IBPBI/2/423-1009/12/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1009/12/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z dnia 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 13 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zastosowania właściwego kursu waluty do przeliczenia kwoty otrzymanych odsetek od udzielonej pożyczki (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zastosowania właściwego kursu waluty do przeliczenia kwoty otrzymanych odsetek od udzielonej pożyczki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej "ZSA") jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. ZSA udzieliła pożyczki podmiotowi powiązanemu z siedzibą na Ukrainie (dalej "ZUA"). Pożyczka została udzielona w USD. Do umowy pożyczki został sporządzony aneks, który wydłużył okres spłaty pożyczki oraz zmienił numery rachunków bankowych przeznaczonych do obsługi pożyczki. Omyłkowo w aneksie w miejscu rachunku bankowego właściwego dla ZSA wskazano rachunek bankowy należący do krajowej spółki powiązanej (dalej "Spółka"). ZUA spłaciła pożyczkę wraz z odsetkami (w USD) dokonując transferu środków na konto wskazane w aneksie do umowy pożyczki, tj. konto Spółki, a nie na rachunek bankowy ZSA. W związku z nienależnym wpływem Spółka przekazała środki pieniężne otrzymane od ZUA do ZSA.

Zgodnie z Konwencją między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z 12 stycznia 1993 r., ZUA potrąciła podatek u źródła od wypłacanych odsetek w wysokości 10%. W dokumentach dotyczących zapłaty podatku, sporządzanych zgodnie z przepisami ukraińskimi, jako podatnik podatku u źródła z tytułu odsetek wskazano ZSA.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W jaki sposób dokonać prawidłowego obliczenia wartości przychodu podatkowego uzyskanego z tytułu odsetek od udzielonej pożyczki w walucie USD.

(pytanie oznaczone we wniosku numerem 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm., dalej: "ustawa o p.d.o.p."), przychody w walutach obcych przelicza się na PLN według kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu. Jednocześnie, zgodnie z przepisami ustawy o p.d.o.p., przychód z tytułu odsetek powstaje na zasadzie kasowej, tj. w momencie otrzymania. Zdaniem Wnioskodawcy, dniem otrzymania przychodu z tytułu odsetek był dzień, w którym środki pieniężne wpłynęły na konto ZSA (przekazane przez Spółkę). ZSA jest bowiem pożyczkodawcą, a więc podmiotem uprawnionym do otrzymania odsetek w związku z udzieloną pożyczką. Wpłata odsetek do Spółki, jako podmiotu nieuprawnionego z tytułu umowy pożyczki, nie wywołała skutku prawnego w postaci zapłaty odsetek - z chwilą wpłaty odsetek na konto Spółki, ZSA nie otrzymała jeszcze żadnego przysporzenia. Dopiero z chwilą otrzymania odsetek przez ZSA można uznać, że odsetki zostały zapłacone i ZSA osiągnęła z tego tytułu przychód podatkowy.

Wnioskodawca zwraca przy tym uwagę, że przychodem podatkowym w ocenie ZSA będzie kwota brutto odsetek, tj. kwota przed potrąceniem podatku u źródła. Zgodnie bowiem z art. 20 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. "jeżeli podatnicy (...) osiągają również dochody (przychody) poza terytorium RP i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu (...) w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium RP". Zarówno w odniesieniu do dochodów uzyskanych na terytorium RP oraz poza nim, ustawodawca posługuje się tym samym pojęciem, tj. "dochodu (przychodu)". Powyższe wskazuje, iż jako dochód (przychód) w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., należy rozumieć kwotę należną ZSA od ZUA przed potrąceniem zagranicznego podatku u źródła, tj. ZSA zakłada, że środki, jakie wpłynęły na rachunek bankowy stanowiły 90% kwoty odsetek, a podatek u źródła pobrany przez ZUA stanowił 10% odsetek brutto rzeczywiście otrzymanych.

Podsumowując, zdaniem ZSA, przychodem podatkowym ZSA w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., będzie kwota brutto odsetek wypłaconych przez ZUA, tj. kwota odsetek przed potrąceniem podatku u źródła, przeliczona na PLN po średnim kursie NBP obowiązującym w dniu poprzedzającym wpływ odsetek na rachunek ZSA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, iż w związku z zaistniałą sytuacją Wnioskodawca winien niezwłocznie poinformować ZUA o zaistniałej pomyłce w nr rachunku bankowego w celu wyeliminowania zaistniałego błędu. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż organ interpretacyjny wydając interpretację indywidualną opiera się wyłącznie na opisie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, tym samym okoliczności zaistnienia ww. omyłki mogą być ewentualnie zweryfikowane jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 1, 3 - 5, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl