IBPBI/1/423-3/14/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/423-3/14/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 10 stycznia 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 21 stycznia 2014 r.), uzupełnionym 22 kwietnia oraz 12 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych rezygnacji członków rady nadzorczej z wynagrodzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2014 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych rezygnacji członków rady nadzorczej z wynagrodzenia. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z 7 i 28 kwietnia 2014 r. Znak: IBPBI/1/423-3/14/KB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 22 kwietnia oraz 12 maja 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (spółka akcyjna), stosownie do obowiązków wynikających z kodeksu spółek handlowych (art. 381 k.s.h.), jest podmiotem posiadającym organ w postaci rady nadzorczej. Wszyscy członkowie rady nadzorczej złożyli oświadczenia, w których wyrazili zgodę na nieodpłatne pełnienie tej funkcji. Osoby pełniące funkcje członków rady nadzorczej nie są akcjonariuszami Spółki i nie przysługuje im prawo do udziału w jej zysku. Zasady funkcjonowania rady nadzorczej wyznaczają obowiązujące przepisy prawa, jak również statut Wnioskodawcy. Uchwałą nadzwyczajnego walnego zgromadzenia z 22 listopada 2013 r. zmieniona została dotychczasowa treść statutu Spółki. Do dnia złożenia wniosku statut nie został jednak jeszcze zarejestrowany przez sąd rejestrowy, jednakże dla potrzeb niniejszego wniosku Spółka zakłada, że zmieniony statut zostanie zarejestrowany.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 16 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że zmiany w statucie, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, polegały na tym, że uchylone zostało całe dotychczasowe brzmienie tego statutu i przyjęte nowe. Zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 15 nowego statutu, do kompetencji walnego zgromadzenia należy ustalanie zasad wynagradzania członków rady nadzorczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku rezygnacji przez członka rady nadzorczej spółki z wynagrodzenia z tytułu pełnienia tej funkcji, stanowi to przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia podlegający opodatkowaniu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 392 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm.), członkom rady nadzorczej może zostać przyznane wynagrodzenie. Wynagrodzenie określa statut lub uchwała walnego zgromadzenia. Kwestię powyższą reguluje § 11 ust. 2 pkt 15 statutu Wnioskodawcy. Jednocześnie stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Nieodpłatne świadczenie na gruncie prawa podatkowego obejmuje wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podatnika, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy (tak NSA w uchwałach z 24 października 2011 r. sygn. akt II FPS 7/10, z 24 maja 2010 r. sygn. akt II FPS 1/10, z 18 listopada 2002 r. sygn. akt FPS 9/02, z 16 października 2006 r. sygn. akt II FPS 1/06). Cechą świadczenia nieodpłatnego jest to, aby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego (ekwiwalentu). Tym samym, mając na uwadze art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stwierdzić należy, że aby można było określone świadczenie uznać za świadczenie nieodpłatne stanowiące źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, musi zaistnieć taki stosunek prawny, na podstawie którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie przyjmuje nieodpłatnie (nie jest zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego).

W niniejszej sprawie Wnioskodawca otrzymuje świadczenie z tytułu pełnienia przez członków rady nadzorczej ich funkcji a nie jest jednocześnie zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego (nie wypłaca wynagrodzenia). Świadczenie otrzymane przez Wnioskodawcę nie jest więc świadczeniem ekwiwalentnym (nie jest związane z kosztami Spółki lub inną formą ekwiwalentu). Jednocześnie wykonywanie funkcji członków rady nadzorczej ma dla Spółki konkretny wymiar finansowy w postaci niewypłacanego wynagrodzenia za pełnioną funkcję i tym samym stanowi przysporzenie majątku Spółki. Sytuacja, w której osoby będące członkami rady nadzorczej pełnia funkcję nieodpłatnie (bez wynagrodzenia) oznacza więc, że Wnioskodawca uzyskuje nieodpłatne świadczenie.

Podsumowując - w ocenie Wnioskodawcy - rezygnacja przez członka rady nadzorczej Spółki z wynagrodzenia z tytułu pełnienia tej funkcji, stanowi dla Wnioskodawcy przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnych świadczeń, w związku z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl