IBPBI/2/423-123/13/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-123/13/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 28 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 12 marca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Szkoła jako jednostka budżetowa podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z prowadzeniem sklepiku uczniowskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Szkoła jako jednostka budżetowa podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z prowadzeniem sklepiku uczniowskiego. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 1 marca 2013 r. Znak: IBPBI/2/423-123/13/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 12 marca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 marca 2013 r. - data wpływu do tut. BKIP 12 marca 2013 r.):

Sklepik szkolny prowadzony będzie w ramach zajęć pozalekcyjnych z zakresu przedsiębiorczości w praktyce dla uczniów Szkoły. Szkoła kształci uczniów w Technikum w zawodach: technik ekonomista, technik handlowiec, technik informatyk, technik agrobiznesu, technik mechanik, technik pojazdów samochodowych oraz w Zasadniczej Szkole Zawodowej m.in. w zawodzie sprzedawca.

Głównym celem prowadzenia sklepiku szkolnego będzie praktyczne zastosowanie wiadomości i umiejętności pozyskanych przez uczniów na zajęciach lekcyjnych oraz przybliżenie im zagadnień prowadzenia działalności gospodarczej, którą będą mogli rozpocząć po zakończeniu nauki w Szkole. Prowadzenie sklepiku będzie kształtowało u uczniów umiejętności gospodarowania zasobami finansowymi, planowania sprzedaży, organizowania zaopatrzenia, pielęgnowania relacji z klientami oraz prowadzenia dokumentacji. Uczniowie będą uczyć się samodzielności, kreatywności, odpowiedzialności, uczciwości, rzetelności i obowiązkowości. W tym celu będą prowadzili dokumentację sklepiku (jaką prowadzą firmy opodatkowane na zasadach ogólnych dokumentując wszystkie przychody i wydatki) pod nadzorem nauczyciele opiekuna. Działalność komercyjna będzie działalnością drugoplanową.

Sklepik szkolny będzie otwarty w czasie przerw międzylekcyjnych. Uczniowie za prowadzenie sklepiku nie będą otrzymywali wynagrodzenia. Ewentualny dochód będzie przeznaczony na działalność statutową Szkoły (stosowny zapis znajduje się w statucie Szkoły). Wygospodarowany ewentualny dochód zostanie przekazany na konto Rady Rodziców, która ostatecznie podejmie decyzję w sprawie wydatkowania.

Istotne elementy opisu zdarzenia przyszłego zawarto również we własnym stanowisku w sprawie gdzie wskazano, że ww. sklepik prowadzony będzie w ramach struktury organizacyjnej szkoły i nie będzie posiadał odrębnego bytu prawnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 marca 2013 r. - data wpływu do tut. BKIP 12 marca 2013 r.):

Czy Szkoła jako jednostka budżetowa, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z prowadzeniem sklepiku uczniowskiego w sytuacji, gdy uzyskane z tego tytułu ewentualne dochody będą przekazane na konto rady rodziców i przeznaczone na cele statutowe Szkoły.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 marca 2013 r. - data wpływu do tut. BKIP 12 marca 2013 r.), zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych jednostki budżetowe.

Na podstawie powyższego przepisu, Zespół Szkół posiadający status jednostki budżetowej jest zwolniony podmiotowo od podatku dochodowego od osób prawnych. Jeżeli zatem w ramach struktury organizacyjnej szkoły publicznej będzie prowadzony przez uczniów sklepik uczniowski zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, który nie będzie miał odrębnego bytu prawnego, to również będzie on objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ma charakter bezwzględny i obejmuje zgodnie z art. 7 ust. 1 całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy też przeznaczenia zwolnionych z opodatkowania środków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "ustawa o p.d.o.p."), w art. 6 został zawarty katalog zwolnień podmiotowych. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o p.d.o.p., zwalnia się od podatku jednostki budżetowe.

Objęcie tej grupy podatników zwolnieniem podmiotowym związane jest z charakterem prawnym i zasadami gospodarki finansowej tych jednostek.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności.

Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej "planem finansowym jednostki budżetowej" (art. 11 ust. 3 ustawy o finansach publicznych). Natomiast, sposób prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych normuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616).

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, iż Szkoła będąca jednostką budżetową - jako podmiot wymieniony w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o p.d.o.p. - jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych. Zwolnienie to obejmuje przy tym wszelkie rodzaje dochodów tej kategorii podatników, co skutkuje tym, że po stronie Wnioskodawcy również w przypadku gdy prowadzony sklepik szkolny wygeneruje dochody nie powstanie obowiązek podatkowy.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl