IBPBI/2/423-1036/09/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1036/09/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 7 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości utworzenia wyodrębnionej organizacyjnie jednostki poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej bez ryzyka utraty prawa do zwolnienia podatkowego w odniesieniu do działalności prowadzonej na terenie strefy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości utworzenia wyodrębnionej organizacyjnie jednostki poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej bez ryzyka utraty prawa do zwolnienia podatkowego w odniesieniu do działalności prowadzonej na terenie strefy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest firmą zajmującą się recyklingiem metali przy zastosowaniu nowatorskich technik pozwalających na filtrację i neutralizację substancji szkodliwych. W dniu 19 grudnia 2000 r. Spółka, działająca wówczas pod nazwą D. Sp. z o.o. otrzymała zezwolenie (dalej: Zezwolenie) na prowadzenie działalności gospodarczej na terytorium Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE, Strefa). Zezwolenie obejmowało prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie SSE określonych w pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wymienionych w Zezwoleniu. W związku ze zmianą nazwy Spółki na F., dnia 29 marca 2004 r. Spółka otrzymała decyzję Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmiany Zezwolenia, w której uwzględniono zmianę oznaczenia przedsiębiorcy (oraz zmieniono termin poniesienia wydatków inwestycyjnych, jak również osiągnięcia limitu zatrudnienia, co jednak jest nieistotne dla kwestii podatkowej będącej przedmiotem pytania).

W 2008 r. Spółka utworzyła oddział na terytorium Wielkiej Brytanii. Oddział zajmuje się zakupem surowców, które następnie sprzedaje Spółce oraz prowadzi sprzedaż zakupionych od Spółki towarów na terytorium Wielkiej Brytanii. Oddział samodzielnie sporządza bilans i płaci podatki na terytorium Wielkiej Brytanii. Jest wyodrębniony w strukturze Spółki zarówno formalnie, jak i księgowo (ma osobno prowadzoną księgowość).

W związku z powyższym Spółka zastanawia się, czy utworzenie w 2008 r. wyodrębnionej organizacyjnie i księgowo jednostki znajdującej się poza terytorium należącym do Strefy powoduje jakiekolwiek ryzyko uznania, że konsekwencją takiego rozszerzenia działalności jest utrata prawa do zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może utworzyć wyodrębnioną organizacyjnie jednostkę (oddział) wykonującą funkcje pomocnicze poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej, bez ryzyka utraty prawa do zwolnienia podatkowego w odniesieniu do działalności prowadzonej na terenie strefy.

Zdaniem Spółki, przedsiębiorca działający w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydanego przed 1 stycznia 2001 r. może rozszerzyć działalność na tereny znajdujące się poza obszarem tej strefy zachowując prawo do zwolnienia podatkowego z działalności prowadzonej na terenie strefy pod warunkiem wyodrębnienia tej działalności pod względem organizacyjnym. Utworzenie przez Spółkę wyodrębnionego organizacyjnie oddziału nie powoduje utraty prawa do zwolnień.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zezwolenia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z treścią § 6 ust. 1 Starego Rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym w 2000 r., zwolnienie od podatku dochodowego mógł uzyskać podmiot mający siedzibę i prowadzący działalność gospodarczą wyłącznie na terenie strefy. Nowelizacja Starego Rozporządzenia dokonana 13 marca 2001 r. w drodze Rozporządzenia Zmieniającego całkowicie zmieniła jednak brzmienie § 6 Starego Rozporządzenia, który po tej zmianie nie zawierał już w ogóle warunku prowadzenia działalności wyłącznie na terenie strefy.

Zgodnie z § 2 Rozporządzenia Zmieniającego przepisy tego rozporządzenia mają zastosowanie do czynności i zdarzeń zaistniałych od dnia 1 stycznia 2001 r.

Odnosząc treść powyższych przepisów do sytuacji Spółki należy stwierdzić, że utworzenie w 2008 r. wyodrębnionego organizacyjnie oddziału jest zdarzeniem zaistniałym po dniu 1 stycznia 2001 r. Tym samym wymóg prowadzenia działalności gospodarczej wyłącznie na terytorium Strefy nie znajduje zastosowania do zdarzenia opisanego w stanie faktycznym i Spółka tworząc oddział nie utraciła prawa do zwolnienia podatkowego wynikającego z przepisów i zezwolenia strefowego. Zwolnienie nadal przysługuje, tyle tylko że w odniesieniu do działalności prowadzonej na terenie strefy (oddział nie jest nim objęty).

Powyższe rozumowanie potwierdzają również konsekwentne i jednolite interpretacje indywidualne wydawane przez organy podatkowe w podobnych sprawach dla innych podmiotów, które uzyskały zezwolenie przed 1 stycznia 2001 r.

Przykładowo Naczelnik Urzędu Skarbowego w w interpretacji z 29 listopada 2005 r. (sygn. -ll-2-423/115/05/JB) stwierdził, że "przedsiębiorca działający w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydanego przed 1 stycznia 2001 r. (...) może rozszerzyć działalność na tereny znajdujące się poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej, zachowując prawo do zwolnienia podatkowego działalności prowadzonej na terenie strefy pod warunkiem wyodrębnienia tej działalności pod względem organizacyjnym."

Podobne stanowisko Naczelnik Urzędu Skarbowego zaprezentował również w interpretacji z 21 września 2004 r. (sygn. II-2/423/262/JŁ/131/04), w której stwierdził, że "przejęcie przez Spółkę - prowadzącej działalność na podstawie zezwolenia na terenie Strefy Ekonomicznej - innej Spółki z o.o. prowadzącej działalność poza strefą, nie spowoduje utraty zwolnienia od podatku dochodowego przysługującego podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy, oczywiście pod warunkiem wydzielenia obydwu jednostek organizacyjnie w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością prowadzoną w strefie oraz poza strefą."

Za prawidłowością rozumowania Spółki przemawiają także interpretacje Naczelnika Urzędu Skarbowego w Starachowicach z 12 stycznia 2005 r. (sygn. PDP 422-215/1/05) oraz z 23 listopada 2004 r. (sygn. PDP-423-128/141/04). W pierwszym piśmie wyraźnie stwierdzono, że "Przedsiębiorca działający w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydanego przed 1 stycznia 2001 r. może rozszerzyć działalność na tereny znajdujące się poza obszarem tej strefy zachowując prawo do zwolnienia podatkowego działalności prowadzonej na terenie strefy pod warunkiem wyodrębnienia tej działalności pod względem organizacyjnym". Również w świetle drugiego "przedsiębiorcy działający w SSE na podstawie zezwoleń wydanych przed 1 stycznia 2001 r., mogą rozszerzać działalność na tereny znajdujące się poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej."

Mając na uwadze treść zaprezentowanego uzasadnienia oraz przedstawionych interpretacji organów podatkowych stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy. W szczególności określa ono przedmiot i warunki prowadzenia tej działalności (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

W treści wniosku wskazano, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na obszarze Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 19 grudnia 2000 r. W dacie wydania zezwolenia, szczegółowe zasady funkcjonowania tej strefy określało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 907 z późn. zm. dalej "rozporządzenie SSE"), wydane na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.).

Z opisu analizowanej sytuacji nie wynika, czy Wnioskodawca skorzystał z uprawienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840). Przepis ten stanowi, że przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie przed dniem 1 stycznia 2001 r., może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki o jego zmianę polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy przepisów dotyczących zwolnień podatkowych określonych w art. 5 w miejsce przepisów art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. W związku z tym, że we własnym stanowisku zawartym we wniosku Wnioskodawca powołał się na przepisy "starego Rozporządzenia" przyjęto założenie, iż nie wniesiono stosownego wniosku. Zatem zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy zmieniającej, Spółka zachowała prawo do zwolnień podatkowych określonych w powołanym art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. - w okresie wskazanym przepisem ustawy zmieniającej.

Artykuł 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. stanowił, że dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być w drodze rozporządzenia Rady Ministrów całkowicie zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że warunki korzystania przez Spółkę z przedmiotowego zwolnienia w dalszym ciągu określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej.

Na mocy § 5 ust. 1 rozporządzenia SSE, dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez podmiot gospodarczy działalności gospodarczej na terenie strefy, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Wysokość zwolnienia od podatku dochodowego ustala się przy tym:

* na podstawie przepisu ust. 3, zgodnie z którym dochód stanowiący równowartość wydatków inwestycyjnych jest wolny od podatku dochodowego, lub

* na podstawie przepisu ust. 4, zgodnie z którym zwolnienie od podatku dochodowego wynosi 10% dochodu na każdych dziesięciu pracowników zatrudnionych przez podmiot, jednakże zwolnienie to nie może wynieść mniej niż 10% i nie więcej niż 100% miesięcznego dochodu (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).

W myśl § 6 ust. 1 rozporządzenia SSE, omawiane zwolnienie może uzyskać podmiot mający siedzibę i prowadzący działalność gospodarczą wyłącznie na terenie strefy. Za dzień rozpoczęcia przez podmiot działalności gospodarczej na terenie strefy uważa się datę wystawienia pierwszej faktury dotyczącej sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy lub usług wykonanych na jej terenie.

Z treści cytowanych przepisów wynika zatem, że jednym z podstawowych warunków zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów Spółki uzyskanych z działalności "strefowej" jest prowadzenie działalności gospodarczej wyłącznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 marca 2001 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ustanowienia t. strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 30, poz. 336) zmieniono brzmienie cyt. wyżej § 6 rozporządzenia SSE. Po zmianie § 6 rozporządzenia SSE - § 1 pkt 1 rozporządzenia zmieniającego, nie zawiera ograniczenia zwolnienia do podmiotów mających siedzibę i prowadzących działalności wyłącznie na terenie strefy. Jednocześnie § 2 rozporządzenia zmieniającego stanowi, że znowelizowane przepisy rozporządzenia SSE mają zastosowanie do czynności i zdarzeń zaistniałych od dnia 1 stycznia 2001 r.

Mając powyższe na uwadze, utworzenie w 2008 r. wyodrębnionej organizacyjnie i księgowo jednostki znajdującej się poza terytorium Specjalnej Strefy Ekonomicznej nie powoduje utraty prawa do zwolnienia podatkowego w odniesieniu do działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia. Zaznaczyć należy, iż obie jednostki powinny być tak wydzielone, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością w strefie oraz poza strefą.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl