IBPBI/2/423-1174/13/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1174/13/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 10 września 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 12 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na opracowanie projektu zieleni i małej architektury oraz przygotowanie terenu pod nasadzenie roślin zgodnie projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na opracowanie projektu zieleni i małej architektury oraz przygotowanie terenu pod nasadzenie roślin zgodnie projektem.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem mającym status Organizacji Pożytku Publicznego i swoją działalność statutową prowadzi w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W ramach działalności statutowej pożytku publicznego Wnioskodawca w latach 2008 - 2011 zrealizował zadanie inwestycyjne pn. "...". Ośrodek został wybudowany na działce otrzymanej od innej Fundacji w drodze Umowy ustanowienia użytkowania spisanej w formie aktu notarialnego 25 stycznia 2008 r. W oparciu o tą Umowę Wnioskodawca otrzymał nieodpłatnie prawo użytkowania działki o pow. 8 ha 34 w celu wybudowania Ośrodka. W dniu 24 października 2011 r. protokołem odbioru końcowego i przekazania zadania inwestycyjnego Ośrodek Terapeutyczno-Rehabilitacyjny dla Osób Niepełnosprawnych został odebrany. Ośrodek posiada prawomocne pozwolenie na użytkowanie tj. decyzją z 20 października 2011 r. wydaną przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Ośrodek stanowi własność Wnioskodawcy i został przyjęty do użytkowania 23 listopada 2011 r. i wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Teren zielony wokół Ośrodka zajmuje 7110 m2 powierzchni i w chwili oddania Ośrodka do użytkowania był obsiany jedynie trawą zgodnie z Projektem Zagospodarowania Terenu, który zakładał, że Projekt Zieleni stanowić będzie odrębne opracowanie i nie jest objęty wnioskiem o pozwolenie na budowę Ośrodka. Wnioskodawca miał na celu opracowanie projektu zieleni i małej architektury, który będzie uwzględniał fakt, iż Ośrodek jest przeznaczony dla dziennego pobytu osób niepełnosprawnych intelektualnie a wobec tego zieleń wokół Ośrodka musi spełniać odpowiednie wymogi estetyczne, użytkowe i dydaktyczne. W dniu 1 lutego 2013 r. Fundacja podpisała Umowę, na podstawie której zleciła opracowanie projektu zieleni i małej architektury - projekt wykonawczy zagospodarowania terenu Ośrodka, który został uzgodniony z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków. Na podstawie sporządzonego projektu Fundacja zleciła wykonanie prac ogrodniczych, które obejmują przygotowanie terenu do nasadzenia roślin tj: zdjęcie darni, przekopanie i zasilenie ziemią ogrodniczą, wyłożenie powierzchni sadzenia agrowłókniną i korą ogrodniczą, rekultywacja trawnika (usunięcie pozostałości chwastów, zasilenie ubytków ziemią i dosiew nasion), sadzenie roślin w dwóch etapach zgodnie ze specyfikacją. Wnioskodawca wskazuje, że konieczność zagospodarowania 7110 m2 spowodowała, że koszt prac ogrodniczych okazał się znaczny i został wyceniony przez Wykonawcę na kwotę 40.000 zł przy założeniu, że Fundacja dostarcza rośliny do zasadzenia, ziemię, korę, agrowłókninę na własny koszt.

Wobec powyższego na dzień złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawca poniósł oraz poniesie następujące koszty:

a.

opracowanie projektu zieleni i małej architektury - projekt wykonawczy zagospodarowania terenu Ośrodka w kwocie 5.535 zł,

b.

przygotowanie terenu pod sadzenie roślin tj: zdjęcie darni, przekopanie i zasilenie ziemią ogrodniczą, wyłożenie powierzchni sadzenia agrowłóknina i korą ogrodniczą, rekultywacja trawnika (usunięcie pozostałości chwastów, zasilenie ubytków ziemią i dosiew nasion), sadzenie roślin w dwóch etapach zgodnie ze specyfikacją w kwocie 40.000 zł,

c.

materiały zakupione przez Fundację takie jak ziemia, kora, agrowłóknina,

d.

zakup roślin do nasadzenia według specyfikacji wynikającej z projektu zieleni i małej architektury, uzgodnionego z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione przez Fundację na opracowanie projektu zieleni i małej architektury oraz na przygotowanie terenu pod nasadzenie roślin zgodnie z tym projektem, stanowią koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty poniesione na zagospodarowanie zieleni wokół Ośrodka obejmujące:

a.

opracowanie projektu zieleni i małej architektury - projekt wykonawczy zagospodarowania terenu Ośrodka,

b.

przygotowanie terenu pod sadzenie roślin tj. zdjęcie darni, przekopanie i zasilenie ziemią ogrodniczą, wyłożenie powierzchni sadzenia agrowłókniną i korą ogrodniczą, rekultywacja trawnika (usunięcie pozostałości chwastów, zasilenie ubytków ziemią i dosiew nasion), sadzenie roślin w dwóch etapach zgodnie ze specyfikacją,

c.

materiały zakupione przez Fundację takie jak ziemia, kora, agrowłóknina,

d.

zakup roślin do nasadzenia według specyfikacji wynikającej z projektu zieleni i małej architektury, uzgodnionego z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków.

dotyczą bieżącej działalności statutowej pożytku publicznego Wnioskodawcy i stanowią koszt uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, stosownie do postanowień przepisu art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z uwzględnieniem art. 16 tej ustawy.

Zagospodarowanie terenu wokół Ośrodka ma celu nadanie terenowi zielonemu charakteru estetycznego, użytkowego i co najważniejsze dydaktycznego. Dydaktyczny charakter uwzględnia fakt, że w Ośrodku przebywają osoby niepełnosprawne intelektualnie, a jedną z zastosowanych dla nich form terapii jest ogrodoterapia wykorzystująca rośliny, ogrody i związane z nimi prace pielęgnacyjne jako narzędzie terapeutyczne. Wszystkie prace związane z zagospodarowaniem terenu zielonego wokół Ośrodka służą takiemu jego zagospodarowaniu aby teren ten stanowił uzupełniającą i alternatywną formę rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie i stanowił dla tych osób czynnik z jednej strony relaksujący a z drugiej motywujący do ćwiczeń, pracy i inicjatywy w podejmowaniu działań.

Według Wnioskodawcy wymienione wyżej wydatki poniesione na zagospodarowanie terenu wokół Ośrodka nie mogą zwiększać wartości tego Ośrodka, ponieważ wydatki te nie są wliczone do "obiektów pomocniczych". Zgodnie z klasyfikacją zawartą w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie klasyfikacji środków trwałych (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 z późn. zm.), w skład budynku jako pojedynczego obiektu inwentarzowego wchodzą obiekty pomocnicze takie jak chodniki, dojazdy, podwórka, place, ogrodzenia, studnie, itp.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie możliwości i sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zagospodarowanie terenu wokół Ośrodka.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem mającym status Organizacji Pożytku Publicznego. W ramach działalności statutowej Wnioskodawca w latach 2008 - 2011 zrealizował zadanie inwestycyjne pn. "...". Ośrodek został wybudowany na działce otrzymanej od innej Fundacji. Ośrodek stanowi własność Wnioskodawcy i został przyjęty do użytkowania 23 listopada 2011 r. i wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Teren zielony wokół Ośrodka w chwili oddania Ośrodka do użytkowania był obsiany jedynie trawą zgodnie z Projektem Zagospodarowania Terenu, który zakładał, że Projekt Zieleni stanowić będzie odrębne opracowanie i nie jest objęty wnioskiem o pozwolenie na budowę Ośrodka. Wnioskodawca miał na celu opracowanie projektu zieleni i małej architektury, który będzie uwzględniał fakt, iż Ośrodek jest przeznaczony dla dziennego pobytu osób niepełnosprawnych intelektualnie a wobec tego zieleń wokół Ośrodka musi spełniać odpowiednie wymogi estetyczne, użytkowe i dydaktyczne. W dniu 1 lutego 2013 r. Fundacja podpisała Umowę, na podstawie której zleciła opracowanie projektu zieleni i małej architektury. Na podstawie sporządzonego projektu Fundacja zleciła wykonanie prac ogrodniczych, które obejmują przygotowanie terenu do nasadzenia roślin tj: zdjęcie darni, przekopanie i zasilenie ziemią ogrodniczą, wyłożenie powierzchni sadzenia agrowłókniną i korą ogrodniczą, rekultywację trawnika (usunięcie pozostałości chwastów, zasilenie ubytków ziemią i dosiew nasion), sadzenie roślin w dwóch etapach zgodnie ze specyfikacją. Fundacja dostarcza rośliny do zasadzenia, ziemię, korę, agrowłókninę na własny koszt.

Wobec powyższego Wnioskodawca poniósł oraz poniesie następujące koszty:

a.

opracowanie projektu zieleni i małej architektury,

b.

przygotowanie terenu pod sadzenie roślin,

c.

materiały zakupione przez Fundację takie jak ziemia, kora, agrowłókniną,

d.

zakup roślin do nasadzenia według specyfikacji wynikającej z projektu zieleni i małej architektury, uzgodnionego z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą momentu zaliczenia poniesionych wydatków na opracowanie projektu zieleni i małej architektury oraz na przygotowanie terenu pod nasadzenie roślin do kosztów uzyskania przychodów.

Odnosząc powyższe do analizowanego stanu faktycznego wskazać należy, że wydatki poniesione przez Fundację na opracowanie projektu zieleni i małej architektury oraz na przygotowanie terenu pod nasadzenie roślin (zgodnie z tym projektem) mają na celu nadanie terenowi zielonemu charakteru estetycznego, użytkowego i co najważniejsze dydaktycznego. Jedną z zastosowanych form terapii jest bowiem ogrodoterapia wykorzystująca rośliny, ogrody i związane z nimi prace pielęgnacyjne jako narzędzie terapeutyczne. Wszystkie prace związane z zagospodarowaniem terenu zielonego wokół Ośrodka służą takiemu jego zagospodarowaniu aby teren ten stanowił uzupełniającą i alternatywną formę rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie i stanowił dla tych osób czynnik z jednej strony relaksujący a z drugiej motywujący do ćwiczeń, pracy i inicjatywy w podejmowaniu działań. Zatem wydatki te, jako koszty pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, stanowią koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. W myśl art. 15 ust. 4e tej ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego poniesione przez Fundację wydatki na opracowanie projektu zieleni i małej architektury oraz przygotowanie terenu pod nasadzenia będą kosztem uzyskania w momencie poniesienia, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl