IBPBI/1/415-720/09/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-720/09/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 2 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 26 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup nagród przekazanych nieodpłatnie klientom w ramach sprzedaży premiowej oraz sposobu ich ewidencjonowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup nagród przekazanych nieodpłatnie klientom w ramach sprzedaży premiowej oraz sposobu ich ewidencjonowania.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 15 października 2009 r. Znak: IBPBI/1/415-720/09/AB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 26 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży leków w aptece. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową. Dochody z tytułu działalności gospodarczej opodatkowuje na zasadach podatku liniowego. Całość przychodów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Wnioskodawczyni wzięła udział w programie promocyjnym polegającym na tym, że klient robiąc zakupy w jej aptece zbiera punkty. Za wydane 100 zł otrzymuje odpowiednią ilość punktów, które to może wymienić na nagrody z katalogu dostępnego w aptece. W tym celu Wnioskodawczyni zawarła umowę z firmą, która dostarcza jej produkty dla klientów i katalogi. Faktury za nagrody przekazywane w ramach sprzedaży premiowej Wnioskodawczyni księguje w koszty, pod datą wystawienia faktury, w podatkowej księdze przychodów w pozycji "Pozostałe koszty" - kolumna 13, jako koszty związane z przychodami. Z faktur tych odlicza podatek VAT w nich naliczony. W momencie przekazania nagród wystawia fakturę wewnętrzną i nalicza podatek VAT od przekazanych nagród. Są to nagrody o kwotach od 5 do 150 zł. Przekazywane klientom produkty nie posiadają indywidualnych cech, brak logo, itp. Nie można ich odróżnić od innych szeroko dostępnych produktów.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 października 2009 r. Wnioskodawczyni dodatkowo wyjaśniła, że oczekuje wydania interpretacji indywidualnej tylko w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wydane klientom nagrody, związane ze sprzedażą premiową są dla Wnioskodawczyni kosztem uzyskania przychodów... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Czy prawidłowo ewidencjonowane są koszty z tytułu zakupionych nagród pod datą ich wystawienia, w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawczyni, program wymiany punktów zdobytych w wyniku robienia zakupów w aptece na nagrody, przyczynia się bezpośrednio do zwiększenia przychodów ze sprzedaży, zatem zakupione i wydane klientom nagrody stanowią dla niej koszt uzyskania przychodów. W ocenie Wnioskodawczyni, faktury za nagrody prawidłowo ewidencjonuje w kolumnie 13 - pozostałe koszty, gdyż nie jest to dla niej towar handlowy, służy tylko do uatrakcyjnienia warunków sprzedaży w jej aptece. Przekazanie nagród jest nierozerwalnie związane z działalnością gospodarczą, gdyż bezpośrednio przyczynia się do zwiększenia sprzedaży (aby dostać nagrodę, trzeba najpierw zrobić zakupy, zebrać odpowiednią ilość punktów).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,

* musi być należycie udokumentowany.

Aby podatnik mógł określony wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać związek tego wydatku nie tylko z prowadzoną działalnością, ale przede wszystkim to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego w roku podatkowym przychodu, bądź na zachowanie (zabezpieczie) źródła przychodów. Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wymienionych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, jeżeli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Istotne jest również, aby dany wydatek był należycie udokumentowany.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży wzięła udział w programie promocyjnym polegającym na tym, że klient robiąc zakupy w jej aptece zbiera punkty. Za wydane 100 zł otrzymuje odpowiednią ilość punktów, które może wymienić na nagrody z katalogu dostępnego w aptece. W tym celu Wnioskodawczyni zawarła umowę z firmą, która dostarcza produkty dla klientów i katalogi. Tak więc, przekazanie klientom nagrody wiąże się nierozerwalnie z czynnością dokonania wcześniejszego zakupu leków w aptece. Nagroda rzeczowa jest premią dla klientów biorących udział w sprzedaży premiowej.

Termin "sprzedaż premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, natomiast praktyka stosowana przez podmioty gospodarcze wykazuje, że pojęcie to związane jest z czynnościami mającymi na celu uatrakcyjnienie zakupu towarów poprzez gwarantowanie nagrody po spełnieniu określonych warunków, np. warunkiem może być zakup określonej ilości towaru. Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Przy czym, dla sprzedaży premiowej charakterystyczne jest to, że nagrodą nie są pieniądze i wartości pieniężne, ani towary lub usługi świadczone przez sprzedawcę w ramach jego działalności.

Biorąc powyższe pod uwagę można stwierdzić, że działania Wnioskodawczyni można traktować jako sprzedaż premiową, gdyż po dokonaniu zakupu lekarstw i medykamentów o określonej wartości, nabywca otrzymuje nagrodę wyszczególnioną w katalogu. Stosując taką formę zachęty Wnioskodawczyni motywuje swoich kontrahentów do zwiększonych zakupów. Organizacja sprzedaży premiowej oznacza dla sprzedającego ponoszenie określonych wydatków, przede wszystkim związanych z zakupem stosownych nagród. Mamy tu do czynienia z wydatkami służącymi zachęceniu klientów do dokonywania zakupów a tym samym mającymi wpływ na zwiększenie przychodów. Są to zatem wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Jednocześnie, przedmiotowe wydatki nie znajdują się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 cytowanej ustawy. W związku z tym wydatki te, jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży, stanowią w całości, stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie podatnik zobowiązany jest do prawidłowego udokumentowania wydatków zgodnie z odrębnymi przepisami.

W świetle powyższego, w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego prowadzona przez Wnioskodawczynię promocja spełnia kryteria "sprzedaży premiowej", zatem wydatki poniesione na zakup nagród, jako niewymienione w katalogu wyłączeń zawartych w art. 23 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, pod warunkiem ich należytego udokumentowania.

Stosownie do art. 22 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Z wniosku wynika, iż wnioskodawczyni zalicza wydatki do kosztów uzyskania przychodów w sposób wskazany przepisem art. 22 ust. 4 w związku z art. 22 ust. 6b ww. ustawy, tj. w dacie ich poniesienia, bez względu na datę uzyskania przychodu. Wnioskodawczyni nie stosuje zatem zasad określonych w art. 22 ust. 5-5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidzianych dla podatników prowadzących księgi rachunkowe oraz podatkową księgę przychodów i rozchodów w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do danego roku podatkowego.

Zatem wydatki związane z zakupem nagród, wynikające z wystawionych faktur, powinny być zaewidencjonowane w kosztach uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Podkreślenia przy tym wymaga, iż zgodnie z art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, w przypadku podatników, o których mowa w art. 22 ust. 6 ww. ustawy (tj. prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów), uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Zasady i sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Ujęte w załączniku Nr 1 do rozporządzenia "Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów", wskazują w jakich kolumnach należy wpisywać określone przychody i rozchody. Zgodnie z pkt 10 Objaśnień "kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych wg cen zakupu", natomiast zgodnie z pkt 13 tych Objaśnień "kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów".

Reasumując, wydatki na zakup nagród przekazanych klientom w ramach sprzedaży premiowej będą podlegały wpisaniu w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W świetle powyższego, przedstawione przez wnioskodawczynię stanowisko jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenie w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl