IBPBI/2/423-1287/13/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1287/13/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 30 września 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 3 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie poprawności przeliczenia waluty obcej na złote - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie poprawności przeliczenia waluty obcej na złote.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podmiotem specjalizującym się w dystrybucji gazu.... Spółka zajmuje się sprzedażą takich produktów jak propan czy mieszanina propan-butan. Spółka prowadzi hurtową sprzedaż gazu oraz zajmuje się działalnością we wszystkich segmentach rynku.... Spółka dokonuje sprzedaży swoich towarów zarówno na rzecz kontrahentów krajowych, jak i zagranicznych. W przypadku podmiotów zagranicznych faktury za sprzedany towar są wystawiane w walutach obcych. Często zdarza się, iż na rzecz jednego kontrahenta dokonywane są stałe dostawy produktów Spółki. Tego typu dostawy mogą odbywać się kilka bądź kilkanaście razy w ciągu miesiąca. W przypadku niektórych klientów dostawy odbywają się codziennie.

W celu usprawnienia rozliczeń i uproszczenia zasad rozliczania transakcji Spółka planuje wprowadzenie tzw. faktur zbiorczych, wystawianych na rzecz odbiorców unijnych (faktury dokumentujące WDT). Faktura zbiorcza byłaby wystawiana na danego kontrahenta i dokumentowałaby dostawy dokonane na rzecz tego kontrahenta w przeciągu określonego przedziału czasowego (najczęściej byłby to okres jednego tygodnia). W sytuacji zatem gdy Wnioskodawca dokonywałby na rzecz jednego podmiotu np. 5 dostaw towarów w przeciągu 7 dni, nie wystawiałby 5 oddzielnych faktur dokumentujących te dostawy, lecz po zakończeniu tygodnia wystawiłby jedną zbiorczą fakturę dokumentującą te 5 dostaw. Na fakturze zbiorczej będzie widniała data sprzedaży, która będzie tożsama z datą wystawienia faktury. Płatność za dostawy będzie następować na podstawie faktury zbiorczej, czyli już po jej wystawieniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wystawieniem jednej zbiorczej faktury, dokumentującej kilka dostaw na rzecz danego kontrahenta, Wnioskodawca może przeliczyć przychody uzyskane w związku z tymi dostawami z waluty obcej na złote według kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia tej zbiorczej faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do przeliczenia przychodów uzyskanych w związku z dostawami udokumentowanymi na fakturze zbiorczej z waluty obcej na złote według kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury zbiorczej.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 394 z późn. zm., dalej: u.p.d.o.p.), przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu. Dla określenia, po jakim kursie należy przeliczyć daną transakcję istotne jest zatem kiedy możemy mówić o powstaniu przychodu z tytułu tej transakcji. u.p.d.o.p. nie zawiera definicji przychodu. Biorąc jednak pod uwagę treść art. 12 u.p.d.o.p. można wskazać, iż przez przychód należy rozumieć każdą wartość wchodzącą do majątku podatnika, o charakterze definitywnym i możliwością rozporządzania tą wartością jako własną. Powszechnie wskazuje się, iż na gruncie u.p.d.o.p. przychód powinien cechować się definitywnością i określonością. Zgodnie z takim podejściem, za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym może być uznany tylko definitywny, trwały i ostateczny (bezzwrotny) przyrost majątkowy. Do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są należne podatnikowi, czyli są wymagalne, niewątpliwe i bezwarunkowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p., za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Wskazana regulacja odwołuje się do przychodów z działalności gospodarczej, co oznacza, iż pomiędzy wygenerowanym przychodem a prowadzoną działalnością musi istnieć powiązanie tego rodzaju, iż przychód będzie następstwem prowadzonej działalności. Uznaje się, iż przychodami z działalności gospodarczej są nie tylko przychody będące bezpośrednim wynikiem tej działalności, ale także przychody z każdej innej działalności z nią związanej, w tym w szczególności z tytułu niektórych operacji finansowych.

Uwzględniając powyższe, o przychodzie należnym można mówić, jeśli przedsiębiorcy przysługuje uprawnienie do jego otrzymania. Jego powstanie, co do zasady, związane jest z momentem powstania wierzytelności. Jako przychód należny powinno się zatem traktować kwoty, jakie są należne podatnikowi, czyli takie, których wydania może zażądać od kontrahenta.

Za datę powstania przychodu należnego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą uznaje się co do zasady dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności (art. 12 ust. 3a u.p.d.o.p.).

W myśl zatem przywołanego przepisu, przychód podatkowy w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej powstaje co do zasady w dniu wydania towaru lub wykonania usługi. Wyjątek od tej zasady stanowi:

* wystawienie faktury przed datą wydania towaru lub wykonania usługi - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień wystawienia faktury,

* uregulowanie należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień otrzymania należności.

Jak wynika z powyższego, przy ustalaniu daty powstania przychodu w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej decydujące znaczenie ma data dokonania czynności, chyba że przed dokonaniem czynności otrzymano zapłatę lub wystawiono fakturę (wtedy przychód powstaje w dacie otrzymania zapłaty lub wystawienia faktury). W ustalaniu momentu powstania przychodu na gruncie u.p.d.o.p. stosowana jest zatem zasada pierwszeństwa - przychód powstaje w dniu, w którym ma miejsce (jako pierwsza) jedna z powyższych czynności. Należy więc w każdym przypadku rozważyć, czy któreś z wymienionych zdarzeń miało już miejsce.

W takim kontekście Spółka pragnie zauważyć, iż w przedstawionej sytuacji dojdzie do zbiegu dwóch czynności z którymi u.p.d.o.p. wiąże powstanie przychodu. Jak wskazano bowiem w opisie zdarzenia przyszłego, data sprzedaży towaru będzie tożsama z datą wystawienia faktury. Innymi słowy, sprzedaż nastąpi w tym samym dniu co wystawienie faktury. W związku z powyższym Spółka pragnie zauważyć, iż w jej ocenie "wydanie rzeczy" o którym stanowi art. 12 ust. 3a u.p.d.o. p. i dokonanie czynności oznacza nie samo fizyczne wydanie przedmiotu, lecz przejście władztwa nad tym przedmiotem. Innymi słowy, dokonanie czynności powodujące powstanie przychodu na gruncie u.p.d.o.p. nastąpi w przypadku przejścia władztwa fizycznego i prawnego nad rzeczą. Z tego względu, zdaniem Wnioskodawcy, poszczególnych dostaw dokonywanych w okresie za który będzie wystawiana faktura zbiorcza nie można uznać za wydanie rzeczy powodujące powstanie przychodu na gruncie u.p.d.o.p. Dostawy te stanowią bowiem tylko fizyczne wydanie rzeczy, z którym nie wiąże się przeniesienie prawa własności.

W przedstawionym przypadku, sprzedaż (z którą wiąże się przejście prawa własności) nastąpi w dacie wystawienia faktury. Oznacza to zatem, iż przychód powstanie w dacie wystawienia faktury zbiorczej, która to data będzie tożsama z datą sprzedaży przedmiotowych towarów.

Uwzględniając powyższe, Spółka będzie uprawniona do przeliczenia waluty obcej na złote według średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury zbiorczej - w tej bowiem dacie można mówić o powstaniu przychodu podatkowego z tytułu przedmiotowych dostaw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Na marginesie dodać jedynie należy, iż niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że data sprzedaży jest tożsama z datą wystawienia faktury. Powyższa kwestia, jako element opisu zdarzenia przyszłego nie podlegała ocenie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl