IBPBI/2/423-1018/10/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1018/10/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 5 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania do kosztów rekultywacji kwatery składowania odpadów - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej zwolnienia:

- w części dotyczącej środków pochodzących z budżetu państwa - jest prawidłowe,

- w części dotyczącej środków europejskich (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2010 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania do kosztów rekultywacji kwatery składowania odpadów,

* podstawy prawnej zwolnienia:

- w części dotyczącej środków pochodzących z budżetu państwa,

- w części dotyczącej środków europejskich.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 28 września 2010 r. znak: IBPBI/2/423-1018/10/CzP zwrócono się o ich uzupełnienie. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 5 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka podpisała w marcu 2010 r. z Zarządem Województwa umowę o dofinansowanie Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 7 "Infrastruktura ochrony środowiska", Działanie 7.3 Gospodarka odpadami. Przedmiot Projektu: Rekultywacja Kwatery nr I wraz z przedłużeniem czasu eksploatacji Kwatery nr II składowiska odpadów. Dofinansowanie następuje w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych, przy czym część tych wydatków została zaewidencjonowana w księgach handlowych prowadzonych przez Spółkę w latach 2007-2010 jako koszty rekultywacji zamkniętej kwatery składowania odpadów (koszty bieżącego okresu), a część wydatków zostanie przez Spółkę poniesiona w roku 2011 jako wydatki na nowe środki trwałe. Zgodnie z umową, Instytucja Zarządzająca MRPO przyznała dofinansowanie w wysokości stanowiącej 85% wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu, w tym:

- 85% stanowią środki europejskie, czyli pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przekazywane w formie płatności z rachunku Ministra Finansów prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego,

- 15% stanowi dofinansowanie pochodzące z budżetu państwa przekazywane Beneficjentowi w formie dotacji celowej.

Powyższe środki wpłynęły na rachunek bankowy Spółki w czerwcu 2010 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie do kosztów rekultywacji kwatery składowania odpadów korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Spółki, otrzymane przez Spółkę dofinansowanie do kosztów rekultywacji w formie środków europejskich, stanowi przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o p.d.o.p., który to przepis zwalnia od podatku środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Pozostała część otrzymanego dofinansowania pochodząca z budżetu państwa jest wolna od podatku od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 - jako dotacja otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., określana dalej "u.p.d.o.p."), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle powyższego przepisu dofinansowanie, które Spółka otrzymała w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, co do zasady, stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Rozważając charakter środków finansowych, które Spółka otrzymała, należy odnieść się do regulacji zawartej w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Zaznaczyć należy, iż w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wskazuje, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Istotną zmianą wprowadzoną nową ustawą o finansach publicznych jest wprowadzenie w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy definicji "środków europejskich", do których zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

- środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

- niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Do 31 grudnia 2009 r. obowiązywał art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), mocą którego unijne środki pomocowe zostały włączone do budżetu państwa.

Od 1 stycznia 2010 r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

1.

płatności,

2.

dotacji celowej.

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Zgodnie bowiem z art. 111 pkt 16 tej ustawy, dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Na mocy art. 117 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ustępie 2 tego artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

W myśl art. 186 tej ustawy, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3.

dotacje celowe dla beneficjentów;

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Natomiast stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 ww. ustawy dotacjami celowymi są m.in. środki przeznaczone na:

1.

realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;

2.

realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d;

3.

współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Mając na uwadze przywołany przepis art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. wskazać należy, iż w opisanym we wniosku stanie faktycznym dofinansowanie, które otrzymała Spółka w formie dotacji celowej (środki krajowe) oraz w formie płatności (środki europejskie) współfinansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 7 "Infrastruktura ochrony środowiska", Działanie 7.3 Gospodarka odpadami, co do zasady, stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p., wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zatem w oparciu o powyższy przepis u.p.d.o.p. dofinansowanie, które Spółka otrzymała w formie dotacji celowej na realizację projektu podlega temu zwolnieniu przedmiotowemu.

Także na mocy dodanego z dniem 1 stycznia 2010 r. przez art. 17 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p., wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Tym samym dofinansowanie, które Spółka otrzymała w formie płatności (z budżetu środków europejskich) także podlegać będzie zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochody uzyskane przez Spółkę w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (środki europejskie) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 7 "Infrastruktura ochrony środowiska", Działanie 7.3 Gospodarka odpadami korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 47 i odpowiednio art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p.

Stanowisko Spółki zatem w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania do kosztów rekultywacji kwatery składowania odpadów - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej zwolnienia:

- w części dotyczącej środków pochodzących z budżetu państwa - jest prawidłowe,

- w części dotyczącej środków europejskich - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie uprzejmie nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 3 wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl