IBPBI/2/423-1055/08/AP - Czy wszystkie koszty działalności związane ze sprzedażą premiową (w tym koszty budowy miejsc postojowych) będą kosztem uzyskania przychodów?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1055/08/AP Czy wszystkie koszty działalności związane ze sprzedażą premiową (w tym koszty budowy miejsc postojowych) będą kosztem uzyskania przychodów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze sprzedażą premiową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze sprzedażą premiową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka ma zamiar prowadzić działalność z zakresie budownictwa oraz sprzedaży lokali mieszkalnych wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami gospodarczymi (komórkami) oraz miejscami postojowymi znajdującymi się na zewnątrz budynku jak również w garażach podziemnych.

Spółka planuje wprowadzić sprzedaż promocyjną polegającą na tym, że klient kupując mieszkanie, będzie miał możliwość kupienia prawa do korzystania z wydzielonego miejsca postojowego przypisanego do tego mieszkania w promocyjnej cenie 1 zł. Promocja ta spowodowana jest dużą konkurencją na rynku sprzedaży mieszkań i potrzebą dopasowywania produktu do życzenia klientów.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wszystkie koszty działalności związane ze sprzedażą premiową (w tym koszty budowy miejsc postojowych) będą kosztem uzyskania przychodów...

Zdaniem Spółki wszystkie koszty poniesione w związku ze sprzedażą premiową będą stanowiły koszty uzyskania przychodów, ponieważ wydatki związane ze sprzedażą premiową, jako przedsięwzięciem zmierzającym do uatrakcyjnienia zakupu towarów, pozostają w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży i w całości stanowią koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przywołana regulacja wskazuje, iż definicja kosztów uzyskania przychodów - dla celów podatku dochodowego - składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną.

Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łączne dwóch warunków, tj.:

*

konieczność faktycznego - co do zasady - poniesienia wydatku,

*

poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania źródła przychodu.

Drugi z tych elementów stanowi przesłankę negatywną, zgodnie z którą, ponoszony wydatek nie został ujęty w zamkniętym katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów. Do katalogu tego należą m.in. wydatki, które nie są zaliczane do kosztów podatkowych po przekroczeniu ustawowo określonych limitów, gdy nie spełnią określonych warunków, bądź ze względu na swój charakter bezwzględnie nie stanowią kosztów podatkowych. Artykuł 16 ust. 1 ustawy zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, co oznacza, iż każdy koszt dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionej na tej liście nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli był poniesiony w celu osiągnięcia przychodów.

Tym samym dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

W konsekwencji nie każdy wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowić może koszt uzyskania przychodów i jako taki wpływać na podstawę opodatkowania. Skoro bowiem ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z celem osiągnięcia przychodów, to ten cel musi być widoczny. Ponoszone koszty winny ten cel realizować lub co najmniej zakładać go jako realny. Prawo zaliczenia określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów dany podmiot ma w przypadku, gdy wydatki te pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami bądź źródłem tego przychodu.

Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest bowiem na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki, np. kupującemu określony towar lub towar o określonej wartości albo korzystającemu z określonych usług, wydawana jest nagroda. Przybiera ona zawsze postać rzeczową. Przy czym dla sprzedaży premiowej charakterystyczne jest to, że nagrodą nie są pieniądze ani towary, które sprzedano nabywcy. Zatem wydatki związane ze sprzedażą premiową mają wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, a tym samym na pozyskanie klienta i uzyskanie przychodu.

Odnosząc się do treści wniosku podkreślić należy, że w przypadku sprzedaży za symboliczną cenę 1 zł wydzielonych miejsc postojowych przypisanych do danego mieszkania, wydatki związane ze sprzedażą premiową ww. miejsc parkingowych należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, bowiem celem podjętego przez Spółkę działania będzie zachęcanie potencjalnych klientów do zakupu mieszkania, a zatem przyczynia się lub może się przyczynić do osiągnięcia przychodów. Pomiędzy poniesionymi kosztami a przychodem Spółki wystąpi zatem związek przyczynowo-skutkowy. Spełniony więc będzie pierwszy z wyżej wymienionych warunków, decydujących o zaliczeniu wydatku do kosztów uzyskania przychodów.

Spełniony zostaje też drugi warunek, bowiem jak wynika z analizy przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, normy te nie wyłączają wydatków poniesionych na organizację sprzedaży premiowej z kosztów uzyskania przychodów.

W konsekwencji wydatki poniesione na budowę miejsc postojowych mogą być, w oparciu o powyższe przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodu poniesionym w związku z działalnością prowadzoną przez Spółkę, który ma wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest zatem prawidłowe.

Należy jednak mieć na uwadze, iż jeżeli cena sprzedaży znacznie odbiega od wartości rynkowej, muszą istnieć ku temu uzasadnione przyczyny. W przeciwnym razie organ podatkowy może skorzystać z upoważnienia ujętego w art. 14 ust. 1 ustawy i określić przychód w wysokości wartości rynkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl