zasilenie funduszu remontowego Spółdzielni, czyli na cele związane z gospodarką zasobami mieszkaniowym.

Aktualnie Spółdzielnia dokonała już sprzedaży kilku garaży nabywcom mieszkań położonych w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym. Spółdzielnia nadmienia, iż sprzedaż przedmiotowych garaży rozpoczęła się w miesiącu październiku i jest w trakcie zamykania rozliczeń miesięcznych, zatem zaliczka na podatek dochodowy za miesiąc październik b.r. nie została jeszcze odprowadzona.

W uzupełnieniu wniosku, z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 7 lutego 2012 r.) Spółdzielnia wyjaśniła, iż sprzedaż garaży przebiega w sposób komercyjny i Spółdzielnia nie stawia wymogu odnośnie posiadania przez nabywcę członkostwa, co wynika z przepisów prawa spółdzielczego (członkowstwo jest dobrowolne przy nabyciu mieszkań o statucie odrębnej własności). Aktualnie 3 garaże nabyły osoby fizyczne, które przed nabyciem były i są nadal członkami Spółdzielni, a 5 garaży nabyły osoby fizyczne nie będące członkami, z których jedna osoba uzyskała członkowstwo po nabyciu garażu (w związku ze złożonym wnioskiem o przyjęcie w poczet członków). Natomiast pozostali nabywcy nie są członkami tut. Spółdzielni. Wszyscy nabywcy garaży nabyli również lokale mieszkalne położone w tym nowobudowanym budynku.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dochód uzyskany ze sprzedaży garaży, wybudowanych w ramach prowadzonej działalności w obszarze gospodarki mieszkaniowej, na rzecz osób fizycznych, które nabyły przedmiotowe garaże dla zabezpieczenia kompleksowej realizacji swoich potrzeb mieszkaniowych (m.in. potrzeba zabezpieczenia i przechowywania samochodu), przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, podlega na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, zarządza On istniejącymi zasobami mieszkaniowymi i buduje nowe zasoby mieszkaniowe, realizując cele ustawowe i statutowe, w ramach prowadzonej działalności w obszarze gospodarki mieszkaniowej. Przychody ze sprzedaży lokali w nowo wybudowanym zasobie mieszkaniowym, powiększającym obszar dotychczasowych zasobów mieszkaniowych zarządzanych przez Spółdzielnię, stanowią pierwsze przychody z rozpoczętego gospodarowania tą nową częścią zasobów mieszkaniowych.

Na podstawie przeglądu treści dotychczas wydanych interpretacji indywidualnych w analogicznych sytuacjach, odnośnie ustalenia zakresu pojęciowego "zasobów mieszkaniowych" Spółdzielnia ustaliła, iż "garaże - bez względu na to czy są sprzedawane jako pomieszczenie przynależne do mieszkania, czy jako samodzielny lokal - będące w zasobach Spółdzielni służące mieszkańcom lokali mieszkalnych, w celu zaspokojenia ich potrzeb mieszkaniowych, mieszczą się w pojęciu zasoby mieszkaniowe". Zatem jeżeli przychody uzyskane ze sprzedaży tychże garaży, po uwzględnieniu przypadających kosztów ich uzyskania, jako dochód zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych w ramach prowadzonej przez Spółdzielnię gospodarki mieszkaniowej, to zdaniem Spółdzielni wyczerpują literalną wykładnię przepisu określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i spełniają warunki do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do treści art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 tej ustawy, przedmiotem działalności spółdzielni może być:

1.

budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych,

2.

budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,

3.

budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,

4.

udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,

5.

budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Na podstawie art. 1 ust. 3 ww. ustawy, spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków. Art. 1 ust. 4 tej ustawy stanowi, iż statut spółdzielni określa, którą działalność spośród wymienionych w ust. 2 i 3, prowadzi spółdzielnia.

Zgodnie z art. 1 ust. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1, czyli zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin.

Jak wynika z wyżej powołanych przepisów, ustawowym obowiązkiem spółdzielni mieszkaniowych jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, a nie osób niebędących jej członkami.

Przechodząc do oceny stanowiska Spółdzielni należy przede wszystkim stwierdzić, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - określana dalej "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:

* dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,

* dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Z powyższego wynika, że dochody osiągnięte z innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi działalności podlegają opodatkowaniu bez względu na jaki cel zostaną przekazane. Wskazać należy, że przez zasoby mieszkaniowe należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale także pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego (w tym także garaże).

Jak z powyższego wynika, warunkiem uznania innych niż lokale mieszkalne urządzeń do zasobów mieszkaniowych jest spełnienie kryterium niezbędności dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także kryterium ułatwienia życia mieszkańcom lokali mieszkalnych. O ile zatem lokale mieszkalne tworzą zasoby mieszkaniowe cechy tej nie posiadają np. garaże, które nie są przyporządkowane do lokali mieszkalnych.

Pojęcie zasobów mieszkaniowych w kontekście gospodarowania nimi nie zostało zdefiniowane w u.p.d.o.p. Oznacza to, że przy ustaleniu jego znaczenia nie tylko dopuszczalne, ale i celowe jest uwzględnienie reguł wykładni systemowej. Możliwości takiej nie wyklucza przy tym autonomia prawa podatkowego. Dokonując wykładni pojęcia "zasoby mieszkaniowe" dopuszczalne jest zatem odwołanie się do normy powołanego art. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, a w konsekwencji posługiwanie się, jako jednym z kryteriów, statusem prawnym podmiotu korzystającego z takich zasobów (w niniejszej sprawie członkostwo w spółdzielni mieszkaniowej).

Dochody uzyskane ze sprzedaży garaży mieszczą się zatem w pojęciu dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. o ile służą mieszkańcom będącym jednocześnie członkami spółdzielni, którzy posiadają lokale mieszkalne w zasobach Spółdzielni. Za taką bowiem interpretacją przemawia wynikający z treści art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ich zasadniczy cel działalności, którego realizacji służą zasoby mieszkaniowe. Zatem dochody uzyskiwane ze sprzedaży garaży osobom zamieszkującym w zasobach Spółdzielni i będących jednocześnie jej członkami będą korzystały ze zwolnienia o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Wszelkie natomiast usługi na rzecz podmiotów niebędących członkami spółdzielni pozostają bez związku z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych członków i ich rodzin a zatem nie stanowią gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Odnosząc się więc do możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych ze sprzedaży garaży dla osób niebędących członkami Spółdzielni należy stwierdzić, że dochód ten nie może zostać uznany za dochód pochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a jeżeli tak to bez względu na to na jaki cel zostanie przeznaczony nie może on korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Stanowisko Organu znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych (por. wyrok NSA z dnia 23 lutego 2011 r. sygn. akt II FSK 1888/09).

W świetle powyższego stanowisko Spółdzielni w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. dochodu uzyskanego ze sprzedaży garaży osobom:

* mieszkającym w zasobach Spółdzielni niebędącym członkami Spółdzielni - jest nieprawidłowe,

* będącym członkami Spółdzielni i posiadającym lokale mieszkalne w zasobach Spółdzielni - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl