IBPBI/2/423-1222/11/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1222/11/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 1 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 28 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie, możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 6 w części dotyczącej konsekwencji podatkowych dla spółki dzielonej) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie, możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 16 września 2011 r. Znak: IBPP3/443-758/11/AB, IBPBI/2/423-785/11/MO, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 23 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (zwana dalej Wnioskodawcą) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z umową Spółki przedmiotem działalności jest m.in.:

* wynajem nieruchomości na własny rachunek,

* sprzedaż detaliczna pozostała nowych towarów w wyspecjalizowanych sklepach,

* przygotowanie terenu pod budowę,

* wznoszenie kompletnych budynków i budowli lub ich części; inżynieria lądowa i wodna wykonywanie instalacji budowlanych,

* wykonywanie robót budowlanych wykończeniowych.

Firma obecnie prowadzi działalność gospodarczą w trzech wydzielonych organizacyjnie obszarach:

* wynajmu powierzchni biurowych, magazynowych, nieruchomości, niezabudowanych pod! działalność gospodarczą,

* sprzedaży we własnych sklepach towarów budowlanych,

* świadczy usługi budowlane polegające na budowie i wykańczaniu wnętrz obiektów i komercyjnych i innych.

Wydzielenie organizacyjne w strukturach spółki "Działu wynajmu i dzierżawy nieruchomości" nastąpiło w oparciu o uchwałę zarządu. Dla tego działu prowadzony jest wyodrębniony rachunek bankowy (wyodrębnienie finansowe) - wszystkie wpływy z najmu wpływają na ten wyodrębniony rachunek bankowy, również wszystkie zobowiązania dotyczące nieruchomości (podatki od nieruchomości, media) regulowane są z tego rachunku. W zakładowym planie kont i polityce rachunkowości wyodrębniono na kontach przychodów i kosztów operacje związane z funkcjonowaniem tego działu.

Firma zamierza dokonać podziału spółki przez wydzielenie polegające na wydzieleniu ze Spółki (Wnioskodawcy) do innej Spółki, zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zajmującej się działalnością związaną z wynajmem nieruchomości. W skład zorganizowanej części wchodzą wynajmowane nieruchomości oraz zobowiązania związane z tym obszarem działalności spółki. Wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa odbyłoby się bez obniżania kapitału podstawowego, nastąpiłoby z kapitału zapasowego pochodzącego z wypracowanego zysku lat poprzednich, (zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 w zw. z art. 532 § 2 i art. 542 § 4 Kodeksu Spółek Handlowych (zwana dalej k.s.h.).

Przedmiotem wydzielenia byłaby zorganizowana część przedsiębiorstwa składająca się z następujących składników aktywów i pasywów:

* nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowo-magazynowym, o oddzielnej księdze wieczystej,

* kolejnej nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowo-magazynowym o oddzielnej księdze wieczystej,

* dwóch nieruchomości niezabudowanych o oddzielnych księgach wieczystych,

* dwóch kredytów bankowych hipotecznych dotyczących wybudowanych budynków biurowo-magazynowych.

Wraz z wydzielonymi nieruchomościami nastąpiłaby cesja umów wynajmu powyższych nieruchomość na spółkę, do której majątek zostanie wydzielony.

Spółka, do której nastąpiłoby wydzielenie tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zwana dalej Spółką "Nowa" istnieje od 2005 r.. Przedmiotem działalności tej spółki jest m.in. wynajem nieruchomości. Spółka Nowa od początku swojej działalności nie osiągnęła jeszcze przychodu z przedmiotu swojej działalności, nie posiada nieruchomości. Jedynym majątkiem spółki są wkłady pieniężne udziałowców wniesione na pokrycie kapitału zakładowego. Udziałowcami tej spółki są 2 krajowe osoby fizyczne, będące również udziałowcami Spółki Wnioskodawcy.

W wyniku wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa z Firmy Wnioskodawcy nie nastąpi obniżenie kapitału podstawowego, wydzielenie nastąpi z kapitału zapasowego pochodzącego z wypracowanego zysku lat poprzednich. W wyniku takiego wydzielenia zorganizowanej części z Firmy Wnioskodawcy udziały w podwyższonym kapitale Nowej spółki obejmą dotychczasowi udziałowcy spółki dzielonej. Udziałowcy nie uzyskają z związku z podziałem spółki przez wydzielenie żadnych innych korzyści majątkowych (m.in. dopłat). Pozostały majątek w spółce dzielonej wnioskodawcy (majątek ruchomy - samochody ciężarowe, dostawcze, sprzęt i maszyny budowlane) również stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa służącą do realizacji zadań z zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług budowlanych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 września 2011 r. Spółka wskazała, iż Odział będący przedmiotem aportu jest wyodrębniony funkcjonalnie - wyodrębnienie funkcjonalne polega na przeznaczeniu oddziału do realizacji zadań z zakresu wynajmu nieruchomości i ich obsłudze. Zadania te realizowane są samodzielnie - nie zleca się ww. usług innym podmiotom.

Opisany we wniosku wyodrębniony zespół składników gospodarczych pozwala na samodzielne istnienie tego Oddziału jako przedsiębiorstwa, gdyż przekazane składniki majątkowe, cesje zawartych umów najmu nieruchomości pozwolą uzyskać przychody pokrywające zobowiązania z tytułów przejętych kredytów, utrzymania nieruchomości i wypracować zysk.

Oddział posiada niezbędną infrastrukturę są to opisywane we wniosku wydzielone składniki majątkowe - nieruchomości. Odnośnie zasobów personalnych, po przeprowadzeniu procesu podziału przez wydzielenie do innej spółki, planuje się w nowej spółce zatrudnienie osoby zajmującej się administracją budynków, wystawieniem faktur za najem, realizacją przelewów bankowych itd. W obecnym kształcie, przed wydzieleniem składników majątkowych - tymi sprawami w częściach ułamkowych, oprócz innych zleconych im zadań zajmowało się kilku pracowników spółki dzielonej. Spółka, do której nastąpi wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada podpisaną umowę na prowadzenie ksiąg rachunkowych z firmą zewnętrzną świadczącą usługi księgowe.

W wyniku podziału przez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa - część nie wydzielona pozostanie w Spółce. Nie nastąpi unicestwienie bytu prawnego Spółki. Spółka ta nadal będzie prowadzić działalność w dwóch pozostałych obszarach działalności tj. sprzedaży we własnych sklepach towarów budowlanych oraz świadczenia usług budowlanych. W związku z tym nie nastąpi przekazanie oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa).

Nastąpi przekazanie w oparciu o akty notarialne własności nieruchomości:

* nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowo - magazynowym, o oddzielnej księdze wieczystej,

* kolejnej nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowo - magazynowym o oddzielnej księdze wieczystej,

* dwóch nieruchomości niezabudowanych o oddzielnych księgach wieczystych.

Przekazanie obejmować również będzie cesję zawartych umów najmu powyższych nieruchomości. Przekazana zorganizowana cześć przedsiębiorstwa obejmować również będzie kredyty hipoteczne dotyczące wybudowanych budynków biurowo-magazynowych będących przedmiotem wydzielenia. Nie nastąpi przekazanie składników tj. koncesji, licencji, zezwoleń, patentów i innych praw własności przemysłowej, majątkowych praw autorskich i majątkowych praw pokrewnych oraz tajemnic przedsiębiorstwa. Spółka dzielona takich składników nie posiada.

Zostanie przekazana dokumentacja techniczna, projektowa, książki obiektów wydzielanych budynków, jak również dokumenty odnoszące się do podatku od nieruchomości za 2011 rok i wcześniejsze, z których wynika brak zobowiązań w odniesieniu do tego podatku. Przekazane zostaną również kserokopie umów najmu na podstawie których, spółka przejmująca, po uzyskaniu własności nieruchomości (akty notarialne) sporządzi cesje umów najmu. Przekazana zostanie ewidencja środków trwałych, dotycząca przekazywanych składników majątkowych, dotychczasowe umorzenie, stawki amortyzacyjne, co umożliwi kontynuowanie rozpoczętej amortyzacji.

Przekazanie obejmować będzie również dokumentację dotyczącą kredytów hipotecznych przekazywanych budynków na podstawie których nastąpi cesja kredytów bankowych. Nie przewiduje się przekazywania ksiąg rachunkowych, gdyż Spółka nadal będzie prowadzić działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 16g ust. 9 w zw. z art. 16g ust. 19 i art. 16h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, spółka dzielona powinna dokonywać odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w ustalonej wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, spółki dzielonej, z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuować metody amortyzacji przyjęte przez podmiot dzielony... (pytanie oznaczone we wniosku nr 6 w części dotyczącej konsekwencji podatkowych dla spółki dzielonej).

Zdaniem Spółki, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 września 2011 r. w wyniku podziału przez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa opisanego we wniosku ORD-IN z dnia 28 czerwca 2011 r., spółka dzielona nie będzie posiadała składników majątkowych wydzielonych do nowej spółki, w związku z czym nie będzie od nich dokonywała odpisów amortyzacyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. dalej: "ustawa o p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Przepis powyższy oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Zatem kosztem uzyskania przychodu są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o p.d.o.p., kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Zasady dotyczące dokonywania odpisów z tytułu zużycia środków trwałych (odpisów amortyzacyjnych) zawarte zostały w przepisach art. 16a-16m ww. ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o p.d.o.p., amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1.

budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2.

maszyny, urządzenia i środki transportu,

3.

inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Analogicznie, w myśl art. 16b ust. 1 ustawy o p.d.o.p., amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

1.

spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,

2.

spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

3.

prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

4.

autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

5.

licencje,

6.

prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca. 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117, ze. zm.),

7.

wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 ustawy o p.d.o.p., zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

W myśl art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki, która istnieje od 2005 r.

Biorąc pod uwagę powyższe, w wyniku podziału przez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawca jako spółka dzielona nie będzie mogła dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątkowych wydzielonych do innej spółki, gdyż nie będzie już ich właścicielem (nastąpi zbycie).

Stanowisko Spółki należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że odnośnie spraw będących przedmiotem oznaczonych we wniosku pytań Nr 1-5, 6 w części dotyczącej konsekwencji podatkowych dla spółki dzielonej i 7, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl