IBPBI/2/423-1218/12/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1218/12/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z dnia 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 25 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 17 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania składek członkowskich uiszczanych przez członków Wspólnoty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania składek członkowskich uiszczanych przez członków Wspólnoty. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 4 grudnia 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-1218/12/MS wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 17 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wspólnota Garażowa powstała na podstawie wyodrębnienia garaży z zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej. Wspólnota Garażowa, posiadająca Regon i NIP, powstała z mocy prawa i działa na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903). Lokale garażowe zostały wyodrębnione i przekształcone w pełną własność; właściciele garaży postanowili odwołać Zarząd Spółdzielni i wybrać Zarząd składający się z właścicieli garaży. Uchwałą z dnia 21 lutego 2011 r. powołano trzyosobowy Zarząd Wspólnoty (art. 20 UoWL).

Przychodem Wspólnoty Garażowej dot. nieruchomości wspólnej (którą stanowi grunt i urządzenia znajdujące się na gruncie z wyłączeniem indywidualnych garaży) są:

* składki członków Wspólnoty,

* odsetki bankowe od gromadzonych składek na rachunku bankowym.

Środki gromadzone na rachunku bankowym są przeznaczone na większe wydatki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy środki, które pozostały na rachunku bankowym na dzień 31 grudnia 2011 r., czyli niewydatkowane w 2011 r. składki członków Wspólnoty (stanowiące dochód Wspólnoty) są wolne od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, składki wpłacane przez członków Wspólnoty nie są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawcą jest Wspólnota Garażowa powstała w związku z wyodrębnieniem garaży z zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej. Wspólnota Garażowa działa na podstawie ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Wątpliwości Wspólnoty budzi możliwość zwolnienia z opodatkowania środków pozostałych na rachunku bankowym na dzień 31 grudnia 2011 r., niewydatkowanych w 2011 r. będących składkami członków Wspólnoty. W związku z faktem, że Wnioskodawca jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy o własności lokali, w przedmiotowej sprawie należy w pierwszej kolejności wskazać na przepisy tej ustawy.

Zgodnie z art. 1, ustawa określa sposób ustanawiania odrębnej własności samodzielnych lokali mieszkalnych, lokali o innym przeznaczeniu, prawa i obowiązki właścicieli tych lokali oraz zarząd nieruchomością wspólną. Poza lokalami, stanowiącymi odrębną własność, w skład nieruchomości wchodzą również części nieruchomości użytkowane wspólnie, t.j. grunty i inne części budynku oraz urządzenia, które służą ogółowi właścicieli lokali (art. 3 ust. 2 tej ustawy).

W tym miejscu należy zauważyć, iż garażem jest osobna lub połączona z domem lub innym budynkiem konstrukcja przeznaczona do umieszczania w niej pojazdu w celu zabezpieczenia przed kradzieżą, warunkami atmosferycznymi i zabrudzeniem.

Garaże mogą być:

* częścią nieruchomości wspólnej (której sposób i zasady użytkowania winni określić właściciele w umowie bądź uchwale),

* pomieszczeniem przynależnym do innego, samodzielnego lokalu, jak np. mieszkania czy lokalu użytkowego,

* samodzielnym lokalem (a więc odrębną nieruchomością lokalową), przeznaczoną na inne cele niż mieszkalne.

Z treści art. 6 cytowanej ustawy wynika, iż ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

Z kolei jak stanowi art. 15 tej ustawy na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca. Należności z tytułu kosztów zarządu mogą być dochodzone w postępowaniu upominawczym, bez względu na ich wysokość.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Tak określony dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy pochodzą one ze składek członkowskich, darowizn czy też otrzymane zostały w inny przewidziany tą ustawą sposób. Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na rachunek Wspólnoty (bądź są wpłacane do kasy) stanowią (w rozumieniu ustawy podatkowej) przychód, bez względu na źródło ich pochodzenia.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy, wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

W świetle cytowanego przepisu dla zwolnienia otrzymanych przez podatnika środków finansowych niezbędne jest łączne zastosowanie dwóch przesłanek:

* otrzymane środki finansowe muszą stanowić składkę członkowską uiszczoną przez członka organizacji,

* organizacja musi posiadać status organizacji politycznej, społecznej lub zawodowej.

Zgodnie z definicją słownikową "składka członkowska" to kwota pieniężna wpłacona (zwykle regularnie i obowiązkowo) przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003). Z powyższej definicji wynika, iż składka członkowska nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym pomiędzy opłacającym składkę, a podmiotem pobierającym składkę.

Zatem, analizowany przepis art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia od podatku dochodowego kwoty otrzymywane przez organizacje polityczne, społeczne i zawodowe od zrzeszonych w nich podmiotów, wpłacane z tytułu członkostwa w tych organizacjach, o ile nie są przeznaczane na działalność gospodarczą. Ponadto należy wskazać, iż przepis art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy nie przewiduje żadnych innych ograniczeń, zarówno odnośnie przeznaczenia uzyskanych w ten sposób środków, jak i terminu ich wydatkowania.

Jednocześnie istotny jest - jak wskazano powyżej - status danej organizacji.

Kierując się kryterium celu powołania danej organizacji i przedmiotu jej działania, wyróżnia się m.in.:

* organizacje polityczne, działające w celu osiągnięcia założonych celów poprzez zdobycie władzy lub wywieranie na nią określonych wpływów, np. partie polityczne;

* organizacje społeczne, zrzeszające podmioty w celu realizacji określonych celów społecznych, działania na rzecz spraw społecznych;

* organizacje zawodowe, zrzeszające przedstawicieli danego zawodu lub grup zawodowych, reprezentujące ich interesy, np. związki zawodowe, samorządy zawodowe.

Wspólnota Garażowa bez wątpienia nie jest organizacją polityczną ani zawodową. Zbadać zatem należy czy można ją uznać za organizację społeczną.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia organizacji społecznej, a zatem w celu ustalenia jego znaczenia zasadne jest odwołanie się do reguł wykładni językowej. Odnosząc się do znaczenia tego terminu wskazać należy, że zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. "organizacja społeczna" to dobrowolnie ukształtowana grupa celowa, której członkowie chcą osiągnąć cele ważne dla nich osobiście lub ważne ze względu na dobro polityczne; powszechnie spotykane nazwy to: stowarzyszenie, zrzeszenie, związek, fundacja, koło, lub obecnie również sektor pozarządowy, organizacja pozarządowa.

W oparciu o powyższą definicję zauważyć należy, iż cechy decydujące o uznaniu podmiotu za organizację społeczną to:

* legalność działania (w oparciu o przepisy prawa powszechnie obowiązującego i formie przez to prawo przewidzianej),

* cel działania (społeczny, gospodarczy, kulturalny),

* funkcjonowanie poza strukturą państwa,

* substrat osobowy (zrzeszenie, korporacja osób fizycznych czy prawnych) a nie rzeczowy.

Mając na uwadze ww. cechy podkreślić należy, iż wspólnota powstaje z mocy prawa (ex lege) z chwilą, gdy zostaną spełnione ustawowe przesłanki. Celem wspólnoty jest zarządzanie nieruchomością wspólną co jednoznacznie wskazuje, iż jej działalność koncentruje się wokół substratu rzeczowego. Do wspólnoty nie można się zapisać, czy też z niej wystąpić.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż dochody Wspólnoty pochodzące od członków Wspólnoty, nie będą podlegały zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem Wspólnota Garażowa nie jest żadną z organizacji, o których mowa w cytowanym przepisie. W szczególności nie sposób uznać jej za organizację społeczną w kontekście powyższej definicji słownikowej i reguł wykładni językowej; a składki płacone przez członków Wspólnoty na poczet kosztów zarządzania nieruchomością wspólną nie sposób rozpatrywać w kontekście "składek członkowskich".

Stanowisko Wspólnoty należy zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl