IBPBI/2/423-1295/09/CzP - Możliwość zwolnienia z opodatkowania dochodu stowarzyszenia przeznaczonego na cele statutowe i zwolnienie z obowiązkowych wpłat zaliczek miesięcznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1295/09/CzP Możliwość zwolnienia z opodatkowania dochodu stowarzyszenia przeznaczonego na cele statutowe i zwolnienie z obowiązkowych wpłat zaliczek miesięcznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 26 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 8 i 27 stycznia 2010 r. oraz w dniu 5 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na cele statutowe oraz możliwości zwolnienia z obowiązku wpłacania zaliczek miesięcznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na cele statutowe oraz możliwości zwolnienia z obowiązku wpłacania zaliczek miesięcznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 13 stycznia 2010 r. Znak IBPBI/2/423-1295/09/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 27 stycznia 2010 r. oraz 5 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie działa na podstawie Statutu. Cele statutowe oraz formy działania określone są w § 1, 4 i 8 Statutu.

W myśl § 1 statutu, Stowarzyszenie Lokalna Grupa działania zwane dalej LGD, jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego.

LGD działa jako Stowarzyszenie i jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich poprzez:

1.

Opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (dalej określana skrótem LSR) w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o Wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z Udziałem Środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

2.

Podejmowanie inicjatyw mających na celu pobudzanie aktywności społeczności lokalnej oraz czynny udział w opracowywaniu i realizacji LSR.

3.

Upowszechnianie informacji o działaniach związanych z aktywizacją mieszkańców terenu LGD.

4.

Propagowanie działań na rzecz realizacji LSR w obszarze działania Stowarzyszenia LGD, pozyskiwanie partnerów i źródeł finansowania LSR, w tym z programów pomocowych.

5.

Promocję obszarów wiejskich położonych na terenie działania LGD.

6.

Udzielanie wsparcia mieszkańcom obszaru objętego LSR w zakresie przygotowania projektów i pozyskiwania środków na ich realizację, w tym z programów pomocowych.

7.

Współpracę międzyregionalną i międzynarodową na rzecz rozwoju turystyki i wykorzystywania dziedzictwa kulturowego.

8.

Upowszechnienie wiedzy o kulturze, tradycjach oraz historii obszarów wiejskich.

9.

Kształtowanie świadomości z zakresu ochrony środowiska, zachowania różnorodności biologicznej i krajobrazowej oraz ekologii. (...)

W myśl § 4 Statutu:

1.

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z 7 marca 2007 o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427), rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z 21 października 2005, str. 1) oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.

2.

Nadzór nad Stowarzyszeniem sprawuje Marszałek Województwa. (...)

W myśl § 8 Statutu Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1.

Opracowanie LSR i przystąpienie do konkursu na jej realizację, organizowanego przez samorząd województwa.

2.

Rozpowszechnianie założeń zatwierdzonej LSR na obszarze działania Stowarzyszenia LGD.

3.

Prowadzenie bezpłatnego doradztwa w zakresie przygotowywania projektów związanych z realizacją LSR.

4.

Współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celem Stowarzyszenia LGD na poziomie krajowym i międzynarodowym.

5.

Upowszechnianie informacji o warunkach i zasadach udzielania pomocy na realizację projektów przedkładanych przez wnioskodawców, kryteriach wyboru projektów oraz sposobie naboru wniosków o pomoc w ramach realizacji LSR.

6.

Informowanie za pomocą dostępnych środków przekazu, m.in. strona WWW, ogłoszenie w prasie lokalnej, o możliwości wystąpienia do Stowarzyszenia LGD w sprawie wyboru projektu do realizacji LSR w ramach działania 4.1. - "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju".

7.

Sprawdzanie zgodności projektów z założeniami LSR.

8.

Dokonywanie wyboru projektów do finansowania z puli środków przyznanych Stowarzyszeniu LGD na realizację LSR w ramach działania 4.1. "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju".

9.

Organizowanie i finansowanie:

a)

przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, w tym seminariów, szkoleń, konferencji i konkursów,

b)

imprez kulturalnych, takich jak festiwale, targi, pokazy i wystawy, służących zwłaszcza promocji regionu i jego tożsamości kulturowej,

c)

działalności promocyjne), informacyjnej i poligraficznej, w tym: opracowywanie i druk broszur, folderów, plakatów, opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych, tworzenie stron internetowych, przygotowywanie i rozpowszechnianie innych materiałów o charakterze reklamowym lub promocyjnym.

10.

Szkolenie lokalnych liderów i animatorów życia społecznego.

11.

Organizowanie spotkań, wyjazdów studyjnych w ramach współpracy międzyregionalnej i międzynarodowej.

12.

Prowadzenie innych działań przewidzianych dla LGD w zapisach PROW 2007-2013. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności innej niż statutowa. Obecnie Stowarzyszenie przystąpiło do wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju. W dniu 11 września 2009 r. Stowarzyszenie zawarło z Samorządem Województwa umowę przyznania pomocy Nr... w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętego PROW na lata 2007-2013 (zwana dalej Umową).

W uzupełnieniu wniosku Stowarzyszenie wskazało, iż podejmowane przez nie działania w ramach realizacji operacji Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", określone w Umowie, służą realizacji celów statutowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a mianowicie działalność kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz ochrony środowiska.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 25 ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Stowarzyszenia, podejmowane przez nie działania w ramach realizacji operacji "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", określone w Umowie służą realizacji celów statutowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochody przeznaczone na te cele zwolnione są z podatku dochodowego od osób prawnych. Ze względu na fakt, iż Stowarzyszenie nie prowadzi działalności innej niż statutowa, zwolnieniu z podatku podlegają także dochody w części przeznaczonej na pokrycie kosztów o charakterze administracyjnym, służące bezpośrednio realizacji powyższych celów statutowych. Koszty te zdaniem Stowarzyszenia należy w przedstawionym stanie faktycznym traktować jako koszty związane z realizacją celów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W uzupełnieniu stanowiska, Stowarzyszenie wskazało, iż po złożeniu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenia, że jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4, nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e, 1f, jest zwolnione z obowiązku wpłacania zaliczek miesięcznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., określanej w dalszej części skrótem "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie ujęte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.

celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

2.

uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Cele statutowe Wnioskodawcy powinny być określone w statucie w sposób ścisły, bowiem organy podatkowe nie są uprawnione do wykładni postanowień statutu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż podejmowane przez Stowarzyszenie działania w ramach realizacji operacji Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", określone w Umowie, służą realizacji celów statutowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a mianowicie działalności kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz ochrony środowiska. W szczególności Wnioskodawca zamierza przeznaczyć uzyskane dochody na pokrycie kosztów o charakterze administracyjnym, służące bezpośrednio realizacji powyższych celów statutowych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę zostaną w istocie wydatkowane na ww. cele statutowe, to będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

W myśl z art. 25 ust. 1 u.p.d.o.p. podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego, a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zgodnie z art. 25 ust. 4 u.p.d.o.p., jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Stosownie do przepisów art. 25 ust. 5 pkt 2 u.p.d.o.p. podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f tej ustawy jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jest zatem obowiązany w myśl art. 25 ust. 1 u.p.d.o.p. do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, chyba że realizuje cele statutowe preferowane w ustawie (w przedmiotowej sprawie - art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.) i złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie, że nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f ustawy.

W związku z powyższym Wnioskodawca na podstawie złożonego oświadczenia może być zwolniony z obowiązku wynikającego z art. 25 ust. 1 u.p.d.o.p. pod warunkiem zachowania stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl