IBPBI/2/423-1067/11/AP - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych związanych z nieodpłatnym otrzymaniem narzędzi wykorzystywanych w działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1067/11/AP Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych związanych z nieodpłatnym otrzymaniem narzędzi wykorzystywanych w działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 26 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z nieodpłatnym otrzymanym narzędzi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z nieodpłatnym otrzymanym narzędzi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka działa na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 9 stycznia 2008 r. W dniu 13 kwietnia 2011 r. Spółka otrzymała nieodpłatnie od właściciela (z udziałem 99,8% w kapitale Spółki) z siedzibą w USA, komplet narzędzi do wyposażenia/przezbrojenia tokarki znajdującej się w hali produkcyjnej zlokalizowanej na terenie SSE. Wymieniona obrabiarka będąca majątkiem Spółki obrabia elementy metalowe tylko na potrzeby działalności strefowej, na którą Spółka posiada zezwolenie sklasyfikowane w dziale 25 wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu statystycznego jako "Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale" i "Usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych".

Wartość otrzymanych nieodpłatnie narzędzi według faktury Pro-forma sporządzonej dla celów celnych wyniosła 12.000 USD. Wartość księgowa wg kursu średniego NBP z dnia 12 kwietnia 2011 r. wynosi 33.013,20. Przychód w tej wartości został wykazany na koncie przychody operacyjne pozostałe. Od całej transakcji Spółka zapłaciła podatek VAT należny w wysokości 8.355 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałej sytuacji Spółka powinna wyłączyć przychód/dochód w postaci nieodpłatnie otrzymanych narzędzi z działalności strefowej i wykazać jako przychód nie objęty zezwoleniem.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych są wolne od opodatkowania, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Spółka stoi na stanowisku, ze przychód/dochód w postaci nieodpłatnie przekazanych narzędzi do wyposażenia obrabiarki, będącej majątkiem Spółki, nie powinien być wyłączony z działalności strefowej i traktowany jako nieobjęty zezwoleniem, gdyż narzędzia te zamontowane do obrabiarki służą tylko i wyłącznie do działalności gospodarczej na terenie strefy (art. 17 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym), a dochód z tytułu obróbki maszynowej sklasyfikowanej zgodnie z PKWiU Głównego Urzędu Statystycznego jako "Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale" oraz "Usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych" stanowi w całości dochód strefowy ujęty w zezwoleniu i jako taki nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), dochody z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy - art. 17 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zakres działalności określa zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy. Oznacza to, ze tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu.

Należy zwrócić uwagę, iż z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, tak jak z każdą działalnością gospodarczą wiąże się szereg różnorodnych zdarzeń gospodarczych, które mogą generować po stronie przedsiębiorcy przychód. Ujęcie tych zdarzeń w enumeratywnym katalogu, który wynikałby z treści zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jest w praktyce niemożliwe, dlatego też w odniesieniu do tych zdarzeń, w celu ustalenia czy wygenerowany przez nie dochód jest objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy badać czy mieszczą się one w kategorii dochodu z działalności prowadzonej na terenie strefy.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Spółka działa na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Spółka otrzymała nieodpłatnie od udziałowca komplet narzędzi do tokarki (obrabiarki), będącej składnikiem majątku Spółki. Stwierdzić zatem należy, iż Spółka uzyskała przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż tokarka ta służy do obrabiania elementów metalowych tylko na potrzeby działalności strefowej, tym samym uznać należy, iż dochód powstały z związku z nieodpłatnym otrzymaniem narzędzi do obrabiarki, jako związany ze składnikiem majątku wykorzystywanym przez Spółkę do działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, objęty jest zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl