IBPBI/1/415-705/09/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-705/09/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 28 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 3 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania jednorazowej dotacji z Powiatowego Urzędu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania jednorazowej dotacji z Powiatowego Urzędu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 9 października 2009 r. Znak: IBPBI/1/415-705/09/AB, IBPP1/443-890/09/AL. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 3 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 2 czerwca 2009 r. Wnioskodawca otrzymał dotację z Powiatowego Urzędu Pracy w kwocie 18.000,00 zł, na podjęcie działalności gospodarczej w zakresie usług remontowo-wykończeniowych, na podstawie umowy z dnia 29 maja 2009 r. o przyznanie bezrobotnemu środków z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej. W umowie, Wnioskodawca zobowiązał się do rozpoczęcia działalności gospodarczej w terminie nie przekraczającym 1 miesiąca od dnia wypłacenia środków oraz do prowadzenia działalności przez okres co najmniej 12 miesięcy. Kwotę dotacji Wnioskodawca przeznaczył na zakup narzędzi i urządzeń niezbędnych do prac remontowo-budowlanych, takich jak: wiertarki, młoty udarowe, wkrętarki, szlifierki, piły, przecinarka do glazury, giętarka do blachy, odkurzacz, narzędzia pomiarowe i inne. Żaden zakupiony składnik majątkowy nie przekroczył wartości 3.500,00 zł. Zakupów dokonano w dniach 02 - 6 czerwca 2009 r. Na wszystkie zakupy Wnioskodawca otrzymał faktury VAT. W dniu 3 czerwca 2009 r. w Urzędzie Miasta Wnioskodawca złożył wniosek EDG-1 o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, w którym zadeklarował rozpoczęcie działalności w dniu 15 czerwca 2009 r. W dniu 4 czerwca 2009 r. w Urzędzie skarbowym Wnioskodawca złożył wniosek VAT-R, w którym określił się jako czynny podatnik VAT, z miesięcznym okresem rozliczeniowym. Potwierdzenie VAT-5 zarejestrowania podmiotu, jako podatnika VAT zostało wystawione w dniu 26 czerwca 2009 r. W dniu 15 czerwca 2009 r. Wnioskodawca rozpoczął zapisy w książce przychodów i rozchodów, ujmując wydatki na zakup narzędzi w kwotach netto w pozycji 13 - pozostałe wydatki, pod datą 15 czerwca 2009 r., odliczając podatek VAT. Kwoty jednorazowej bezzwrotnej dotacji z Urzędu Pracy Wnioskodawca nie zaliczył do przychodów podatkowych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

* Czy postąpiono słusznie, nie zaliczając otrzymanej dotacji z Urzędu Pracy w kwocie 18.000,00 zł do przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

* Czy prawidłowo zaliczono w koszty uzyskania przychodów wydatki na zakup narzędzi sfinansowanych z dotacji z Urzędu Pracy, jeżeli są używane do uzyskania przychodu oraz wartość netto poszczególnych składników majątku nie przekroczyła 3.500,00 zł....

(pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.), są objęte zwolnieniem przedmiotowym i nie ujmuje się ich zarówno w podatkowej książce przychodów i rozchodów, jak i w zeznaniu rocznym.

Wydatki sfinansowane dotacją przyznaną osobie bezrobotnej na podjęcie działalności gospodarczej będą stanowiły koszt uzyskania przychodów ze źródła, jakim jest działalność gospodarcza, ponieważ spełniają kryteria zaliczenia do kategorii kosztu:

* są poniesione w celu uzyskania przychodu - w moim przypadku są niezbędne do wykonywania usług,

* nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zgodnie z art. 22d tej ustawy podatnik może nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku o cechach środków trwałych, których wartość początkowa nie przekracza 3.500,00 zł, wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do użytkowania - w przedmiotowym przypadku wartość początkowa (po odliczeniu naliczonego podatku VAT), każdego zakupionego składnika majątku nie przekroczyła 3.500,00 zł, więc zdaniem Wnioskodawcy miał prawo zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodu. Narzędzia o wartości przekraczającej 1.500,00 zł wpisano do ewidencji wyposażenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenie w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl