IBPBI/1/415-858/13/SK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-858/13/SK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 23 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości:

* zwolnienia z opodatkowania należności otrzymanej tytułem zwrotu kosztów remontu wskazanych we wniosku nieruchomości,

* zaliczania do kosztów podatkowych ww. zwróconych wydatków,

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności otrzymanej tytułem zwrotu kosztów remontu wskazanych we wniosku nieruchomości oraz zaliczania do kosztów podatkowych ww. zwróconych wydatków.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą. W skład majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wchodzą m.in. dwie hale produkcyjne, budynek administracyjny, place składowe. W związku z wystąpieniem szkód górniczych na terenie, na którym znajduje się przedsiębiorstwo, Wnioskodawca zawarł z zakładem górniczym ugodę "o naprawienie szkody spowodowanej ruchem zakładu górniczego", na podstawie której otrzyma należność za remont budynku administracyjnego, budynku (hali nr 2), hali produkcyjnej (hali nr 1) z częścią administracyjną oraz nawierzchni placów. Wnioskodawca zgodnie z art. 147 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, jako poszkodowany wykonał obowiązki zawarte w ugodzie w zamian za zapłatę odpowiedniej kwoty pieniężnej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1. Czy otrzymana kwota należności będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też podlega zwolnieniu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (odpowiednio art. 147 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 Prawo geologiczne i górnicze).

2. Jeżeli otrzymana kwota będzie podlegała zwolnieniu przedmiotowemu, to czy poniesione koszty robót remontowych są kosztem uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana należność będzie podlegać zwolnieniu przedmiotowemu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (odszkodowania otrzymane na podstawie przepisów prawa geologicznego i górniczego - brak w tym przepisie wyłączeń co do składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą) oraz odpowiednio art. 147 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze. Natomiast poniesione koszty robót remontowych nie będą kosztem uzyskania przychodu zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. W myśl natomiast art. 14 ust. 2 pkt 12 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątkowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarcza lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej.

W świetle ww. przepisów otrzymane odszkodowanie (nie przeznaczone na pokrycie wydatków o charakterze inwestycyjnym i nie stanowiące zwrotu tych wydatków), dotyczące składników majątku Wnioskodawcy związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą - stanowi przychód podatkowy. Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3d ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są odszkodowania otrzymane na podstawie przepisów prawa geologicznego i górniczego.

Zgodnie z art. 144 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (tekst jedn.: Dz. U. Nr 163, poz. 981 z późn. zm.), właściciel nie może sprzeciwić się zagrożeniom spowodowanym ruchem zakładu górniczego, który jest prowadzony zgodnie z ustawą. Może on jednak żądać naprawienia wyrządzonej tym ruchem szkody, na zasadach określonych ustawą.

W myśl art. 146 ust. 1 ww. ustawy, odpowiedzialność za szkodę ponosi przedsiębiorca prowadzący ruch zakładu górniczego, wskutek którego wystąpiła szkoda.

Stosownie do treści art. 147 ust. 1 ww. ustawy, przywrócenie stanu poprzedniego może w szczególności nastąpić przez dostarczenie gruntów, obiektów budowlanych, urządzeń, lokali, wody lub innych dóbr tego samego rodzaju. Natomiast zgodnie z art. 147 ust. 3 ww. ustawy, obowiązek przywrócenia stanu poprzedniego ciąży na tym, kto jest odpowiedzialny za szkodę. Poszkodowany, za zgodą podmiotu odpowiedzialnego za szkodę, może wykonać obowiązek w zamian za zapłatę odpowiedniej kwoty pieniężnej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą na terenie, gdzie występują tzw. szkody górnicze. Zawarł z zakładem górniczym ugodę o naprawienie szkody spowodowanej ruchem zakładu górniczego, na podstawie której otrzyma zwrot poniesionych kosztów remontu budynku administracyjnego, hal produkcyjnych oraz nawierzchni placów. Zapłata wynikającej z ugody kwoty pieniężnej nastąpi na podstawie cytowanego przepisu art. 147 ust. 3 Prawa geologicznego i górniczego.

Mając na względzie powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż kwota pieniężna jaka zostanie Wnioskodawcy wypłacona tytułem zwrotu kosztów poniesionych na remont wskazanych we wniosku składników majątku, który to remont był następstwem szkód spowodowanych ruchem zakładu górniczego, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z cyt. art. 21 ust. 1 pkt 3d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym (powołane w pytaniu) zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. e w przedmiotowej sprawie nie będzie miało zastosowania. Natomiast poniesione przez Wnioskodawcę koszty remontowe nie będą mogły zostać uznane za koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem skoro koszty remontu zostaną Wnioskodawcy zwrócone to nie ponosi on ich faktycznego ciężaru. Wskazać przy tym należy, iż w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 31 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł w ogóle nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione od podatku dochodowego.

Nadmienić należy, iż w zakresie dotyczącym stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl