IBPBI/2/423-1224/08/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1224/08/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy kwota likwidacyjna przypadająca Spółce jako wspólnikowi spółki komandytowej z tytułu jej likwidacji podlega opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2008 r. został złożony do tut. BKIP wniosek Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy kwota likwidacyjna przypadająca Spółce jako wspólnikowi spółki komandytowej z tytułu jej likwidacji podlega opodatkowaniu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność podstawową w zakresie handlu detalicznego w poszczególnych sklepach rozmieszczonych na terytorium Polski.

W celu prowadzenia działalności między innymi wybudowała nowe obiekty handlowe lub przebudowała zakupione przez siebie budynki adaptując je na obiekty handlowe. Posiadane nieruchomości wykorzystywane są w prowadzonej działalności gospodarczej, przy czym w przypadku niektórych z nich Spółka dopiero planuje realizację inwestycji budowlanych (o charakterze handlowym lub innym).

Spółka po pierwszym stycznia 2009 r. planuje wyodrębnić działalność bezpośrednio związaną z posiadanymi aktywami nieruchomościowymi.

Każda z Nieruchomości zostanie wniesiona do odrębnego podmiotu będącego spółką osobową, lub nieruchomości wykorzystywane w działalności handlowej będą wniesione do jednego podmiotu, zaś nieruchomości o charakterze inwestycyjnym do innych.

Tym samym stworzona zostanie przejrzysta struktura własnościowa dla poszczególnych nieruchomości, która ułatwi kontrolowanie poszczególnych inwestycji oraz pozyskiwanie środków finansowych na ich ewentualne prowadzenie lub kontynuowanie budowy (adaptacji).

Spółka planuje dokonać powyższych czynności w odniesieniu do nieruchomości składających się, w zależności od konkretnej nieruchomości, z:

(i) prawa wieczystego użytkowania gruntów, które nie są zabudowane lub na których posadowione są budynki handlowe oraz budowle stanowiące infrastrukturę pomocniczą dla budynków handlowych;

(ii) prawa wieczystego użytkowania gruntów na których posadowione zostały budowle w postaci parkingów lub dróg wewnętrznych;

(iii) prawa własności gruntów, które nie są zabudowane lub na których posadowione są budynki handlowe oraz budowle stanowiące infrastrukturę pomocniczą dla budynków handlowych;

(iv) prawa własności gruntów na których posadowione zostały budowle w postaci parkingów lub dróg wewnętrznych;

(v) prawa wieczystego użytkowania gruntów zabudowanych budynkiem przez podmiot trzeci;

(vi) udziału w prawie wieczystego użytkowania gruntów, które nie są zabudowane lub na których posadowione są budynki handlowe oraz budowle stanowiące infrastrukturę pomocniczą dla budynków handlowych (dalej: "Nieruchomości").

Spółka zamierza przystąpić do spółek osobowych - spółek komandytowych. Spółka będzie komandytariuszem poszczególnych spółek komandytowych. Udziały w spółkach komandytowych Spółka zamierza pokryć wkładem pieniężnym bądź niepieniężnym w postaci Nieruchomości. Spółka rozważa również możliwość wniesienia Nieruchomości w terminie późniejszym, po powstaniu spółki osobowej w celu podniesienia wkładu do spółki osobowej.

Spółka przewiduje, iż w zależności od charakteru danego składnika majątkowego Nieruchomość alternatywnie:

(i) zostanie wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych stanowiąc element majątku podlegający amortyzacji dla celów podatkowych lub

(ii) nie zostanie wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych spółki osobowej (stanowiąc tym samym zapas/towar handlowy).

Drugi Wspólnik spółki komandytowej ("Spółka kapitałowa") obejmie swój udział poprzez wniesienie wkładu pieniężnego lub niepieniężnego i będzie pełnił funkcję komplementariusza.

Nieruchomości, w zależności od ich przeznaczenia, wykorzystywane będą w działalności gospodarczej poszczególnych spółek.

Spółka jednocześnie wskazuje, że jest również możliwe, iż w przypadku podjęcia decyzji o sprzedaży danej Nieruchomości w przyszłości, niektóre założone przez Spółkę spółki komandytowe zostaną zlikwidowane, zgodnie z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych. W takim przypadku, środki pieniężne otrzymane ze sprzedaży Nieruchomości oraz pozostały majątek takiej spółki stanowić będą majątek likwidacyjny spółki komandytowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota likwidacyjna przypadająca Spółce jako wspólnikowi spółki komandytowej z tytułu jej likwidacji podlega opodatkowaniu.

W ocenie Spółki, w odniesieniu do kwestii opodatkowania kwoty likwidacyjnej wypłaconej w przypadku likwidacji spółki komandytowej uzyskane przez Spółkę świadczenie likwidacyjne będzie nieopodatkowane.

Stanowisko takie oparte jest na przepisach art. 103 w związku z art. 82 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm. - dalej: "k.s.h."), które przewidują, iż do spółki komandytowej, w zakresie nieuregulowanym (czyli m.in. likwidacji), stosować należy przepisy dotyczące spółki jawnej. Kwestie te reguluje natomiast art. 82 k.s.h. wskazujący m.in., iż majątek pozostały po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli dzieli się między wspólników, stosownie do postanowień umowy spółki. W przypadku braku odrębnych postanowień, spłaca się wspólnikom udziały, zaś nadwyżkę majątku (powstała po spłacie udziałów) dzieli się między wspólników w takim stosunku, w jakim uczestniczą oni w zysku. Zasady opisane powyżej mogą zostać wprawdzie w inny sposób uregulowane w umowie spółki, nie zmienia to jednak faktu, iż co do zasady, kwota wynikająca z likwidacji spółki ma na celu przede wszystkim zwrot wkładów wniesionych do spółki przez jej wspólników.

Należy również zauważyć, iż art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p.") w sposób całościowy i wyczerpujący określił zasady opodatkowania osób prawnych z tytułu udziału w spółce komandytowej. Zgodnie z tym przepisem spółka osobowa stanowi formę prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę prawną transparentną z punktu widzenia podatku dochodowego od osób prawnych. Oznacza to, że ustawodawca konsekwentnie przyjmuje, że w zakresie podatku dochodowego spółka osobowa, w tym spółka komandytowa nie istnieje i nie rozlicza się podatkowo. Zobowiązania podatkowe powstają wyłącznie po stronie wspólników takiej spółki tak jak w przypadku współwłasności. Konsekwencją takiej konstrukcji jest przyjęcie neutralności podatkowej zarówno świadczeń wspólników do spółki dokonywanych w celu zgromadzenia jej kapitałów własnych, w tym także - w formie wnoszenia aportów - jak i świadczeń dokonywanych na rzecz wspólników czy to w celu dystrybucji zysków czy też w celu zwrotu wnoszonych wkładów.

Dlatego też, wobec braku innej normy odnoszącej się do opodatkowania likwidacji spółki niebędącej osoba prawną (do spółki komandytowej nie stosuje się art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o p.d.o.p.) należy przyjąć, że świadczenia uzyskane z takiej likwidacji w całości nie podlegają opodatkowaniu. Za opisanym powyżej rozwiązaniem przemawia również okoliczność, że kwoty likwidacyjne uzyskane przez Spółkę stanowić będą sumę wkładów wniesionych do spółki komandytowej oraz opodatkowanego udziału w zyskach spółki niebędącej osoba prawną.

Opodatkowanie dotyczyć zatem może jedynie kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy

(i) kwotą wypłaconą Spółce w związku z likwidacja podmiotu, a

(ii) wartością wkładu Spółki do spółki komandytowej ustaloną przez wspólników na dzień jego wniesienia, wynikającą z umowy spółki, powiększoną o już opodatkowany udział w zysku związany z działalnością spółki komandytowej.

Kwota taka, co do zasady, nie powinna w praktyce wystąpić (w związku z wcześniejszym opodatkowaniem zysków spółki komandytowej na poziomie wspólników). W konsekwencji, należy uznać, iż wypłata środków pieniężnych jako majątku likwidowanej spółki komandytowej nie będzie opodatkowana po stronie wspólnika. Zdaniem Spółki pogląd ten jest w pełni zgodny ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej Katowicach, przedstawionym w interpretacji indywidualnej z dnia 14 lutego 2008 r., (sygn. IBPB3/423-292/07/SD) oraz interpretacji indywidualnej z dnia 30 października 2008 r., (sygn. IBPB3/423-705/08/MO).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl