IBPBI/2/423-1168/11/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1168/11/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 20 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 21 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów publikowanych wydawnictw przekazanych na rzecz:

* instytucji kultury,

* bibliotek oraz autorów (egzemplarze autorskie),

* własnych pracowników

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów publikowanych wydawnictw przekazanych na rzecz:

* instytucji kultury,

* bibliotek oraz autorów (egzemplarze autorskie),

* własnych pracowników.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 8 września 2011 r. Znak: IBP2/443-734/11/WN wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 21 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Muzeum wydaje własne publikacje związane z muzeum, eksponatami, historią miasta. Wydawnictwa te są są sprzedawane w Muzeum. Kilka egzemplarzy w roku jest wydawanych w celach reklamowych, promocyjnych. Muzeum jest czynnym podatnikiem podatku VAT korzystającym z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca wydaje wydawnictwa na podstawie RW - przekazanie wyrobu gotowego do użytku lub RW - przekazanie towaru do użytku. Wydawnictwa te są przekazywane w ww. celu osobom niezidentyfikowanym osobowo czyli bez nazwiska, imienia i adresu. Czasami są to kwoty do 100 złotych, czasami powyżej. Co roku Muzeum organizuje sesje Rady Muzealnej podczas których członkom Rady wręczane są publikacje jako egzemplarze reklamowe powyżej 100 złotych.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 15 września 2011 r. wskazano, że wszystkie publikacje można zakupić w kasie Muzeum w chwili zakupu biletu wstępu. Poza tym publikacje te są przekazywane także jako egzemplarze na rzecz bibliotek, instytucji kultury i egzemplarze autorskie oraz na rzecz pracowników jako egzemplarze robocze, które mają na celu pogłębianie wiedzy pracowników o muzeum. Są to cele związane z działalnością Muzeum.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy koszt publikacji przekazywanych jako forma reklamy, reprezentacji oraz przekazywanych publikacji na rzecz bibliotek, zgodnie z właściwą ustawą, zaprzyjaźnionym instytucjom kultury (muzea, domy kultury, szkoły) oraz przekazania egzemplarzy autorskich, a także przekazania publikacji w celach informacyjnych na rzecz własnych pracowników jako egzemplarze robocze jest kosztem uzyskania przychodu... (pytanie wynikające z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do tut. Biura 21 września 2011 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie koszty poniesione na cele wymienione w pytaniu są kosztem uzyskania przychodu. Stanowią one bowiem podstawowe koszty związane z działalnością, służą promocji i reklamie Muzeum. Koszty związane z przekazaniem publikacji bibliotekom wynikają z zastosowania się do właściwej ustawy (Dz. U. z 1997 r. Nr 29, poz. 161). Wszystkie koszty o których mowa we wniosku służą tylko i wyłącznie działalności muzeum i mają na celu upowszechnienie i rozwój muzeum.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przywołana regulacja wskazuje, iż definicja kosztów uzyskania przychodów - dla celów podatku dochodowego - składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną.

Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łącznie dwóch warunków, tj.:

* konieczność faktycznego, co do zasady, poniesienia wydatku,

* poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Tak więc dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami - pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Z powyższego przepisu wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

W przedstawionym opisie stanu faktycznego wskazano na wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z publikacją materiałów, przekazywanych następnie zaprzyjaźnionym instytucjom kultury, pracownikom (w celach informacyjnych - egzemplarze robocze), autorom a także bibliotekom. Dokonując analizy tak przedstawionego stanu faktycznego pod kątem możliwości zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów należy przede wszystkim stwierdzić, że ich kwalifikacja uzależniona jest od celu na jaki publikacje te zostały przekazane. Należy bowiem mieć na względzie, że z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego zdarzenie jakim jest przekazanie publikacji może wywierać różne skutki w podatku dochodowym od osób prawnych w zależności od tego jaki jest cel takiego przekazania. Każda z wymienionych wyżej okoliczności wymaga zatem odrębnego omówienia.

- Przekazanie publikacji instytucjom kultury (muzea, domy kultury, szkoły).

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują ani pojęcia "reprezentacji", ani "reklamy", należy - zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa - odnieść się do definicji słownikowej tych pojęć.

W internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN (...) pojęcia te zostały zdefiniowane następująco:

* reklama jest działaniem mającym na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług; np. plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp., służące temu celowi,

* reprezentacja to "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną".

Zgodnie z przyjętym od lat poglądem doktryny prawa podatkowego, za reprezentację uznaje się "występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów" (Brzeziński B., Kalinowski M., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1997, str. 159). Z powyższego wynika, iż o reprezentacji można mówić w odniesieniu do działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacji z kontrahentami (ich przedstawicielami), gośćmi i potencjalnymi klientami.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca ponosi wydatki związane z wydawaniem publikacji, które przekazuje m.in. zaprzyjaźnionym instytucjom kultury (muzea, domy kultury, szkoły). Publikacje te są wydawane w celach reklamowych i promocyjnych. Zatem wydatki te, jako mające związek z osiąganymi przez Wnioskodawcę przychodami oraz niepodlegające wyłączeniu na podstawie art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., stanowią koszty uzyskania przychodu.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

- Przekazanie publikacji bibliotekom i autorom (egzemplarze autorskie).

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych (Dz. U. Nr 152, poz. 722 z późn. zm.) wydawca, który udostępnia publicznie egzemplarze publikacji na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, obowiązany jest do nieodpłatnego przekazania uprawnionym bibliotekom liczby egzemplarzy publikacji (egzemplarze obowiązkowe).

Natomiast zgodnie z art. 63 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), jeżeli umowa obejmuje sporządzenie egzemplarzy przeznaczonych do udostępnienia publiczności, twórcy należą się egzemplarze autorskie w liczbie określonej w umowie.

Jak wynika z wyżej powołanych norm prawnych przekazanie publikacji bibliotekom, a także autorom w liczbie wynikającej z umowy (egzemplarze autorskie) jest obowiązkiem Wnioskodawcy jako wydawcy wynikającym z ww. aktów prawnych.

Koszty wynikające z realizacji tego obowiązku, na podstawie powołanego wcześniej art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., stanowią koszty uzyskania przychodu.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest zatem prawidłowe.

- Przekazanie publikacji własnym pracownikom (egzemplarze robocze).

Stosownie do powołanego na wstępie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że egzemplarze publikacji wydawanych przez Muzeum przekazywane są pracownikom jako "egzemplarze robocze". Celem przekazania pracownikom publikacji jest zatem podwyższenie ich kwalifikacji, wiedzy o regionie i samym Muzeum, co winno skutkować podwyższeniem jakości świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wydatki te przekładają się zatem wprost na osiągane przez Muzeum przychody, co pozwala na ich zakwalifikowanie do kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl