IBPBI/1/415-77/10/AP - Moment powstania przychodu z tytułu otrzymanej premii pieniężnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-77/10/AP Moment powstania przychodu z tytułu otrzymanej premii pieniężnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 2 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniach 12 i 16 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu otrzymanej premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu otrzymanej premii pieniężnej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 3 lutego 2010 r. Znak: IBPP1/443-1223/09/AZb, IBPBI/1/415-77/10/AP wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 12 i 16 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży artykułów przemysłowych (płytki ceramiczne, kleje, fugi, wyposażenie łazienek). Zawarł umowy handlowe ze swoimi dostawcami (producentami), z których wynika, że sprzedający przyznaje premię pieniężną (bonus) kupującemu. Warunkiem przyznania premii pieniężnej (bonusu) jest uzyskanie określonego poziomu obrotów oraz dotrzymanie terminu zapłaty za zakupione towary. Strony uzgodniły również możliwość kompensaty premii z zapłatą za dostarczony towar.

Okresem rozliczeniowym jest miesiąc lub kwartał, w zależności od dostawcy (producenta).

Wystąpiła też taka sytuacja, że w przypadku nabyć wewnątrwspólnotowych, premię pieniężną (bonus) za 2007 rok otrzymano w marcu 2009 r. na rachunek bankowy, na podstawie noty uznaniowej wystawionej przez dostawcę z Czech. Sytuacja ta powtarza się co rok.

Premia pieniężna nie dotyczy konkretnej dostawy, lecz obejmuje cały okres rozliczeniowy, w którym realizowane są dostawy towarów (miesięczny, kwartalny lub roczny), premia pieniężna nie stanowi również zmiany cen, nie pełni roli rabatu ani nie wpływa na wielkość obrotu między stronami.

Po spełnieniu warunków, tj. po osiągnięciu określonego poziomu obrotów w okresie rozliczeniowym, sprzedawca powiadamia Wnioskodawcę o kwocie przyznanej premii i na tę okoliczność dostawca wystawia notę uznaniową o treści: premia pieniężna za zrealizowanie obrotu za okres. Rozliczenie noty odbywa się na zasadzie płatności przelewem lub przez kompensatę wzajemnych rozliczeń.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W jakim momencie należy ująć w przychodach prowadzonej działalności gospodarczej premie pieniężne, czy też bonusy otrzymane od kontrahentów.

Zdaniem Wnioskodawcy, "premie pieniężna" i "bonusy" uzyskiwane za osiągnięcie określonego poziomu obrotów handlowych i terminowej zapłaty za dostawy, nie powinny być opodatkowane jako wynagrodzenie za świadczenie usług, a formą dokumentowania nie powinna być faktura VAT.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, otrzymany "bonus", "premia pieniężna" stanowi przychód w dacie otrzymania środków pieniężnych na rachunek bankowy lub w dacie kompensaty z tytułu rozliczeń "dostaw towarów i otrzymanych premii pieniężnych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1 uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Przytoczony powyżej przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Wyjątek od tak skonstruowanej zasady, wprowadza art. 14 ust. 1e, 1h oraz 1i powołanej ustawy.

W myśl art. 14 ust. 1e ww. ustawy, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Przepis ust. 1e stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 14 ust. 1h ww. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

W przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym nie mamy do czynienia z sytuacją, do której mogłyby mieć zastosowanie rozwiązania zawarte w art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególności nie mamy do czynienia ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usługi, na rzecz dostawcy towarów handlowych. Zrealizowanie przez Wnioskodawcę określonego poziomu zakupów towarów handlowych o określonej wartości, czy ilości w określonym czasie lub też terminowa zapłata za dostarczony towar, nie może oznaczać, iż świadczy on jakąkolwiek usługę na rzecz swojego kontrahenta. Jest to określone zachowanie wynikające z zawartej umowy i stanowiące realizację tej umowy. Ewentualne premiowanie przez kontrahenta określonych i pożądanych z jego punktu widzenia zachowań nie oznacza, iż płaci on za wykonanie dodatkowej usługi przez drugą stronę umowy (Wnioskodawcę).

Zatem przepis art. 14 ust. 1c ww. ustawy, nie ma zastosowania w niniejszej sprawie. Niewątpliwie otrzymana prze Wnioskodawcę premia pieniężna (bonus) związana jest jednak z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. W przedstawionym stanie faktycznym do ustalenia daty powstania przychodu z tytułu otrzymania premii pieniężnej (bonusa) będzie miał zastosowanie przepis art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści tego przepisu (cytowanego powyżej) w przypadku uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 14 ust. 1 (przychodu z działalności gospodarczej), do którego nie stosuje się art. 14 ust. 1e, 1h i 1i, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, iż przychód z tytułu otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnych (bonusów), powstaje w dniu otrzymania tej premii (bonusu). W przedmiotowej sprawie będzie to dzień, w którym otrzyma on środki pieniężne na rachunek bankowy lub w dniu dokonania kompensaty wzajemnych rozliczeń między kontrahentami.

Nadmienić przy tym należy, iż skoro, jak wskazano powyżej, otrzymanie premii (bonusu) od kontrahenta nie jest następstwem (nie stanowi) świadczenia usługi na rzecz dostawców towarów handlowych, to stwierdzić należy, iż brak jest podstaw prawnych do udokumentowania tego zdarzenia prawnego poprzez wystawienie faktury VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl