IBPBI/2/423-1080/10/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1080/10/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 13 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 5 i 9 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków na remont budynku produkcyjno - biurowego i zniszczonej nawierzchni przed halą produkcyjną w części w jakiej zostaną sfinansowane:

* z własnych środków Spółki - jest prawidłowe,

* ze środków pomocowych - jest nieprawidłowe

(część pytania oznaczonego we wniosku jako Nr 1- zdarzenie przyszłe)

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków na remont budynku produkcyjno - biurowego i zniszczonej nawierzchni przed halą produkcyjną.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 lipca 2010 r. Znak IBPBI/2/423-678/10/BG, IBPP2/443-434/10/RSz wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 5 i 9 sierpnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka działa na rynku od 2001 r. Zajmuje się produkcją okien z pcv i aluminium. W 2001 r. Spółka zakupiła budynek produkcyjno-biurowy, który został wybudowany na początku lat 70-tych ubiegłego stulecia. Został on wpisany do ewidencji środków trwałych Spółki i podlega amortyzacji. Konstrukcja budynku jest w stanie dobrym lecz wykończenia wewnętrzne jak i zewnętrzne budynku wymagają natychmiastowej naprawy, aby budynek mógł być nadal użytkowany. Spółka dokonuje remontu koniecznego i naprawy wielu elementów w budynku.

Z uwagi na duży koszt planowanego remontu Spółka przygotowała wniosek o dofinansowanie ww. prac w ramach pomocy z funduszy rozwoju obszarów wiejskich 2007-2013 złożony dnia 14 maja 2009 r. w ramach działania "tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw".

W dniu 31 marca 2010 r. podpisała umowę z A. jako instytucją wdrażającą na refundację 50% kosztów kwalifikowanych remontu. Zgodnie z umową Spółka otrzyma zwrot kosztów w wysokości 299 997,00 zł W ramach dofinansowania zostanie przeprowadzony remont oraz zakupione środki trwałe.

Prace remontowe obejmują:

* roboty budowlane wewnętrzne:

a.

wymiana zużytych okien stalowych na pcv,

b.

wymiana zużytych drzwi wewnętrznych i zewnętrznych na drzwi z pcv i aluminium oraz bramy panelowe,

c.

wymiana zniszczonej posadzki lastricowej na nową,

d.

uzupełnienie zniszczonych tynków nowymi,

e.

wybicie luksferów i wstawienie okien pcv,

f.

zeskrobanie złuszczonej farby na ścianach, uzupełnienie ubytków oraz malowanie pomieszczeń hal,

* naprawa instalacji sprężonego powietrza, zainstalowanie instalacji w następnych pomieszczeniach,

* naprawa instalacji elektrycznej oraz wymiana zniszczonych punktów świetlnych, gniazd, włączników, skrzynki rozdzielczej,

* wymiana zniszczonych wentylatorów na nowe,

* wymiana zniszczonej instalacji odgromowej na nową,

* wymiana popękanych płyt eternitu na blachę na #189; powierzchni dachu oraz zniszczonych i skorodowanych rynien i rur spustowych,

* naprawa elewacji zewnętrznej, spękanej, złuszczonej z dużymi ubytkami tynku poprzez nałożenie płyt styropianowych oraz nowych tynków,

* zdjęcie zużytej trelinki przed halą produkcyjną oraz zniszczonych krawężników, wykonanie nowego podłoża, zamontowanie kostki brukowej oraz nowych krawężników,

* demontaż zniszczonych płyt betonowych frontowego ogrodzenia oraz zainstalowanie przęseł metalowych.

Spółka planuje również w najbliższym czasie dokonać zakupu środków trwałych w postaci sprężarki powietrza oraz zakupu pojazdu skrzyniowego do transportu stolarki pcv i al.

W odpowiedzi na wezwanie, w uzupełnieniu wniosku, Spółka pismem z dnia 5 sierpnia 2010 r. poinformowała, iż:

* wszystkie pytania dotyczą stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych (remont jest w trakcie realizacji i jeszcze będzie realizowany, środki trwałe w części zakupione i w części dopiero będą zakupione, a dofinansowanie nastąpi po realizacji zadań),

* środki jakie Spółka otrzyma w formie refundacji kosztów pochodzą ze środków unijnych oraz z budżetu państwa zgodnie z programem " PROW na lata 2007-2013"

* środki, które Spółka otrzyma za pośrednictwem A. pochodzą z budżetu państwa oraz ze środków unijnych,

* przedmiotowe środki Spółka otrzyma z A.,

* Spółka jest beneficjentem programu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy powyższe prace jako prace remontowe polegające na odtworzeniu stanu pierwotnego budynku i wszystkie koszty z tym związane należy potrącić w momencie ich poniesienia jako koszt uzyskania przychodu... (część pytania oznaczonego we wniosku jako Nr 1 - zdarzenie przyszłe)

Zdaniem Spółki, bezspornie należało wykonać remont konieczny. Koszty ponoszonego remontu Spółka będzie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia bez względu na ich wysokość, gdyż związane są one z odtworzeniem pierwotnego stanu technicznego budynku, zgodnie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym do osób prawnych. Spółka posiada dokumentację fotograficzną stanu wyjściowego budynku przed remontem, ponadto posiada dokumentacje z kontrolki okresowej budynku oraz zalecenia po tej kontroli o konieczności wykonania opisanych wyżej prac naprawczych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy wskazać, iż jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 24 sierpnia 2010 r. Znak IBPBI/2/423-678/10/BG, IBPBI/2/423-1079/10/BG otrzymane przez Spółkę środki finansowe w ramach dofinansowania będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p.").

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Art. 16 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog, w którym ustawodawca określił wydatki, które nawet pomimo poniesienia ich przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów bądź zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów, w rozumieniu przepisów podatkowych, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.

Zatem, aby uznać wydatek za koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:

1.

poniesiony wydatek musi mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na powstanie przychodu, lub

2.

poniesiony wydatek ma na celu zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,

3.

wydatek nie może znajdować się w katalogu kosztów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych (...). Wydatki te zatem w momencie ich poniesienia nie stanowią bezpośrednio kosztów uzyskania przychodów. Koszt taki stanowią natomiast, zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ww. ustawy, odpisy z tytułu zużycia ulepszonych środków trwałych (odpisy amortyzacyjne).

Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3 - 11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3 500 zł Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3 500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji (art. 16g ust. 13 ustawy o p.d.o.p.).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje przytoczonych w powyższym przepisie pojęć takich jak: przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja czy modernizacja.

Pojęcie remont również nie zostało wyjaśnione w tej ustawie. Remontem - zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Remont ma na celu przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych, nie zmieniając jego charakteru i funkcji, a przesłanką rozpoczęcia remontu jest zużycie środka trwałego w trakcie jego eksploatacji. Będą to zatem wszelkie działania mające na celu przywrócenie pierwotnego stanu technicznego środka trwałego, pierwotną zdolność użytkową utraconą na skutek upływu czasu i eksploatacji.

Podkreślenia wymaga fakt, że przy remoncie mogą być stosowane materiały odpowiadające aktualnym standardom technologicznym.

Natomiast ulepszenie występuje w sytuacjach, w których następuje:

* przebudowa, tj. zmiana (poprawienie) istniejącego stanu środka trwałego na inny,

* rozbudowa, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności budynków i budowli, linii technologicznych itp.,

* adaptacja, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż ten, do którego był pierwotnie przeznaczony albo nadania mu nowych cech użytkowych,

* rekonstrukcja, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,

* modernizacja, tj. unowocześnienie środka trwałego.

W kontekście powyższego stwierdzić należy, iż nie każdy wydatek poniesiony na środek trwały będzie stanowił o jego ulepszeniu. Istotny jest bowiem charakter poniesionych wydatków. Wydatki o charakterze odtworzeniowym, przywracające jedynie pierwotną wartość użytkową danego środka trwałego (remont, naprawa), których poniesienie nie spowoduje wzrostu wartości użytkowej w stosunku do tej wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, nie skutkują jego ulepszeniem.

Przed zakwalifikowaniem określonych wydatków do inwestycji lub remontów należy każdorazowo w stosunku do konkretnego środka trwałego szczegółowo przeanalizować zakres rzeczowy wykonywanych robót, porównując je do stanu istniejącego na podstawie dokumentacji technicznej, a w przypadku wątpliwości co do prawidłowej kwalifikacji poniesionych wydatków oprzeć się na opinii biegłego do spraw budowlanych, który w oparciu o stosowną dokumentację i oględziny wypowie się co do charakteru poniesionych nakładów.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o p.d.o.p. za koszty uzyskania przychodów nie uważa wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.). W konsekwencji, wydatki i koszty sfinansowane bezpośrednio z przedmiotowego wsparcia podlegają na mocy powołanego art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy - wyłączeniu z kategorii kosztów podatkowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zakupiła budynek produkcyjno-biurowy, który został wpisany do ewidencji środków trwałych Spółki i podlega amortyzacji. Konstrukcja budynku jest w stanie dobrym lecz wykończenia wewnętrzne, jak i zewnętrzne budynku wymagają natychmiastowej naprawy, aby budynek mógł być nadal użytkowany. Spółka dokonuje remontu koniecznego i naprawy wielu elementów w budynku.

Z uwagi na duży koszt planowanego remontu Spółka przygotowała wniosek o dofinansowanie ww. prac w ramach pomocy z Funduszy Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 złożony dnia 14 maja 2009 r. W dniu 31 marca 2010 r. podpisała umowę z A. jako instytucją wdrażającą, na refundację 50% kosztów kwalifikowanych remontu.

Zgodnie z umową Spółka otrzyma zwrot kosztów.

* roboty budowlane wewnętrzne:

a.

wymiana zużytych okien stalowych na PC

b.

wymiana zużytych drzwi wewnętrznych i zewnętrznych na drzwi z pcv i aluminium oraz bramy panelowe,

c.

wymiana zniszczonej posadzki lastricowej na nową,

d.

uzupełnienie zniszczonych tynków nowymi,

e.

wybicie luksferów i wstawienie okien pcv,

f.

zeskrobanie złuszczonej farby na ścianach, uzupełnienie ubytków oraz malowanie pomieszczeń hal,

* naprawa instalacji sprężonego powietrza, zainstalowanie instalacji w następnych pomieszczeniach,

* naprawa instalacji elektrycznej oraz wymiana zniszczonych punktów świetlnych, gniazd, włączników, skrzynki rozdzielczej,

* wymiana zniszczonych wentylatorów na nowe,

* wymiana zniszczonej instalacji odgromowej na nową,

* wymiana popękanych płyt eternitu na blachę na #189; powierzchni dachu oraz zniszczonych i skorodowanych rynien i rur spustowych,

* naprawa elewacji zewnętrznej, spękanej, złuszczonej z dużymi ubytkami tynku poprzez nałożenie płyt styropianowych oraz nowych tynków,

* zdjęcie zużytej trelinki przed halą produkcyjną oraz zniszczonych krawężników, wykonanie nowego podłoża, zamontowanie kostki brukowej oraz nowych krawężników,

* demontaż zniszczonych płyt betonowych frontowego ogrodzenia oraz zainstalowanie przęseł metalowych.

Jak stwierdza Spółka prace polegają na odtworzeniu pierwotnego stanu technicznego budynku oraz położenie nowego podłoża przed halą produkcyjną.

Zatem w przypadku, gdy zakres wykonanych prac nie posiada cech przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji, modernizacji, a jedynie ma na celu przywrócenie stanu pierwotnego środka trwałego, tzn. jego remont, to wydatki takie można zaliczyć bezpośrednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

W świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących potrącalności kosztów w czasie, koszty pośrednie (inne niż bezpośrednio związane z przychodami), a do takich należą wydatki ponoszone na remont, są potrącalne na zasadach określonych w art. 15 ust. 4d ustawy o p.d.o.p. Przepis ten stanowi, iż koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest przy tym uzależniona od tego jakie były źródła finansowania tych wydatków.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka będzie mogła poniesione wydatki na remont zaliczyć bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 15 ust. 4d ustawy o p.d.o.p. w momencie ich poniesienia, jednakże tylko w części w jakiej wydatki na remont zostaną sfinansowane z własnych środków Spółki.

Natomiast prace remontowe, w części w której zostaną sfinansowane ze środków pomocowych z "Funduszy Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013", które są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o p.d.o.p., nie będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o p.d.o.p.).

Stanowisko Spółki w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków na remont budynku produkcyjno - biurowego i zniszczonej nawierzchni przed halą produkcyjną w części w jakiej zostaną sfinansowane:

* z własnych środków Spółki - jest prawidłowe,

* ze środków pomocowych - jest nieprawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych pytanie Nr 1 w części dotyczącej przychodów podatkowych (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe) i w części dotyczącej kosztów (stan faktyczny), pytania Nr 2 (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe) oraz w zakresie podatku od towarów i usług pytanie Nr 3 (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe) wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl