IBPBI/1/415-773/12/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-773/12/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 6 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 21 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* obowiązku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dotacją oraz obowiązku ich korekty - jest prawidłowe,

* zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej na sfinansowanie ww. wydatków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dotacją oraz obowiązku ich korekty, a także zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej na sfinansowanie ww. wydatków. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 14 czerwca 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-417/12/KB, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 21 czerwca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki komandytowej. Spółka otrzymała dotację na "Nowe rozwiązanie projektowe" finansowaną w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Umowa dofinansowania została podpisana w dniu 5 października 2011 r. Powyższą dotacją będą sfinansowane koszty projektu, tj. zakup usług, wynagrodzenia pracowników itp., jak i zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Spółka powyższe wydatki ponosi od 2011 r., natomiast pierwszą dotację w ramach projektu otrzymała w marcu 2012 r. Wydatki sfinansowane dotacją spółka księgowała na kontach, które nie są ujmowane przy wyliczaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (tzw. nkup), natomiast dotacja, która sfinansowała zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zmniejszyła podstawę odpisów amortyzacyjnych tzw. podatkowych. Spółka już w roku 2011 stosowała te zasady, mimo iż dopiero w marcu 2012 r. otrzymała pierwszą dotację. Otrzymaną dotację spółka traktuje jako przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 18 czerwca 2012 r. wskazano m.in., iż:

* otrzymana przez spółkę dotacja, została udzielona przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Działanie 1.4 Wsparcie Projektów Celowych,

* dotacja wypłacana jest częściowo przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości,

a częściowo przez Ministerstwo Finansów,

* środki przeznaczone na dotację pochodzą z Budżetu Państwa oraz budżetu Komisji Europejskiej,

* środki wypłacone są, jako refundacja części kosztów realizacji projektu poniesionych przez spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy spółka postępuje prawidłowo w zakresie nie ujęcia do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, kosztów (wydatków) sfinansowanych dotacją w miesiącu ich ujęcia w księgach rachunkowych.

2.

Czy spółka postępuje prawidłowo uznając otrzymaną dotację za przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie w jakim otrzymane dofinansowanie nie zostało wykorzystane na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (w części tej dofinansowanie nie stanowiło przychodu na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), otrzymana przez spółkę dotacja korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 lub 137 ww. ustawy. W konsekwencji wydatki sfinansowane z tego dofinansowania nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy. Jeśli spółka zaliczałaby te wydatki do kosztów uzyskania przychodów, otrzymanie dofinansowania wiązałoby się z koniecznością ich korekty w wysokości odpowiadającej kwocie otrzymanego dofinansowania. Korekty takiej należałoby dokonać wstecz, tj. skorygowane powinny być zapisy dotyczące kosztów uzyskania przychodów, nie zaś pomniejszone winny być aktualne koszty uzyskania przychodu, dlatego też spółka od dnia poniesienia wydatku (ujęcia w księgach rachunkowych), który ma być sfinansowany dotacją, nie rozlicza tych wydatków, jako kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i też od razu pomniejsza podstawę amortyzacji dla celów podatkowych. Wnioskodawca wskazuje ponadto, że spółka nie ma obowiązku rozliczania w kosztach uzyskania przychodów wydatków, które zostaną jej zwrócone (podatnicy mają prawo, nie zaś obowiązek wykazywać koszty uzyskania przychodów).

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach:

* z dnia 4 stycznia 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-828/09/AB,

* z dnia 28 października 2008 r. Znak: IBPB1/415-595/08/RM oraz

* z dnia 27 listopada 2009 r. Znak: IBPBII/1/415-709/09/BJ.

ad. 1

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obowiązku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dotacją oraz obowiązku ich korekty uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

ad. 2

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony

o należny podatek od towarów i usług. Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy). Przy czym, stosownie do art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż spółka komandytowa, której wspólnikiem jest Wnioskodawca, otrzymała dotację, współfinansowaną z funduszy Unii Europejskiej, na pokrycie kosztów projektu. Z dotacji tej finansowane są wynagrodzenia pracowników, koszty zakupu usług oraz zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Przyznane środki wypłacane są jako refundacja części kosztów realizacji projektu poniesionych przez spółkę. Ww. wydatki księgowane są na kontach, które nie są uwzględniane przy wyliczaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Także odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, która została zwrócona w formie dotacji, spółka nie zalicza do podatkowych kosztów uzyskania przychodu.

Biorąc pod uwagę fakt, iż, jak wskazano powyżej, spółka prawidłowo postępowała nie zaliczając wskazanych we wniosku wydatków, które miały być sfinansowane dotacją, do kosztów uzyskania przychodu, to w przedstawionym stanie faktycznym, otrzymana przez spółkę dotacja, jako zwrot wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodu, w całości nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na powyższe, stanowisko przedstawione we wniosku, iż otrzymana przez spółkę dotacja, w zakresie w jakim otrzymane dofinansowanie nie zostało wykorzystane na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 - 101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl