IBPBI/1/415-988/12/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-988/12/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 17 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych tytułem dopłat do podatku od nieruchomości za lata 2007 - 2011 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych tytułem dopłat do podatku od nieruchomości za lata 2007 - 2011.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie "pozostałej sprzedaży detalicznej prowadzonej w niewyspecjalizowanych sklepach". Zdarzenia gospodarcze związane z tą działalnością ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, budowle, grunty oraz pozostałe budynki zajęte na działalność gospodarczą objęte są zobowiązaniem w postaci podatku do nieruchomości, ustalanym na podstawie decyzji Burmistrza Miasta. W związku z tym, co roku na podstawie wydanej decyzji w sprawie ustalenia podatku od nieruchomości, Wnioskodawczyni w obowiązującym terminie uiszczała kwotę podatku do właściwego organu podatkowego. Jednakże w dniu 1 czerwca 2012 r. otrzymała decyzję zmieniającą wysokość podatku za lata 2007 - 2011, w wyniku której została zobowiązana do uregulowania zaległości w tym podatku. W uzasadnieniu wyjaśniającym nowe decyzje na podatek od nieruchomości wskazano, iż w wyniku analizy akt sprawy stwierdzono, iż podatnik pomyłkowo określił błędną powierzchnię budynków zajętych na działalność gospodarczą oraz zgłosił do opodatkowania budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w postaci utwardzonego terenu, ogrodzenia, bramy wjazdowej oraz wiaty. W związku z tym wyszły na jaw nowe okoliczności faktyczne istniejące w dniu wydania decyzji, nie znane organowi podatkowemu, wydano nowe decyzje podatkowe, uchylono nakazy płatnicze wystawione w latach poprzednich oraz ustalono nowe zobowiązania pieniężne za każdy rok oddzielnie. W dniu 26 czerwca 2012 r. Wnioskodawczyni dokonała zapłaty zaległych kwot na podatek od nieruchomości za lata 2007 - 2011 na kotno Urzędu Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki związane z podatkiem od nieruchomości za lata 2007 - 2011 można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w 2012 r.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, na której potrzeby wykorzystuje się nieruchomość, opłacony podatek jest elementem kosztowym. Stanowi racjonalny i gospodarczo uzasadniony wydatek związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Ponadto nie jest wymieniony w katalogu zawartym w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako wydatek niestanowiący kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 22 ust. 4 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Oznacza to, że wydatki stanowią koszty w dacie ich poniesienia bez względu na fakt jakiego okresu dotyczą. Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 5c ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Stosownie do treści art. 22 ust. 6 ww. ustawy, zasady określone w ust. 5-5c, z zastrzeżeniem ust. 6b mają zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem, że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do jednego roku podatkowego. W myśl natomiast art. 22 ust. 6b ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu, w przypadku podatników, o których mowa w ust. 6 (a więc prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów), z zastrzeżeniem ust. 5e, 6ba, 6bb i 7b, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia kosztu).

Mając na względzie powołane przepisy, z których wynika, iż u podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, bez względu na metodę jej prowadzenia, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu, Wnioskodawczyni uważa, iż może zaewidencjonować dopłaty do podatku od nieruchomości wykazane w decyzjach za lata 2007 - 2011, w dacie wystawienia tych decyzji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl