IBPBI/1/415-878/10/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-878/10/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 16 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyłączenia z opodatkowania, na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki cywilnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zakresie możliwości wyłączenia z opodatkowania, na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki cywilnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą i jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości, składających się z działek położonych w miejscowości D. (dalej "Nieruchomości"). Nieruchomości nie są obecnie wykorzystywane w prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Są ujęte w ewidencji środków trwałych dla celów bilansowych. Nieruchomości nie są amortyzowane dla celów podatkowych. Nabycie Nieruchomości zostało sfinansowane ze środków pochodzących z kredytu zaciągniętego w związku z działalnością gospodarczą. W związku z planowaną restrukturyzacją swojej działalności, Wnioskodawczyni planuje założyć spółkę cywilną wraz z innym wspólnikiem lub wspólnikami, do której tytułem wkładu niepieniężnego zamierza wnieść Nieruchomości. Wartość aportu (wnoszonych Nieruchomości) będzie określona według jego wartości określonej na podstawie wyceny biegłego, potwierdzającej wartość rynkową aportu. W związku z wniesieniem aportu do nowo powstałej spółki cywilnej nie nastąpi likwidacja prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawczynię działalności.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wniesienie przez Wnioskodawczynię Nieruchomości do spółki cywilnej tytułem wkładu niepieniężnego będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 2 Ustawy PIT.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawczyni, wniesienie Nieruchomości do spółki cywilnej tytułem wkładu niepieniężnego będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 2 Ustawy PIT.

W ocenie Wnioskodawczyni do wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki znajduje zastosowanie art. 10 ust. 2 pkt 2 Ustawy PIT, według którego przychodu z odpłatnego zbycia nie stanowi zbycie w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

Na wstępie zaznaczyć należy, że stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki cywilnej, zostało zawarte w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego z dnia 30 listopada 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-879/10/AB, IBPBI/1/415-880/10/AB w których m.in. wskazano, że wniesienie przez Wnioskodawczynię prawa wieczystego użytkowania gruntów, nabytego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, do spółki cywilnej, tytułem wkładu niepieniężnego będzie skutkowało powstaniem dla Wnioskodawczyni przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w punkcie 3, 7 i 8 tego przepisu:

* pozarolnicza działalność gospodarcza,

* kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c),

* odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W myśl art. 10 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Ponadto przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat (art. 10 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy).

Z powyższego wynika, iż wniesienie do spółki osobowej aportu stanowi co do zasady odpłatne zbycie. W przypadku jednak gdy wniesienie to dotyczy rzeczy i praw wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, czynność ta wyłączona jest z kategorii przychodów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zauważyć jednakże należy, iż cyt. art. 10 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, znajduje zastosowanie jedynie w przypadku, gdy wniesienie aportu do spółki powodowałoby powstanie przychodu ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, a więc przychodów z odpłatnego zbycia wskazanych w tym przepisie rzeczy i praw majątkowych. W przypadku zatem, gdy ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych kwalifikuje przychód z odpłatnego zbycia określonego składnika majątku do innego źródła przychodów niż przychód z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, powyższe wyłączenie nie znajdzie zastosowania.

Jak wskazano w powołanych na wstępie indywidualnych interpretacjach, w wyniku czynności wniesienia wkładu do spółki cywilnej, po stronie Wnioskodawczyni wystąpi, co do zasady, przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jak wyżej wyjaśniono art. 10 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, odnosi się wyłącznie do przychodów ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie dotyczy natomiast przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni, że wniesienie wkładu do spółki cywilnej będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 i 3 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl