IBPBI/1/415-686/11/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-686/11/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 8 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług gastronomicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług gastronomicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 9 września 2010 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej i wybrała, jako formę opodatkowania zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ww. działalność polega na przygotowaniu i podawaniu posiłków w stałej placówce gastronomicznej. Obecnie świadczy usługi gastronomiczne w oparciu o zawartą z klientem umowę. Są to posiłki dla Centrum Medycznego (śniadania, obiady, kolacje), przygotowywane wg ustalonych stawek, norm i diet. Dostawa zgodnie z umową nie jest wliczana do kosztów posiłków. Placówka gastronomiczna znajduje się w sąsiedztwie Centrum Medycznego. W ramach swojej działalności Wnioskodawczyni nie podaje żadnych napojów alkoholowych. Według klasyfikacji PKD przedmiot jej działalności określono następująco:

56.10.A Restauracje i inne placówki,

56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna.

Uzyskiwane przychody Wnioskodawczyni opodatkowuje stosując 3% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (interpretacja IBPBI/1/415-998/10/WRz). Ww. działalność gospodarczą Wnioskodawczyni prowadzi w użyczonym od rodziców lokalu gastronomicznym, składającym się z sali konsumpcyjnej i zaplecza kuchennego. Od października 2011 r. Wnioskodawczyni będzie świadczyła również usługi gastronomiczne dla przedszkola, polegające na przygotowaniu posiłków (śniadania, obiady, podwieczorki) i dostarczaniu ich do placówki przedszkola zgodnie z zawartą umową. Podobnie jak w wyżej opisanym przypadku, dostawa posiłków nie będzie wliczana do kosztów posiłków. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawczyni będzie miała dwóch stałych klientów (umowy długoterminowe), a zamówienia będą dość duże jak na możliwości Wnioskodawczyni, gdyż prowadzi firmę jednoosobową, nie będzie chwilowo potrzebowała sali konsumpcyjnej, lecz tylko zaplecze kuchenne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy fakt, że w ww. działalności gospodarczej, nie będzie wykorzystywana sala konsumpcyjna, lecz tylko zaplecze kuchenne, będzie miał wpływ na zmianę dotychczas stosowanej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, opisane wyżej zdarzenie gospodarcze nie wpłynie na zmianę stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nadal będzie to stawka w wysokości 3%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m.in.:

* 8,5% - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (pkt 3 lit. b),

* 3,0% - z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% (pkt 5 lit. a).

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (definiującym działalność gastronomiczną oraz działalność usługową w zakresie handlu).

Przy czym działalność gastronomiczna, to usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów (art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na przygotowaniu posiłków w stałej placówce gastronomicznej. Z uwagi na fakt, że będzie świadczyć usługi gastronomiczne w oparciu o zawarte umowy długoterminowe z dwoma stałymi klientami (przedszkole oraz centrum medyczne) zrezygnuje ze świadczenia usług dla konsumentów indywidualnych.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy. W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 będącym "Wykazem usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług"

Jeżeli zatem, zakres wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej będzie zgodny z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym, to zaprzestanie wykorzystywania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej sali konsumpcyjnej, a co zatem idzie zaprzestanie świadczenia usług gastronomicznych na rzecz klientów indywidualnych, (którzy korzystali z ww. sali) nie wpłynie na zasady opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej, co oznacza, iż przychody uzyskiwane z tej działalności, jako tożsamej z wcześniej wykonywaną, nadal będą opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl