IBPBI/1/415-704/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-704/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 28 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, wydatków związanych z realizacją projektów unijnych, które uznane zostały w projekcie za niekwalifikowane - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, wydatków związanych z realizacją projektów unijnych, które uznane zostały w projekcie za niekwalifikowane.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej otrzymuje dofinansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej na realizację programów operacyjnych, w tym np. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Na podstawie otrzymanych środków finansowych podatnik realizuje bezpośrednio cele ściśle określonego programu pomocowego. Środki z funduszy strukturalnych przekazywane są faktycznie dopiero po zakończeniu inwestycji, w związku z czym niezbędne jest krótkoterminowe finansowanie w kwocie przewidzianej dotacji, co jest w istocie realizowanie ze źródeł krajowych - tzw. prefinansowanie.

Wobec powyższego przyznane środki są w praktyce finansowane z Budżetu Państwa, a następnie Unia Europejska refinansuje Państwu przyznane środki. Realizowane projekty wykonywane są non profit, tzn. koszt uzyskanego dofinansowania w pełnej wysokości pokrywa koszty związane z realizacją projektu. W związku z projektem powstają jednak koszty, które są uznawane za niekwalifikowane koszty projektu, tzn. że nie są one finansowane ze środków uzyskanych z dofinansowania, tylko ze środków podatnika. Do kosztów niekwalifikowanych zalicza się m.in. koszty sporządzenia samego wniosku o dofinansowanie (wynagrodzenie autora projektu, koszty administracyjne projektu związane ze składaniem wniosków, wyjazdy, koszty pocztowe), koszty prowadzenia subkonta projektu od czasu otwarcia (wymaganego przed podpisaniem umowy o dofinansowanie) do czasu rozpoczęcia realizacji projektu, ZUS od wynagrodzeń pracowników projektu, który nie został przewidziany w budżecie projektu, inne wydatki niezbędne do realizacji projektu poniesione przez podatnika - nie rozliczone w projekcie w związku z brakiem danego kosztu w budżecie projektu lub przekraczające kwotę budżetu (druki umów, formularzy, dodatkowe plakaty), koszty kontroli projektu etc. Do kosztów niekwalifikowanych zalicza się również wydatki poniesione w ramach projektu zgodnie z budżetem, ale po negocjacji lub po kontroli uznane przez instytucję wdrażającą za niekwalifikowalne (zwrócone przez podatnika na konto projektu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy środki uznane w projekcie za niekwalifikowane mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktycznie poniesione wydatki, związane bezpośrednio z realizacją projektów unijnych, które to środki nie zostały uznane za kwalifikowane mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji realizacja projektu odbywa się co do zasady non profit, jednak podatnik uzyskuje korzyści o charakterze niematerialnym. Realizacja projektów unijnych pozwala bowiem nabyć podatnikowi niezbędne doświadczenie, którym następnie jest w stanie wylegitymować się przed potencjalnymi kontrahentami, jak również w wyniku realizowanych projektów rozpoznawalna staje się podstawowa działalność podatnika - nie związana z projektami unijnymi - co pozwala przyjąć, że realizacja non profit projektu w istocie skutkuje większą renomą i rozpoznawalnością podstawowej działalności podatnika, a to prowadzi do stwierdzenia, iż sama realizacja projektu sprzyja pozyskiwaniu w przyszłości nowych zleceń i potencjalnych kontrahentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;

* nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów;

* musi być należycie udokumentowany.

Aby podatnik mógł określony wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać związek tego wydatku, nie tylko z prowadzoną działalnością, ale przede wszystkim to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego w roku podatkowym przychodu, bądź zachowania źródła przychodów. Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wymienionych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, jeżeli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Istotne jest, aby dany wydatek poniesiony został w związku z prowadzoną działalnością oraz był należycie udokumentowany.

Należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów lub utrzymanie źródła tych przychodów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej otrzymuje dofinansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej na realizację programów operacyjnych. Na podstawie otrzymanych środków finansowych realizuje bezpośrednio cele ściśle określonego programu pomocowego. W związku z realizacją projektów Wnioskodawczyni ponosi wydatki, które w całości są finansowane ze środków uzyskanych z dofinansowania, jak również wydatki, których dofinansowanie to nie pokrywa, tylko sam podatnik (są to tzw. niekwalifikowane koszty projektu). Do wydatków tych należą m.in. koszty sporządzenia samego wniosku o dofinansowanie (wynagrodzenie autora projektu, koszty administracyjne projektu związane ze składaniem wniosków, wyjazdy, koszty pocztowe), koszty prowadzenia subkonta projektu od czasu otwarcia (wymaganego przed podpisaniem umowy o dofinansowanie) do czasu rozpoczęcia realizacji projektu, ZUS od wynagrodzeń pracowników projektu, który nie został przewidziany w budżecie projektu, inne wydatki niezbędne do realizacji projektu poniesione przez podatnika (koszty związane z zakupem druków umów, formularzy, plakatów), koszty kontroli projektu, czy też wydatki, które mogły być pokryte w ramach przyznanych środków, a w istocie, jako niekwalifikowane nie zostały z tych środków sfinansowane. Ponadto, jak wskazała Wnioskodawczyni, realizacja projektów unijnych pozwala jej zdobyć niezbędne doświadczenie, jej działalność podstawowa staje się bardziej rozpoznawalna wśród potencjalnych kontrahentów, przez co może skutkować większą renomą, a w przyszłości pozyskaniem nowych zleceń i potencjalnych kontrahentów.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż chociaż wskazanych we wniosku wydatków nie można bezpośrednio powiązać z konkretnymi przysporzeniami Wnioskodawczyni, to ich poniesienie jest racjonalnie uzasadnione w kontekście prowadzonej przez nią pozarolniczej działalności gospodarczej. Wydatki te spełniają, w znaczeniu obiektywnym, wynikającą z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przesłankę celowości i jako niewymienione w art. 23 tej ustawy mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem ich należytego udokumentowania, stosownie do rodzaju prowadzonej księgi podatkowej.

Pamiętać przy tym należy, iż w myśl art. 23 ust. 1 pkt 55a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 37 oraz art. 22 ust. 6bb, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl