IBPBI/1/415-90/11/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-90/11/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 24 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu (dochodu) uzyskiwanego przez uczestników projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 oraz obowiązków płatnika z tym związanych - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej zwolnienia ww. przychodu (dochodu) od opodatkowania w odniesieniu do:

- świadczeń rzeczowych - jest nieprawidłowe,

- świadczeń pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu (dochodu) uzyskiwanego przez uczestników projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 oraz obowiązków płatnika z tym związanych oraz podstawy prawnej zwolnienia ww. przychodu (dochodu) od opodatkowania w odniesieniu do świadczeń rzeczowych i pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 29 grudnia 2009 r. pomiędzy Samorządem Województwa - Wojewódzkim Urzędem Pracy, a Wnioskodawcą została podpisana umowa o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 08.01.01, "...". Ww. umowa w § 2 przyznała beneficjentowi (Wnioskodawcy) dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej projektu w łącznej wysokości 3.030.500,00 PLN co stanowi 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych. W dniu 6 kwietnia 2010 r. do ww. umowy został podpisany aneks, który doprecyzował, że na kwotę 3.030.500,00 PLN składają się:

* środki europejskie - w wysokości 2.575.925,00 PLN

* dotacje celowe z budżetu krajowego - w wysokości 454.575,00 PLN.

Zgodnie z umową oraz wnioskiem o dofinansowanie projektu, beneficjent ostateczny nie ponosi żadnych kosztów uczestnictwa w projekcie.

Dodatkowo zgodnie z wnioskiem o płatność i szczegółowym budżetem projektu na poszczególne okresy jego realizacji beneficjent ostateczny ma zagwarantowane:

1. materiały piśmienne i dydaktyczne,

2. poczęstunek na zajęciach,

3. podręczniki i inne materiały dydaktyczne,

4. kartę chipową i czytnik USB do podpisu elektronicznego,

5. zwrot koszów dojazdu na podstawie miesięcznych lub jednorazowych biletów,

6. zwrot kosztów z tytułu opieki nad osobami zależnymi (np. dziecko).

7. Otrzymane rzeczy z pkt od 1-4 beneficjent ostateczny potwierdza na stosownej liście (bądź obecności, bądź odebrania materiałów), natomiast zwrot kosztów z pkt 5-6 następuje na wskazany przez beneficjenta (uczestnika projektu) rachunek bankowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, świadczenia określone w pkt 1-6, a zagwarantowane beneficjentowi ostatecznemu (tj. uczestnikowi projektu - w dokumentacji - występuje karta uczestnictwa w projekcie) możliwe do wyliczenia kwoty otrzymanych świadczeń w postaci pomocy w ramach podpisanej umowy korzystać będą ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, określone w pkt 1-6 świadczenie udzielone Beneficjentowi (uczestnikowi projektu) ze względu na to, że w całości wypłacone są w ramach podpisanej umowy, jako środki finansowe otrzymane w formie pomocy udzielonej w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - w całości korzystać będą ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137, a na Wnioskodawcy nie jest nałożone żadne działanie w postaci przekazania uczestnikowi jakiegokolwiek rozliczenia rocznego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłem przychodów są również przychody z innych źródeł, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 08.01.01 "...". Umowa na realizację ww. projektu została podpisana 29 grudnia 2009 r. Aneks do ww. umowy podpisany 6 kwietnia 2010 r. doprecyzował, iż na przyznane w ramach tego projektu środki składają się środki europejskie - w wysokości 2.575.925,00 PLN oraz dotacja celowa z budżetu krajowego - w wysokości 454.575,00 PLN. W ramach realizowanego projektu, Wnioskodawca zapewnia uczestnikom projektu (beneficjentom ostatecznym) materiały piśmienne i dydaktyczne, poczęstunek na zajęciach, podręczniki i inne materiały dydaktyczne, kartę chipową i czytnik USB do podpisu elektronicznego oraz zwraca koszty dojazdu na podstawie miesięcznych lub jednorazowych biletów oraz koszty z tytułu opieki nad osobami zależnymi (np. dziecko).

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż przychody uczestników szkoleń nieprowadzących działalności gospodarczej z tytułu przekazanych przez Wnioskodawcę, a wskazanych we wniosku nieodpłatnych świadczeń rzeczowych i pieniężnych należy zaliczyć do źródła przychodu określonego w ww. art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. inne źródła).

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego, zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

W myśl art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009 r. ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego), wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w ww. przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Odnosząc się natomiast do możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez uczestników szkolenia świadczeń rzeczowych, należy zauważyć, iż przychód (dochód) związany z ich otrzymaniem zwolniony jest od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy, w myśl którego, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie, bądź

* świadczenie częściowo odpłatne, bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze),

* świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,

* otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż zapewnione uczestnikom projektu (beneficjentom ostatecznym) świadczenia stanowią zgodnie z ww. art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z innych źródeł, jednakże:

* świadczenia rzeczowe tj. materiały piśmienne i dydaktyczne, poczęstunek na zajęciach, podręczniki i inne materiały dydaktyczne, kartę chipową i czytnik USB do podpisu elektronicznego korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* świadczenia pieniężne tj. zwracane koszty dojazdu na podstawie miesięcznych lub jednorazowych biletów oraz koszty z tytułu opieki nad osobami zależnymi (np. dziecko) korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż z tytułu przekazanych nieodpłatnych świadczeń rzeczowych i pieniężnych na rzecz uczestników projektu (beneficjentów ostatecznych) Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych nie ma obowiązku pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek od tych świadczeń oraz wystawiania deklaracji zgodnie z art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wystawienia informacji PIT-8C zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu (dochodu) uzyskiwanego przez uczestników projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 oraz obowiązków płatnika z tym związanych - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej zwolnienia ww. przychodu (dochodu) od opodatkowania w odniesieniu do:

- świadczeń rzeczowych - jest nieprawidłowe,

- świadczeń pieniężnych - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl