IBPBI/1/415-811/11/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-811/11/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 8 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 21 października 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem środków otrzymanych przez Wnioskodawcę od Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w związku z realizacją projektu rozwojowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem środków otrzymanych przez Wnioskodawcę od Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w związku z realizacją projektu rozwojowego. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 4 października 2011 r. Znak: IBPP4/443-1231/11/MN, IBPBI/1/415-811/11/KB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 21 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2010 r. Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, zawarł, jako jeden z konsorcjantów, umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego o wykonanie projektu rozwojowego. W myśl postanowień tej umowy, konsorcjum zobowiązało się wykonać projekt rozwojowy. W imieniu, na rzecz i na rachunek konsorcjum działa lider projektu (nie jest nim Wnioskodawca). Do wykonywania projektu w zakresie praw, obowiązków i współdziałania stron umowy, przebiegu realizacji prac, sporządzania raportów odbioru i rozliczeń zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki oraz rozporządzenia z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych oraz artykuł 296 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Każdy z partnerów konsorcjum wykonuje zadania określone w umowie zawartej między nim jako członkiem konsorcjum i liderem. Niemniej wszyscy partnerzy konsorcjum są odpowiedzialni solidarnie za wykonanie umowy, w tym za prawidłowe wydatkowanie otrzymanych środków finansowych. Środki finansowe na realizację projektu nie mogą być wydatkowane na inne cele niż określone w umowie. Poniesienie przez konsorcjum kosztów w kwotach wyższych niż nakłady przewidziane w umowie na realizację projektu rozwojowego, nie stanowi podstawy do zwiększenia przyznanej kwoty finansowania. Środki finansowe niewykorzystane na realizację projektu oraz wydatkowane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi. W trakcie prac nad projektem Komitet (w skład którego wchodzą przedstawiciele wszystkich partnerów oraz kierownik projektu), na podstawie przedkładanych kalkulacji poszczególnych zadań przez partnerów konsorcjum, dokonuje podziału środków między partnerami. Nakłady na realizację projektu rozwojowego objętego umową, ministerstwo ustaliło w kwocie 12.000.000 zł, płatnych w latach 2010 - 2012. Środki te minister przekaże w ratach kwartalnych na rachunek bankowy lidera. Zgodnie z umową warunkiem przekazania kolejnej raty środków jest przyjęcie przez ministerstwo rozliczenia, nie mniej niż 80% poprzednich rat na podstawie not obciążeniowych wystawionych przez lidera, stwierdzających wykonanie zadań. Nota obciążeniowa może obejmować koszty zadań zrealizowanych w całości lub części. Do każdej noty obciążeniowej lider załącza zbiorcze rozliczenie poniesionych kosztów. Aktualnie Wnioskodawca jest na etapie otrzymania jednej z transz takiego wynagrodzenia. Do noty obciążeniowej, zgodnie z umową, został dołączony załącznik ze zbiorczym rozliczeniem poniesionych kosztów. Wykazane są tam wynagrodzenia pracowników/zleceniobiorców Wnioskodawcy wraz z pochodnymi. Część z otrzymanych środków stanowi wynagrodzenie związane z wykonywaniem pracy przez samego Wnioskodawcę (zakres prac znajduje się w specyfikacji przesyłanej liderowi projektu).

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 17 października 2011 r., wskazano m.in., iż:

* umowa o wykonanie projektu została zawarta przez parterów tworzących konsorcjum z jednej strony (w tym Wnioskodawcę) a Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego,

* do wykonania projektu w zakresie praw, obowiązków i współdziałania stron umowy, przebiegu realizacji prac, sporządzania raportów, odbioru i rozliczeń mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 8 października 2008 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych oraz artykuł 296 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską,

* projekt finansuje Minister, Wnioskodawca nie posiada szczegółowych informacji odnośnie źródła pozyskania środków przez Ministra,

* zgodnie z § 5 ust. 7 cyt. umowy, środki finansowe z tytułu realizacji projektu minister przekazuje w ratach kwartalnych na rachunek bankowy lidera,

* otrzymane przez Wnioskodawcę środki zostały przeznaczone m.in. na:

* wynagrodzenie na rzecz zleceniobiorców pracujących przy projekcie,

* wynagrodzenie Wnioskodawcy za pracę przy projekcie,

* zakup usług i materiałów specjalistycznych od podmiotów trzecich niezbędnych do wykonania przedmiotu umowy, tj. wykonania projektu rozwojowego, co oznacza, że wydatki te nie stanowią zakupu środków trwałych i/lub wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy środki otrzymane przez Wnioskodawcę prowadzącego działalność gospodarczą, w związku z zawartą umową, w części przypadającej na pracę wykonaną osobiście przez Wnioskodawcę, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jeśli tak, to jakie źródło przychodów z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi uzyskana dotacja rozwojowa.

(pytania oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, środki uzyskane na realizację projektu rozwojowego objętego umową, w części przeznaczonej na wynagrodzenie odpowiadające pracy własnej Wnioskodawcy, zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy, środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych zostały uznane za wydatki budżetu państwa w postaci dotacji rozwojowych. Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Taką też dotację stanowią środki wypłacane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie zawartej i opisanej powyżej umowy.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną z dnia 19 kwietnia 2010 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znak: IPPB1/415-63/10/KS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), odrębnym źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższego wynika, iż, co do zasady, wszelkie przysporzenia majątkowe uzyskane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowią przychód z tej działalności, chyba że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza określony przychód do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z powyższych przepisów wynika, iż jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że przeznaczone zostaną na nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, iż środki te zostaną wypłacone tytułem wynagrodzenia należnego podatnikowi z tytułu realizacji, czy też nadzoru nad projektem, czy na pokrycie wydatków innych niż nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

We wniosku wskazano, iż Wnioskodawca w 2010 r., jako członek konsorcjum, zawarł umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego o wykonanie projektu rozwojowego, do której zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049 z późn. zm.) oraz rozporządzenia z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych (Dz. U. Nr 38, poz. 216). Zauważyć należy, iż wprawdzie w dniu 30 kwietnia 2010 r. uchwalona została nowa ustawa o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 z późn. zm.), która zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620 z późn. zm.) weszła w życie z dniem 1 października 2010 r., jednakże na podstawie art. 34 ust. 1 tej ustawy, do finansowania i rozliczania zadań, na które zostały przyznane środki finansowe przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (tj. przed 1 października 2010 r.), stosuje się przepisy dotychczasowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, ustawa określa zasady finansowania nauki ze środków finansowych:

1.

ustalanych na ten cel w budżecie państwa, ujmowanych w wyodrębnionej części budżetu;

2.

pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa, będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej "Ministrem".

Środkami finansowymi, o których mowa w ust. 1, zwanymi dalej "środkami finansowymi na naukę", dysponuje Minister (art. 1 ust. 2 ww. ustawy).

Środki finansowe na naukę, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym, prowadzonym na podstawie odrębnych przepisów (art. 1 ust. 4 ww. ustawy).

W myśl art. 2 pkt 11 i 12a ww. ustawy:

* konsorcjum naukowo-przemysłowe oznacza grupę jednostek organizacyjnych, w skład której wchodzi co najmniej jedna jednostka naukowa oraz co najmniej jeden przedsiębiorca, podejmujących na podstawie umowy wspólne przedsięwzięcie obejmujące badania naukowe, prace rozwojowe lub inwestycje służące potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych,

* projekt rozwojowy oznacza projekt mający na celu wykonanie zadania badawczego stanowiącego podstawę do zastosowań praktycznych.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środki finansowe na naukę przeznacza się na projekty badawcze, projekty rozwojowe i projekty celowe finansowane przez Ministra.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ww. ustawy, finansowanie projektów rozwojowych obejmuje projekty:

1.

własne o tematyce określonej przez wnioskodawcę;

2.

realizowane z inicjatywy własnej Ministra.

Wniosek o finansowanie projektu rozwojowego może złożyć jednostka naukowa lub konsorcjum naukowo-przemysłowe, w którego imieniu występuje podmiot wskazany w umowie konsorcjum (art. 9a ust. 2 ww. ustawy). Finansowanie projektu rozwojowego obejmuje badania stosowane i prace rozwojowe (art. 9a ust. 3 ww. ustawy). Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na cele określone w ust. 1 (art. 9a ust. 5 ww. ustawy).

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powyższym przepisie, zostało wydane rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych (Dz. U. Nr 38, poz. 216). Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia, rozporządzenie określa kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczanych na finansowanie projektów rozwojowych obejmujących projekty własne o tematyce określonej przez wnioskodawcę oraz projekty realizowane z inicjatywy własnej ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej "ministrem". Przy przyznawaniu środków finansowych przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych uwzględnia się kryteria, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, zwanej dalej "ustawą", oraz kryteria określone w rozporządzeniu (§ 2 ust. 1 ww. rozporządzenia). W myśl natomiast § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia, finansowanie zadań ze środków finansowych przeznaczonych na naukę, a pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa, może nastąpić w przypadkach szczególnie ważnych dla realizacji polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa i odbywa się w sposób określony w rozporządzeniu, z uwzględnieniem celu i sposobu wydatkowania wskazanego przez podmiot przekazujący te środki.

Z powyższego wynika zatem, iż, co do zasady, źródłem finansowania projektów rozwojowych są środki pochodzące z budżetu państwa. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach ww. projekty mogą być finansowane ze środków pochodzących z innych źródeł, będących w dyspozycji ministra. Natomiast dotacjami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, są jedynie te środki, które pochodzą z budżetu państwa. Zatem dofinansowanie uzyskane od Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na realizację projektu rozwojowego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie cyt. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o ile sfinansowane zostało ze środków pochodzących z budżetu państwa.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w 2010 r. w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, jako członek konsorcjum, podpisał umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego o wykonanie projektu rozwojowego, do której zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049 z późn. zm.) oraz rozporządzenia z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych (Dz. U. Nr 38, poz. 216). W związku z powyższym otrzymuje od Ministra środki finansowe m.in. tytułem wynagrodzenia za pracę własną przy realizowanym projekcie.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w cyt. art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten podlega jednak zwolnieniu z opodatkowania tym podatkiem, o ile źródłem pochodzenia środków otrzymanych przez Wnioskodawcę od Ministra jest budżet państwa. Bez znaczenia przy tym pozostaje fakt, iż liderem reprezentującym konsorcjum, którego członkiem jest Wnioskodawca, pozostaje inny podmiot, który fizycznie otrzymuje ww. środki na swój rachunek bankowy, a następnie odpowiednią ich część przekazuje Wnioskodawcy. Poszczególni członkowie konsorcjum pozostają bowiem równorzędnymi parterami realizującymi projekt rozwojowy i ponoszącymi wspólną odpowiedzialność za jego realizację, w tym za prawidłowe wydatkowanie otrzymanych środków, a wybór lidera konsorcjum, determinowany przepisami ww. ustawy o zasadach finansowania nauki, ma na celu jedynie usprawnienie kontaktów konsorcjum z podmiotem finansującym projekt.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl