IBPBI/2/423-1099/09/BG - Obowiązek sporządzenia deklaracji CIT-8 przez likwidowany zakład budżetowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1099/09/BG Obowiązek sporządzenia deklaracji CIT-8 przez likwidowany zakład budżetowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 17 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 8 grudnia 2009 r. i 4 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie obowiązku sporządzenia deklaracji CIT-8 odrębnie za okresy: od 1 stycznia 2009 do 30 czerwca 2009, od 1 lipca 2009 do 26 sierpnia 2009 oraz okres od 27 sierpnia 2009 do 31 grudnia 2009 r. (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie obowiązku sporządzenia deklaracji CIT-8 odrębnie za okresy: od 1 stycznia 2009 do 30 czerwca 2009, od 1 lipca 2009 do 26 sierpnia 2009 oraz okres od 27 sierpnia 2009 do 31 grudnia 2009 r. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z dnia 23 listopada 2009 r. i z dnia 16 grudnia 2009 r. znak IBPBI/2/423-1099/09/BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 8 grudnia 2009 r. i 4 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 27 maja 2009 r. Rada Miasta, podjęła uchwałę następującej treści "Likwiduje się Zakład". Proces Likwidacji Zakładu zostanie rozpoczęty z dniem 1 lipca 2009 r., a zakończy się z dniem 31 sierpnia 2009 r..." (załącznik Nr 1).

Powyższa uchwała stała się przesłanką do zamknięcia ksiąg rachunkowych wg stanu na dzień 30 czerwca 2009 r., zgodnie z dyspozycją art. 12 ust. 2 pkt 6 ustawy o rachunkowości oraz otwarcia ksiąg rachunkowych Zakładu w likwidacji od dnia 1 lipca 2009 r. zgodnie z zapisami art. 12 ust. 1 pkt 6. Zgodnie z zapisami zawartymi w art. 8 pkt 6 (winno być ust. 6) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zamknięcie ksiąg rachunkowych przed upływem przyjętego w Zakładzie roku podatkowego spowodowała dla Zakładu budżetowego obowiązek sporządzenia CIT-8 za okres od 1 stycznia 2009 do 30 czerwca 2009 r. w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 września 2009 r.

W miesiącu lipcu 2009 r. Zakład prowadził działalność gospodarczą uzyskując przychody z tytułu prowadzonej działalności oraz ponosił z tego tytułu koszty. Powyższe operacje znalazły odzwierciedlenie w zapisach księgowych prowadzonych w księgach rachunkowych otworzonych dla Zakładu w likwidacji, a prowadzonych od dnia 1 lipca 2009 r. W ustawowym terminie Zakład obliczył zaliczkę na podatek dochodowy od osób prawnych oraz odprowadził na rachunek Urzędu Skarbowego.

Zakład stosuje szczególne zasady rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. (Dz. U. Nr 142 poz. 1020 z późn. zm.) oraz sporządza sprawozdania budżetowe związane z realizacją planu finansowego prezentując je narastająco od początku roku do ostatniego dnia danego roku budżetowego.

Uchwała z dnia 27 maja 2009 r. organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego stanowiła, że do 31 sierpnia ma nastąpić likwidacja Zakładu budżetowego, na dzień zakończenia likwidacji należało zamknąć księgi rachunkowe Zakładu. Dzień 31 sierpnia byłby dla Zakładu dniem zakończenia prowadzonej działalności, zamknięcia ksiąg rachunkowych. Należności i zobowiązania Zakładu budżetowego w likwidacji stałyby się należnościami i zobowiązaniami jednostki samorządu terytorialnego.

Ponieważ dnia 26 sierpnia 2009 r. Rada Miasta podjęła uchwałę o następującej treści "Uchylić Uchwałę z dnia 27 maja 2009 r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego (załącznik Nr 2) niemożliwym stało się zamknięcie ksiąg rachunkowych Zakładu w likwidacji.

Księgi rachunkowe Zakładu budżetowego w likwidacji zostały otwarte z dniem 1 lipca 2009 r.

Ponieważ zdarzenia gospodarcze, które miały miejsce w czasie obowiązywania Uchwały o postawieniu Zakładu budżetowego w stan likwidacji nie znajdywały odzwierciedlenia w księgach rachunkowych Zakładu w zmienionej sytuacji prawnej (okres od 1 lipca 2009 do 26 sierpnia 2009) dokonano przeksięgowania zapisów z ksiąg Zakładu w likwidacji do ksiąg rachunkowych Zakładu budżetowego i zaniechano działań związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych zarówno Zakładu budżetowego (księgi te w dniu 31 sierpnia 2009 r. nie zostały w trwały sposób zamknięte i istniała możliwość dokonywania zapisów w kolejne okresy sprawozdawcze), jak i Zakładu budżetowego w likwidacji.

W odpowiedzi na wezwanie, w uzupełnieniu stanu faktycznego, Wnioskodawca poinformował, iż Rada Miasta uchwałą z dnia 27 maja 2009 r. postawiła Zakład w stan likwidacji, natomiast uchwałą z dnia 26 sierpnia 2009 r. uchyliła uchwałę w sprawie likwidacji Zakładu budżetowego.

W obydwu przypadkach Rada Miejska działała w zakresie swoich prerogatyw albowiem zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości Rady należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.

Wskazane uchwały Rady nie stanowią prawa miejscowego lecz uchwałę w indywidualnej sprawie (nie regulują bowiem praw i obowiązków ogółu mieszkańców gminy) w tym przypadku są to indywidualne akty organizacyjne.

W związku z powyższym wskazania wymaga, iż podjęcie przez Radę Miejską uchwały z dnia 26 sierpnia 2009 r. eliminuje z obrotu prawnego wcześniejszą uchwałę o postawieniu Zakładu w stan likwidacji.

W chwili obecnej jedynie jedna ze wskazanych uchwał zachowała byt prawny, a każda z uchwał do chwili zakwestionowania ich zgodności z prawem w trybie nadzoru przez organy nadzoru administracyjnego korzysta z domniemania legalności.

W opisanej sytuacji możliwe są dwie przeciwstawne interpretacje co do skuteczności uchwały o postawieniu zakładu w stan likwidacji:

1.

likwidacja z dniem podjęcia przez Radę Miejską uchwały z dnia 26 sierpnia 2009 r. została "unicestwiona" i winna zostać potraktowana jako niebyła ze względu na wyeliminowanie uchwały stanowiącej podstawę likwidacji z obrotu prawnego przez organ, który działa zgodnie z prawem w zakresie swoich kompetencji (co wynika m.in. z wyroku NSA z dnia 7 grudnia 2005 r., sygn. akt:, cytowanego w Przeglądzie Podatku dochodowego, Nr 20 z 20 października 2009 r.),

2.

w związku z faktem, iż jak wynika z treści uchwały z dnia 26 sierpnia 2009 r. uchwała ta wchodzi w życie z dniem podjęcia to uchyla wcześniejszą uchwałę i eliminuje ją z obrotu prawnego ze skutkiem na dzień podjęcia uchwały i nie może eliminować procesu likwidacji z dniem jego zainicjowania,

każda z przedstawionych interpretacji skutkuje także w zakresie ewentualnego obowiązku złożenia przez Zakład zeznania CIT-8.

Komunalny zakład budżetowy nie jest przedsiębiorcą zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy Prawo działalności gospodarczej ponieważ nie wypełnia zakresu podmiotowego wynikającego z wyżej cytowanego art. ustawy. Komunalny zakład budżetowy w obrocie gospodarczym nie występuje we własnym imieniu lecz jedynie jako część osoby prawnej jednostki samorządu terytorialnego.

Zakładem budżetowym kieruje dyrektor jednostki na podstawie pełnomocnictwa ogólnego.

Zakład budżetowy jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Do wyłącznej właściwości Rady należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczący m.in. likwidacji. Podstawą likwidacji Zakładu był art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Uchwała Rady gminy o utworzeniu, likwidacji, przekształcaniu jest indywidualnym aktem organizacyjnym (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 grudnia 2005 r. sygn. akt). Ponieważ na gruncie przepisów o samorządzie terytorialnym podjęta w dniu 26 sierpnia 2009 r. uchwała została podjęta w sposób skuteczny, a skutkiem jej podjęcia było wycofanie z obrotu prawnego uchwały o postawieniu zakładu w stan likwidacji, to znaczy, że zostały uchylone przepisy stanowiące podstawę do postawienia Zakładu budżetowego w stan likwidacji, a tym samym do wcześniejszego zakończenia przez Zakład budżetowy roku podatkowego. W związku z powyższym nie powstał obowiązek złożenia zeznania za rok podatkowy, kończący się w trakcie roku kalendarzowego.

Skutkiem podjęcia w dniu 26 sierpnia 2009 r. uchwały uchylającej uchwałę z dnia 27 maja 2009 r. (o postawieniu Zakładu w stan likwidacji) oznacza, że nie zachodzi - w myśl ustawy o rachunkowości - konieczność zamykania ksiąg rachunkowych Zakładu, zgodnie z przepisami art. 12 ust. 2 tej ustawy, a także obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego.

Rokiem podatkowym jest w dalszym ciągu okres od 1 stycznia 2009 do 31 grudnia 2009 r.

Ponieważ Zakład stoi na stanowisku, że nie zachodzi obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 30 czerwca 2009 r. tym samym nie powstaje obowiązek złożenia CIT-8 za okres od 1 stycznia 2009 r. do 30 czerwca 2009 r.

W związku z faktem, że podjęta w dniu 26 sierpnia 2009 r. uchwała została podjęta przed upływem 3 miesięcy od dnia zaistnienia zdarzenia nakładającego na zakład obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych w sposób polegający na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów księgowych w zbiorach tworzących zamknięte księgi rachunkowe zgodnie z art. 12 pkt 5 ustawy o rachunkowości, i na dzień podjęcia przez Radę gminy księgi rachunkowe nie były zamknięte w sposób wyżej określony, Zakład zaniecha działań związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych Zakładu budżetowego (księgi te w dniu 26 sierpnia 2009 r. umożliwiały dokonywania zapisów w kolejne okresy sprawozdawcze) i dokona przeksięgowania zapisów zdarzeń gospodarczych za okres od 1 lipca 2009 do 26 sierpnia 2009 r. do ksiąg rachunkowych Zakładu budżetowego.

Zakład w okresie od 1 lipca 2009 do 26 sierpnia 2009 r. dokonywał zapisu zdarzeń gospodarczych w księgi rachunkowe otwarte dla Zakładu w likwidacji. Podjęta w dniu 26 sierpnia 2009 r. uchwała uchylająca uchwałę z dnia 27 maja 2009 r. (o postawieniu Zakładu w stan likwidacji) wyeliminowała po stronie zakładu obowiązek trwałego zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 30 czerwca 2009 a tym samym otwarcia ksiąg rachunkowych na dzień 1 lipca 2009 r. W związku z powyższym Zakład zaniechał dokonywania zapisów w księgach rachunkowych prowadzonych dla Zakładu w likwidacji. Zakład nie zamknie ksiąg rachunkowych otwartych dla Zakładu w likwidacji, nie sporządzi sprawozdań finansowych oraz deklaracji CIT-8 za okres od 1 lipca 2009 do 26 sierpnia 2009 r.

Z dniem podjęcia uchwały tj. z dniem 26 sierpnia 2009 r. przestała istnieć konieczność otwarcia ksiąg rachunkowych na dzień 1 lipca 2009 r. będąca konsekwencją braku obowiązku zamknięcia ksiąg na dzień 30 czerwca 2009 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w danej sytuacji powstaje obowiązek sporządzenia deklaracji CIT-8 odrębnie za okresy: od 1 stycznia 2009 do 30 czerwca 2009 od 1 lipca 2009 do 26 sierpnia 2009 oraz okres od 27 sierpnia 2009 do 31 grudnia 2009 (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1)

Zdaniem Zakładu, złoży on CIT-8 obejmujący okres działalności od 1 stycznia 2009 do 30 czerwca 2009 r. Zakład odprowadził należny podatek dochodowy za okres od 1 stycznia 2009 do 30 czerwca 2009 w kwocie 182.576,00 zł, odprowadził zaliczkę na podatek dochodowy za miesiąc lipiec 2009 r.

W odpowiedzi na wezwanie, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca poinformował, iż w związku z powyższym Zakład zajmuje stanowisko, iż nie zaistniał w opisanej sytuacji obowiązek sporządzenia deklaracji CIT-8 odrębnie za okres od 1 stycznia 2009 do 30 czerwca 2009; za okres od 1 lipca 2009 do 26 sierpnia 2009 oraz za okres 27 sierpnia 2009 do 31 grudnia 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa stanowi inaczej.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników i zawiadomi o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 6 ww. ustawy, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Rozwiązania podatkowe odwołują się zatem do regulacji zawartych w odrębnych przepisach tj. ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), która w art. 12 enumeratywnie wylicza sytuacje w jakich zostaną zamknięte księgi rachunkowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości księgi rachunkowe otwiera się, z zastrzeżeniem ust. 3 na dzień rozpoczęcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości w ciągu 15 dni od dnia zaistnienia tych zdarzeń. Natomiast zgodnie z 12 ust. 2 pkt 6 tej ustawy księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w związku z podjętą przez Radę Gminy uchwałą o likwidacji zakładu budżetowego w świetle wskazanych wyżej przepisów zaistniała konieczność zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 30 czerwca 2009 r. (na dzień poprzedzający dzień likwidacji) i otwarcia ksiąg na dzień 1 lipca 2009 r. (dzień rozpoczęcia likwidacji). Z uwagi na powyższe mając na uwadze brzmienie art. 8 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rokiem podatkowym Zakładu jest okres od 1 stycznia 2009 r. do dnia 30 czerwca 2009 r.

W opisanym stanie faktycznym Zakład wskazał, iż w dniu 26 sierpnia 2009 r. rada Gminy podjęła uchwałę uchylającą uprzednią uchwałę w sprawie likwidacji Zakładu, przy czym jak wskazał sam Wnioskodawca uchwała ta funkcjonowała w obrocie prawnym do czasu jej uchylenia.

Należy w tym miejscu wskazać, iż przepisy ww. ustawy o rachunkowości nie wiążą obowiązków związanych z zamykaniem i otwieraniem ksiąg rachunkowych z uchyleniem likwidacji, a zatem rok podatkowy Zakładu, który rozpoczął się z dniem 1 lipca 2009 r., zgodnie z treścią art. 8 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, trwa do końca przyjętego przez Zakład roku podatkowego, tj. do 31 grudnia 2009 r

Mając powyższe na względzie w roku kalendarzowym 2009 r. wystąpią w przypadku Zakładu dwa lata podatkowe:

*

od 1 stycznia 2009 r. (początek przyjętego roku podatkowego do 30 czerwca 2009 r. (dzień poprzedzający rozpoczęcie likwidacji),

*

od 1 lipca 2009 r. (dzień rozpoczęcia likwidacji) do 31 grudnia 2009 r. (koniec przyjętego roku podatkowego).

W związku z powyższym Zakład jest zobowiązany do złożenia dwóch odrębnych zeznań podatkowych (CIT-8) za:

*

okres od 1 stycznia 2009 r. do 30 czerwca 2009 r.

*

okres od 1 lipca 2009 r. do 31 grudnia 2009 r.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Zakładu, iż nie zaistniał obowiązek sporządzenia deklaracji CIT-8 odrębnie za okres od 1 stycznia 2009 do 30 czerwca 2009; za okres od 1 lipca 2009 do 26 sierpnia 2009 oraz za okres 27 sierpnia 2009 do 31 grudnia 2009 r. należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku Spółka dołączyła kserokopie uchwał. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania Nr 2 wydano odrębną interpretację indywidualną, natomiast w zakresie należnego podatku i zaliczek na poczet podatku dochodowego wydano postanowienie o pozostawieniu w tej części wniosku bez rozpatrzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl