IBPBI/1/415-87/09/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-87/09/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 30 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* braku podstaw prawnych do opodatkowania dotacji oraz wsparcia pomostowego otrzymanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego - jest prawidłowe,

* przesłanek prawnych wyłączenia ww. przychodów z opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji oraz wsparcia pomostowego na realizację projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 10 grudnia 2008 r. wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarcza polegającą na wykonywaniu pozostałych instalacji budowlanych (PKD 43.29.2) opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej był bezrobotny i ubiegał się o dotację w KSWP w ramach działania 6.2. w ramach projektu "Własna firma drogą do sukcesu". Dotacja ta została mu przyznana w wysokości 40.000 zł. Kwotę 31.960 zł otrzymał 23 grudnia 2008 r. Za środki z dotacji zakupił samochód (jako środek trwały) oraz urządzenia i narzędzia potrzebne do wykonywanej pracy, takie jak: odśnieżarka, wiertarki, betoniarka i inne (jako wyposażenie). W ramach tej dotacji będzie otrzymywał tzw. wsparcie pomostowe do 1000 zł miesięcznie na pokrycie opłat ZUS i stałych kosztów takich jak: obsługa biura rachunkowego, energia, telefon itp. Wsparcie to obejmuje okres pierwszych sześciu miesięcy od rozpoczęcia działalności gospodarczej. Zarówno dotacja jak i wsparcie pomostowe są bezzwrotne. Warunkiem jest tylko prowadzenie działalności gospodarczej przez okres dwunastu miesięcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przychody z tej dotacji i wsparcia pomostowego są opodatkowane.

2.

Czy należy odprowadzić podatek i w jakiej wysokości do urzędu skarbowego.

3.

Jaką stawkę ryczałtu należy zastosować jeżeli dotacja będzie opodatkowana.

Zdaniem wnioskodawcy, środki z dotacji i tzw. wsparcie pomostowe nie są opodatkowane ponieważ jest to przychód z innych źródeł, a nie z działalności gospodarczej.

Jego zdaniem nie powinien odprowadzić podatku od tych przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Stosownie do treści art. 6 ust. 1 tej ustawy - opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Przy czym w myśl art. 10 ww. ustawy zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43, 46, 47a, 47c, 111, 114, 122, 125 i 129 ustawy o podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle cytowanego wyżej art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, co do zasady otrzymane po rozpoczęciu działalności gospodarczej środki finansowe stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem tej ich części, która została przeznaczona na nabycie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), do których jak wynika z wniosku wnioskodawca zaliczył - samochód.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca korzysta ze wsparcia w ramach projektu "Własna firma drogą do sukcesu". Projekt powyższy realizowany jest przez K. Stowarzyszenie Wspierania Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki "Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich" Działanie 6.2. "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienie" na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w K. (źródło: www.kswp.gov.pl).

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Z otrzymanej dotacji zostały poniesione wydatki na nabycie środka trwałego (samochodu) oraz wyposażenia, a także przez okres sześciu miesięcy będą pokrywane wydatki: na obsługę biura rachunkowego, energię, telefon.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego, podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z funduszy strukturalnych, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje i jako takie spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przyznana dotacja może być jednak wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż jeżeli w związku z realizacją programu objętego okresem programowania 2007-2013, wnioskodawca jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te:

* w części przeznaczonej na pokrycie wskazanych we wniosku wydatków związanych z prowadzoną przez wnioskodawcę pozarolniczą działalnością gospodarczą, opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z wyjątkiem wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), stanowić będą przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

* w części przeznaczonej na zakup środków trwałych na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegającego opodatkowaniu.

W świetle powyższego przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy, jest prawidłowe w zakresie wskazującym, iż od otrzymanego przychodu nie należy odprowadzić podatku dochodowego. Nie sposób jednak zgodzić się z twierdzeniem, iż brak podstaw do opodatkowania tego przychodu jest następstwem uznania go za przychód z innych źródeł. W tym też zakresie stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl