IBPBI/2/423-1004/10/PP - Określenie skutków podatkowych związanych z poniesieniem straty z działalności społeczno-kulturalno-oświatowej spółdzielni mieszkaniowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1004/10/PP Określenie skutków podatkowych związanych z poniesieniem straty z działalności społeczno-kulturalno-oświatowej spółdzielni mieszkaniowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 4 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 3 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z poniesieniem "straty" z działalności społeczno-kulturalno-oświatowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z poniesieniem "straty" z działalności społeczno-kulturalno-oświatowej.

Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 14 października 2010 r. Znak: IBPBI/2/423-1004/10/PP wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP w dniu 3 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia prowadzi szeroką działalność społeczną i kulturalno-oświatową. Z tytułu tej działalności uzyskiwane są nieznaczne przychody, a znaczna część kosztów pokrywana jest z wpłat członków zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 14 czerwca 2007 r. (Dz. U. 125/2007, poz. 873). Walne Zgromadzenie członków podjęło uchwałę o przeznaczeniu 0,10 zł/m#178; p.u. z przychodów z eksploatacji zasobami mieszkaniowymi na sfinansowanie kosztów związanych z ta działalnością. Działalność ta jest kwalifikowana jako inna działalność, której dochody nie podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 Ustawy o p.d.o.p. Niezależnie od podanych źródeł finansowania, działalność ta przynosi stratę. W takim przypadku całość ponoszonych kosztów i przychodów Spółdzielnia kwalifikuje do innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Spółdzielnia ma wątpliwość, czy słusznie przeznaczyła kwotę 0,10 zł/m#178; p.u. (236 611 m#178; p.u.) na pokrycie kosztów działalności kulturalno-oświatowej, skoro jest to działalność inna niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, a źródłem pokrycia kosztów innego rodzaju działalności Spółdzielni są przychody uzyskane z najmu lokali użytkowych, reklam i dzierżaw, a tym samym cała strata na tego rodzaju działalności mogłaby być pokrywana z uzyskanych przychodów z tej działalności (z najmu, dzierżaw, reklam).

W uzupełnieniu wniosku Spółdzielnia dodała, iż podstawowe wątpliwości dotyczą zagadnienia - czy w przypadku, gdy Spółdzielnia ponosi wydatki na działalność społeczną, oświatową i kulturalną, o której mowa w art. 1 § 2 ustawy - Prawo Spółdzielcze, to czy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wydatki te są kosztem uzyskania przychodu, a strata na tej działalności może być w całości pokrywana z dochodów innej działalności (najem lokali użytkowych, dzierżaw). Prowadzona przez Spółdzielnię działalność społeczna, oświatowa i kulturalna nie jest działalnością, która mieściłaby się w zakresie pojęcia gospodarki zasobami mieszkaniowymi, gdyż z Prawa spółdzielczego wynika, że nie jest to działalność, którą Spółdzielnia byłaby zobowiązana obowiązkowo prowadzić.

W Spółdzielni działalność społeczno-kulturalno-oświatowa w części jest finansowana z dochodów uzyskanych z tej działalności (odpłatność z kół zainteresowań) oraz zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 14 czerwca 2007 r. (Dz. U. 125/2007) na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia, 0,10 zł/m#178; p.u. z przychodów z eksploatacji zasobów mieszkaniowych jest przeznaczonych na pokrycie wydatków związanych z działalnością społeczno-kulturalną. Działalność ta jest prowadzona jako pozostała działalność, z której dochody nie podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Uzyskane przychody z tej działalności i ponoszone koszty w całości są kwalifikowane jako inny rodzaj działalności z tytułu, którego dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Ani przychody, ani koszty działalności społeczno-kulturalnej nie są kwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów związanych z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (pytanie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 25 października 2010 r.):

Jeżeli Spółdzielnia uzyskuje jakiekolwiek przychody z działalności społecznej i kulturalno-oświatowej i cała działalność traktowana jest jako inny rodzaj działalności z tytułu którego dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, to pomimo tego iż działalność ta przynosi stratę, to czy strata ta w całości może być pokryta dochodem z innej działalności, a koszty stanowią koszty uzyskania przychodów tej działalności.

Zdaniem Spółdzielni, skoro działalność społeczna, kulturalno-oświatowa w zakresie kosztów jak i przychodów w całości kwalifikowana jest do innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, to pomimo tego iż działalność ta przynosi stratę, to strata ta w całości może być pokryta dochodem z innej działalności, a koszty w całości powinny stanowić koszty uzyskania przychodów (...).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p.).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zatem warunkiem wstępnym skorzystania ze zwolnienia na podstawie omawianej regulacji jest uzyskanie dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, także w trakcie roku podatkowego, rozumianego jako środki finansowe możliwe do wydatkowania na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Istotne jest więc najpierw zadeklarowanie tego dochodu, jako wolnego od podatku dochodowego, a następnie jego wydatkowanie - bez względu na termin tego wydatkowania - na wskazane cele. Innymi słowy, jest to zwolnienie z warunkiem rozwiązującym w dacie wydatkowania dochodu na inne cele. Oznacza to, że jeżeli podatnik wydatkuje dochód na inny cel niż utrzymanie zasobów mieszkaniowych, dopiero wówczas będzie ciążyło na nim zobowiązanie podatkowe. Zatem uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.). Dochód, który powstanie z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Jeżeli podatnik uzyskuje przychody z działalności, z której dochody są wolne od podatku oraz przychody ze źródeł z których dochód podlega opodatkowaniu, w celu prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania istotny jest zapis art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 oraz ust. 4 u.p.d.o.p., zgodnie z którym należy zastosować zasadę, że przy ustalaniu dochodu (straty) z pozostałych źródeł nie uwzględnia się przychodów oraz kosztów uzyskania tych przychodów, ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku.

W myśl art. 9 ust. 1 u.p.d.o.p., podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

W związku z tym, że Spółdzielnia prowadzi zarówno działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej (wolnej od podatku, przy spełnieniu warunku określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.), jak i inną działalność gospodarczą (podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym), obowiązana jest podzielić przychody oraz koszty ich uzyskania na związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, jak i związane z pozostałą działalnością. Koniecznym jest zatem prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie przychodów i kosztów w taki sposób, aby możliwe było rozróżnienie dochodów (strat) pochodzących z gospodarki zasobami mieszkaniowymi od dochodów (strat) z innych działalności.

We wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. Spółdzielnia wyraziła wątpliwość, co do możliwości pokrycia "straty" z działalności społeczno-kulturalno-oświatowej "dochodem" z pozostałej działalności (z wyłączeniem gospodarki zasobami mieszkaniowymi) tj. najmu, dzierżawy, reklam.

Jak wykazano powyżej, Spółdzielnia ma jedynie obowiązek wyodrębnienia dochodów uzyskiwanych z działalności podlegającej zwolnieniu oraz z działalności nieobjętej zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych, czyli w sposób umożliwiający rozróżnienie kwoty dochodów (strat) pochodzących z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz dochodów (strat) z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Ustawodawca nie nałożył bowiem obowiązku wydzielania odrębnie dochodu dla każdego "źródła przychodu", generującego dochody z działalności innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, ale uznał za wystarczające jedynie prowadzenie ewidencji umożliwiającej określenie dochodu zwolnionego i opodatkowanego.

Zarówno przychody i koszty uzyskania przychodów z działalności społeczno-kulturalno-oświatowej, jak i przychody i koszty uzyskania przychodów z pozostałej działalności (z wyłączeniem gospodarki zasobami mieszkaniowymi) tj. najmu, dzierżawy, reklam, należą do "źródła przychodów", z których dochód podlega opodatkowaniu. Mogą być zatem za sobą łączone, a tym samym "strata" powstała na działalności społeczno-kulturalno-oświatowej może być w całości pokryta "dochodem" z innej działalności (z wyłączeniem gospodarki zasobami mieszkaniowymi) tj. najmu, dzierżawy, reklam.

Stanowisko Spółdzielni jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pozostałych zagadnień przedstawionych we wniosku wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl