IBPBI/2/423-1238/08/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1238/08/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2008 r. (data wpływu do Organu 29 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego w drodze publicznej emisji akcji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego w drodze publicznej emisji akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka poniosła wydatki związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem publicznej oferty nowych akcji oraz wprowadzeniem wszystkich akcji do obrotu na rynku regulowanym GPW, tj.

* kompleksowe doradztwo prawne, finansowe, podatkowe i środowiskowe,

* usługi audytorskie w zakresie badania i przekształcania sprawozdań finansowych wg MSR/MSSF,

* wycena wartości godziwej środków trwałych na dzień przejścia na MSR/MSSF,

* przygotowanie i zapewnienie druku oraz dystrybucji dokumentów ofertowych (w szczególności prospektu emisyjnego),

* opłaty sądowe, notarialne, na rzecz GPW, podatek od czynności cywilnoprawnych,

* usługi kancelarii prawnej w zakresie wyboru doradcy prywatyzacyjnego,

* usługi doradcy prywatyzacyjnego,

* koszty aktu notarialnego,

* wydatki związane ze zwołaniem zgromadzenia akcjonariuszy,

* inne tym podobne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może zaliczyć do koszów uzyskania przychodów wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego w Spółce, w tym między innymi związanych z wejściem na giełdę papierów wartościowych, według kategorii wydatków wymienionych w opisie stanu faktycznego wniosku, związanych z publiczną emisją akcji oraz w konsekwencji z podwyższeniem kapitału zakładowego w dacie ich poniesienia.

Zdaniem Spółki wydatki związane z wejściem na giełdę papierów wartościowych, według kategorii wymienionych w opisie stanu fsktycznego, związane z publiczną emisją oraz w konsekwencji z podwyższeniem kapitału zakładowego pozostają w związku z osiąganym przychodem Spółki, a więc można je zaliczyć do wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w dacie ich poniesienia. Podwyższenie kapitału w Spółce nie jest dla Spółki celem samym w sobie, ale sposobem pozyskania środków na działalność gospodarczą, która generować ma przychody podatkowe. Powyższe stanowisko potwierdza wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 lipca 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 545/08 oraz wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 marca 2008 r., sygn. akt III SA/2218/07. Jak wynika z powyższych wyroków celem emisji akcji własnych jest pozyskanie środków na rozwój działalności gospodarczej i w konsekwencji zwiększenie przychodów Spółki, między innymi poprzez rozszerzenie rynków zbytu, pozyskanie środków inwestycyjnych. Taki stan rzeczy powoduje, że koszty związane z publiczną emisją, bądź tylko z podwyższeniem kapitału zakładowego pozostają bez wątpienia w związku z osiąganiem przychodu. Wydatki takie mają pośredni związek z przychodami osiąganymi przez Spółkę ponieważ są związane z pozyskaniem środków na rozwój działalności i są tym samym wydatkami zaliczanymi do kosztów uzyskania przychodów.

Wobec powyższego Spółka uważa, że wydatki związane z wejściem na Giełdę Papierów Wartościowych, emisją nowych akcji a przez to podwyższeniem kapitału zakładowego jako koszty pośrednio związane z osiąganymi przychodami, stanowią w myśl art. 15 ust. 1 oraz ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 431 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) podwyższenie kapitału zakładowego spółek akcyjnych wymaga zmiany statutu i następuje w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych akcji. Oznacza to, iż wszelkie koszty ponoszone przez spółkę akcyjną przy jej założeniu lub rozszerzeniu pozostają w bezpośrednim związku z podwyższeniem kapitału zakładowego.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r. - określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p.") przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z treści art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. wynika, iż do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych m.in. na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego. W świetle powołanego przepisu stwierdzić należy, iż przychody uzyskane w wyniku emisji akcji, skutkujące podwyższeniem kapitału zakładowego nie stanowią przychodu podatkowego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z przepisu tego wynika zatem, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Co istotne również muszą być to wydatki, dzięki którym podatnik może osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne, do przedstawionego przez Spółkę we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że wymienione przez Spółkę wydatki związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem publicznej oferty nowych akcji oraz wprowadzeniem wszystkich akcji do obrotu na rynku regulowanym GPW nie są związane, z zachowaniem czy zabezpieczeniem źródła przychodów. Ich celem jest bowiem pozyskanie kapitału zakładowego a więc konkretnego przychodu nie rzutującego na podstawę opodatkowania. Nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów wydatki, które co prawda nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy, ale związane są z przysporzeniami nie uważanymi przez ustawodawcę za przychód (art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.).

Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o p.d.o.p., przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in. przychodów ze źródeł przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów związanych z przychodem nie podlegającym opodatkowaniu bądź wolnym od podatku.

Zasada ta ma zastosowanie także w odniesieniu do przychodów, których ustawodawca nie zaliczył do przychodów podatkowych.

Odnosząc się do powoływanych we wniosku orzeczeń sądu stwierdzić należy, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację. Na marginesie należy zaznaczyć, że orzecznictwo w tym zakresie nie jest jednolite.

Biorąc pod uwagę powyższe uznać należy, że stanowisko Spółki odnośnie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl