IBPBI/1/415-848/13/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-848/13/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 19 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 20 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym 20 listopada 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie konieczności uznania za przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, należności z tytułu wysyłki sprzedanych towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie konieczności uznania za przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, należności z tytułu wysyłki sprzedanych towarów. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 12 listopada 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-848/13/WRz wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 20 listopada 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od czerwca 2013 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży nowej bielizny, odzieży i obuwia przez Internet. Koszty wysyłki wielokrotnie przewyższają lub stanowią większą część wartości wysyłanego towaru. Obecnie przychody ze sprzedaży i opłaty za wysyłkę towarów, zgodnie z art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, traktowane są w całości, jako przychód stanowiący podstawę opodatkowania. Ponieważ prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, brak jest możliwości pomniejszania przychodów o koszty wysyłki, które są bardzo wysokie w stosunku do przychodów ze sprzedaży towarów.

W piśmie z 19 listopada 2013 r. będącym uzupełnieniem wniosku Wnioskodawca wskazał ponadto, że:

1. Nie zamieszcza informacji, iż "nabywca sprzedawanych przez niego towarów udziela Mu pełnomocnictwa na zawarcie umowy z operatorem pocztowym (firmą kurierską itp.), dotyczącej wysyłki zakupionych towarów", obowiązku - uzyskania pozytywnego rozpatrzenia wniosku, lecz zamieści ww. informację w treści opisu aukcji internetowej (w zależności od stanowiska Organu),

2. Kwoty otrzymywane od kupujących (klientów) tytułem kosztów wysyłki towarów odpowiadają faktycznej odpłatności za przesyłkę. W przypadku ewentualnych nadpłat/niedopłat z tego tytułu, Wnioskodawca rozlicza resztę/dopłatę z klientem poprzez odesłanie reszty lub wystąpienie o dopłatę wymaganej różnicy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy pobierane koszty wysyłki powinny być doliczane do uzyskanego przychodu i opodatkowane podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ działa w imieniu i na rzecz kupującego, środki pieniężne przekazane przez niego na pokrycie zobowiązań względem podmiotu doręczającego towary, nie stanowią dla Niego przychodu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym. Natomiast w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymywane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a- 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Jednakże w myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Jak wynika z przepisów art. 95 do art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), pełnomocnictwo to jednostronne oświadczenie osoby (mocodawcy) na mocy którego inna osoba (pełnomocnik) staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywołuje skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nie ma więc On możliwości pomniejszania przychodów o koszty wysyłki, które, jak wskazano we wniosku, są bardzo wysokie w stosunku do przychodów ze sprzedaży towarów. Ponadto w ww. uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż nie zamieszcza informacji, iż "nabywca sprzedawanych przez niego towarów udziela Mu pełnomocnictwa na zawarcie umowy z operatorem pocztowym (firmą kurierską itp.), dotyczącej wysyłki zakupionych towarów".

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że skoro w warunkach (regulaminie opisie aukcji internetowej, itp.) prowadzonej sprzedaży wysyłkowej (internetowej) nie zamieszczono wyraźnego zastrzeżenia, że klient kupujący towary udziela Wnioskodawcy pełnomocnictwa na zawarcie umowy o świadczenie usług pocztowych (kurierskich itp.) w jego imieniu, to pomimo, iż kwota należności za przesyłkę otrzymaną od klienta (kupującego) odpowiada faktycznej odpłatności z tego tytułu, poniesionej przez Wnioskodawcę, to brak jest podstaw prawnych do wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodu uzyskanego z tytułu wysyłki towarów.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, które jak wyraźnie wynika z wniosku dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35 - 016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl