IBPBI/1/415-697/11/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-697/11/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 13 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości zachowania prawa do opłacania tego podatku w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości zachowania prawa do opłacania tego podatku w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej. Działalność ta polega na sprzedaży detalicznej papierosów.

Wnioskodawczyni zamierza podpisać umowę ze spółką akcyjną o współpracy, na podstawie której zostanie jej:

1.

udostępniony telefon komórkowy wraz z limitem połączeń w celu umożliwienia komunikacji z ww. spółką,

2.

udzielony rabat (raz w miesiącu) przy zakupach wyrobów spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy współpraca ze spółką na podstawie ww. umowy, w związku z zawarciem której otrzyma telefon z opłaconym limitem połączeń oraz będzie otrzymywać comiesięczne rabaty przy zakupie wyrobów tytoniowych, nie wykluczy ją z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ww. warunki umowy o współpracę z spółką akcyjną nie wykluczają opodatkowania w formie karty podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1.

ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2.

karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową w zakresie handlu detalicznego żywnością, napojami, wyrobami tytoniowymi oraz kwiatami, z wyjątkiem napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części II tabeli. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, przez działalność usługową w zakresie handlu należy rozumieć, sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z części II Usługi w zakresie handlu detalicznego żywnością, napojami, wyrobami tytoniowymi oraz kwiatami - Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej zawartej w Załączniku Nr 3 do ww. ustawy wynika, iż przy świadczeniu tego rodzaju usług, stawka karty podatkowej uzależniona jest wyłącznie od tego co jest przedmiotem sprzedaży, liczbie mieszkańców miejscowości, w której prowadzona jest sprzedaż oraz tego czy sprzedaż prowadzona jest samodzielnie, czy też przy zatrudnieniu pracowników.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą z której dochody opodatkowane są w formie karty podatkowej. Działalność ta polega na sprzedaży detalicznej papierosów. Wnioskodawczyni zamierza podpisać ze spółką akcyjną umowę o współpracy, na podstawie której zostanie jej udostępniony telefon komórkowy wraz z limitem połączeń w celu umożliwienia komunikacji z ww. spółką oraz zostanie udzielony rabat (raz w miesiącu) przy zakupach wyrobów spółki.

Odnosząc zatem treść cyt. powyżej przepisów do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż skoro przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej jest handel detaliczny wyrobami tytoniowymi, to zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność ta może być opodatkowana w formie karty podatkowej.

Okoliczność zawarcia umowy o współpracy ze spółką akcyjną w zakresie sprzedaży wyprodukowanych przez nią wyrobów, na warunkach wskazanych we wniosku (udostępnienie telefonu, rabaty przy zakupie wyrobów tytoniowych) nie pozbawi Wnioskodawczyni prawa do dalszego opłacania podatku w formie karty podatkowej, bowiem w ww. ustawie nie ma, takiego ograniczenia. Jeżeli zatem z umowy jaką Wnioskodawczyni zamierza zawrzeć, nie będą wynikały inne warunki, wyłączające możliwość opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej, to działalność ta będzie nadal mogła być opodatkowana w tej formie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważa się również, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny ewentualnie przesłanych załączników (dokumentów źródłowych); jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego lub stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem wynikającym z wniosku złożonego na formularzu ORD-IN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl