IBPBI/2/423-1149/13/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1149/13/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 30 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych dot. środków trwałych których nabycie (poniesione wydatki) zostanie częściowo zrefundowane (pytanie wymienione we wniosku jako pierwsze) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych dot. środków trwałych których nabycie (poniesione wydatki) zostanie częściowo zrefundowane.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako spółka kapitałowa prowadząca działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa mięsa i produkcji wyrobów wędliniarskich podpisał 7 czerwca 2011 r. umowę przyznania pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W ramach zawartej umowy Wnioskodawca zrealizował operację polegającą na zakupie maszyn i urządzeń, których koszt zakupu - zgodnie z zawartą umową - zostanie zrefundowany Wnioskodawcy w wysokości 40% wydatków kwalifikowanych, jako pomoc finansowa przyznana na realizację operacji z publicznych środków krajowych i wspólnotowych. Refundacja zostanie dokonana po weryfikacji prawidłowości poniesionych wydatków, co zgodnie z umową nastąpi we wrześniu lub październiku 2013 r. W związku z realizacją operacji, w 2011 r. i 2012 r. Wnioskodawca dokonał zakupu szeregu maszyn i urządzeń produkcyjnych, które sukcesywnie wprowadzając do ewidencji środków trwałych w miesiącu oddania ich do użytkowania amortyzował zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami (art. 16a-16 m ustawy) z zastosowaniem liniowej, bądź degresywnej metody amortyzacji. Pełną kwotę miesięcznego odpisu amortyzacyjnego Wnioskodawca zaliczał co miesiąc do kosztów uzyskania przychodów roku 2011, 2012 oraz 2013 jako koszt związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Obecnie Wnioskodawca pozytywnie przeszedł weryfikację prawidłowości poniesienia wydatków i spodziewa się wpływu na rachunek bankowy refundacji w wysokości 40% poniesionych wydatków kwalifikowanych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy korekty kosztów uzyskania przychodów, w postaci części odpisów amortyzacyjnych dokonanych od zakupionych środków trwałych w latach 2011 i 2012, a zrefundowanych Wnioskodawcy w formie pomocy w roku 2013, Wnioskodawca powinien dokonać jednorazowo w miesiącu otrzymania pomocy, czy też korekty należy dokonać w każdym z lat w których w kosztach uzyskania przychodów ujęto koszt amortyzacji podlegającej refundacji poprzez skorygowanie zeznań CIT-8 za lata 2011 oraz 2012 oraz korektę należnego podatku dochodowego za te lata... (pytanie wymienione we wniosku jako pierwsze)

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma obowiązku dokonywać korekty kosztów amortyzacji zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w roku 2011 oraz 2012. Korekty podstawy amortyzacji oraz kwoty wysokości miesięcznych odpisów amortyzacyjnych dla celów podatku dochodowego dokonuje się w miesiącu wpływu dotacji na konto bankowe. Podobnie w miesiącu wpływu dotacji na konto bankowe dokonuje się korekty kosztów uzyskania przychodów o wartość amortyzacji zaliczonej do kosztów podatkowych w okresach minionych, a zwróconej w postaci dotacji. Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (art. 12 ust. 1 pkt 11 (winno być art. 12 ust. 1 pkt 1)), natomiast wolne od podatku są dotacje, subwencje... (art. 17 ust. 1 pkt 21). Tak więc zarówno przychód, jak i jego zwolnienie od podatku dochodowego następuje w tym samym czasie, tj. w momencie otrzymania dotacji. Natomiast kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów oraz koszty funkcjonowania osoby prawnej (art. 15 ust. 1). Jednocześnie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Tak więc w powyższej normie zawarty jest również element czasu (moment zwrotu), dlatego zdaniem Wnioskodawcy zarówno przychód, jak i jego zwolnienie oraz zwrócenie poniesionego wydatku nastąpiło w tej samej jednostce czasowej.

Wnioskodawca w latach 2011 i 2012 nie posiadając zwrotu poniesionych wydatków, prawidłowo ustalił wartości początkowe środków trwałych i we właściwej wysokości zarachował w koszty uzyskania przychodów pełny koszt ich amortyzacji. W dniu otrzymania dotacji Wnioskodawca:

* wylicza podstawę amortyzacji z uwzględnieniem kwot zwróconych w postaci dotacji, oraz

* koryguje dotychczasowe koszty amortyzacji poprzez wyksięgowanie z kosztów uzyskania przychodów wartości amortyzacji odpowiadającej procentowemu udziałowi zwróconych środków.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż zgodnie z zakresem jaki został wyznaczony zadanym przez Wnioskodawcę pytaniem wymienionym we wniosku jako pierwsze, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie ustalenia momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych dokonanych od zakupionych środków trwałych, zrefundowanych Wnioskodawcy. W związku z powyższym tut. Organ nie dokonał oceny podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania otrzymanych środków.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów i to zarówno w zakresie kosztów bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę przyznania pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach zawartej umowy zrealizował operację polegającą na zakupie maszyn i urządzeń, których koszt zakupu zostanie zrefundowany w wysokości 40% wydatków kwalifikowanych, jako pomoc finansowa przyznana na realizację operacji z publicznych środków krajowych i wspólnotowych. Refundacja zostanie dokonana po weryfikacji prawidłowości poniesionych wydatków, co zgodnie z umową nastąpi we wrześniu lub październiku 2013 r. W związku z realizacją operacji w 2011 r. i 2012 r. Wnioskodawca dokonał zakupu maszyn i urządzeń produkcyjnych, które sukcesywnie wprowadzając do ewidencji środków trwałych w miesiącu oddania ich do użytkowania amortyzował zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami z zastosowaniem liniowej, bądź degresywnej metody amortyzacji. Pełną kwotę miesięcznego odpisu amortyzacyjnego zaliczał co miesiąc do kosztów uzyskania przychodów roku 2011, 2012 oraz 2013, jako koszt związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o p.d.o.p., kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o p.d.o.p., amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

* budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

* maszyny, urządzenia i środki transportu,

* inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Stosownie do art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Natomiast w myśl art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zatem, wszelkie dotacje, subwencje, dopłaty, otrzymane środki pieniężne stanowiące zwrot poniesionych wydatków na nabycie lub wytworzenie środków trwałych objęte są zakresem przedmiotowym powyżej cytowanego art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o p.d.o.p.

Przepisy ustawy o p.d.o.p. nie określają szczególnych zasad dokonywania korekt kosztów uzyskania przychodów. Należy zauważyć, iż otrzymanie refundacji nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu, a jedynie wpływa na wysokość kosztu, bądź też całkowite wykluczenie wydatku z kosztów podatkowych. Zatem, korekty kosztów powinny odnosić się do tych okresów rozliczeniowych, w których koszty te były pierwotnie ujęte w rachunku podatkowym.

Biorąc pod uwagę powyższe, w sytuacji gdy wartość poniesionych przez Spółkę wydatków na nabycie wskazanych we wniosku środków trwałych została zrefundowana (zwrócona), to stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o p.d.o.p., dotyczące ich odpisy amortyzacyjne (których podstawę stanowi ustalona zgodnie z przepisami wartość początkowa która nie ulega korekcie w związku z otrzymaniem dotacji) podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów w okresach rozliczeniowych, w których były zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, co będzie skutkowało również koniecznością dokonania korekty zeznań podatkowych CIT-8 za lata 2011 i 2012 oraz korektą należnego podatku dochodowego za ten okres.

W konsekwencji, za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma obowiązku dokonywać korekty kosztów amortyzacji zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w roku 2011 oraz 2012.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania wymienionego we wniosku jako drugie wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl