IBPBI/1/415-658/10/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-658/10/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 12 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 24 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej z Funduszu Promocji Kultury - jest nieprawidłowe,

* braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych ze środków otrzymanych z Funduszu Promocji Kultury - jest nieprawidłowe,

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych ze środków własnych Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, m.in. dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji z Funduszu Promocji Kultury.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 13 września 2010 r., Znak: IBPP4/443-994/10/AZ, IBPBI/1/415-658/10/AB, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 24 września 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podmiotem zajmującym się realizacją wydarzeń artystycznych i kulturalnych. Wnioskodawca podpisał z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego umowę o dofinansowanie zadania ze środków ww. Ministra, pochodzących ze źródeł Funduszu Promocji Kultury. W ramach tej umowy, Wnioskodawca zrealizuje zadania w ramach programu "Wydarzenia artystyczne", tj. wskazany we wniosku dokument. Konstrukcja tej umowy jest taka, że całkowity koszt realizacji tego zadania wynosi 206.180 zł, z czego właściwy Minister dofinansuje kwotę 98.605 zł. Pozostałą część sfinansuje spółka ze środków własnych. Termin realizacji zadania określony został na okres od 1 marca 2010 r. do 31 (winno być 30) listopad 2010 r. Ewentualne przychody osiągnięte przez spółkę z efektów realizacji zadania po okresie realizacji projektu, stanowią przychód spółki i nie podlegają zwrotowi do właściwego Ministra. Celem ekonomicznym realizacji tego projektu przez spółkę jest osiągnięcie korzyści polegających na podniesieniu prestiżu spółki, zwiększenia rozpoznawalności jej logo na rynku medialnym, co ma pomóc zwiększyć przychody z realizacji innych projektów producenckich. Wnioskodawca nie realizuje tego projektu z zamiarem osiągnięcia bezpośrednich korzyści, niemniej jednak nie można wykluczyć, że osiągnie jakiś przychód ze sprzedaży efektów zrealizowanego projektu po terminie realizacji zadania.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że otrzymana dotacja stanowi dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy w związku z faktem, że spółka nie jest organizacją "Non Profit", przekazana dotacja stanowi przychód podatkowy wspólników spółki.

Jeżeli tak, to czy koszty realizacji zadania będą w całości (tekst jedn.: w części sfinansowanej przez Ministra jak i środków własnych) stanowiły koszt uzyskania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

(pytania oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż dotacja jest dotacją z budżetu państwa zastosowanie będzie miał art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem przekazana dotacja będzie zwolniona z opodatkowania w podatku dochodowym.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, wydatki sfinansowane dotacją nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu, natomiast wydatki pokryte wkładem własnym będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w związku z art. 22 ww. ustawy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie natomiast do treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Z powyższych przepisów wynika, iż otrzymane w związku z prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą dotacje stanowią co do zasady przychód z tej działalności, o ile nie są przeznaczone na nabycie bądź wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych, bądź wartości niematerialnych i prawnych. Jeżeli jednak otrzymane środki spełniają definicję dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i zostały otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, to mogą być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W takim przypadku wydatki sfinansowane z tej dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Podstawy tworzenia oraz zasady funkcjonowania Funduszu Promocji Kultury określają przepisy ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

W myśl art. 87 ust. 1 tej ustawy, tworzy się Fundusz Promocji Kultury, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Fundusz Promocji Kultury jest państwowym funduszem celowym (art. 87 ust. 2 ww. ustawy). Zgodnie z art. 87 ust. 3 ww. ustawy, przychodem Funduszu Promocji Kultury jest 20% wpływów z dopłat, o których mowa w art. 80 ust. 1 (tekst jedn.: dopłaty z tytułu udziału w grach liczbowych, loteriach pieniężnych i grach telebingo).

Stosownie do art. 87 ust. 4 pkt 1 i 7 ww. ustawy, wydatki Funduszu Promocji Kultury są przeznaczane, z zastrzeżeniem ust. 5, wyłącznie na promowanie lub wspieranie m.in.:

* ogólnopolskich i międzynarodowych przedsięwzięć artystycznych, w tym o charakterze edukacyjnym,

* realizacji inwestycji służących promowaniu i wspieraniu przedsięwzięć artystycznych, rozwojowi czytelnictwa, ochronie polskiego dziedzictwa narodowego, promocji młodych twórców i artystów oraz sztuki współczesnej.

Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań, o których mowa w ust. 4, tryb składania wniosków oraz przekazywania środków, biorąc pod uwagę priorytety społeczne i konieczność zapewnienia ciągłości realizowanych zadań (art. 87 ust. 7 ww. ustawy).

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne. Dochodami publicznymi są m.in. daniny publiczne, do których zalicza się: podatki, składki, opłaty, wpłaty z zysku przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, a także inne świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia na rzecz państwa, jednostek samorządu terytorialnego, państwowych funduszy celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych wynika z odrębnych ustaw (art. 5 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy). W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, środki publiczne przeznacza się na wydatki publiczne. Natomiast wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje (art. 124 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

W myśl art. 126 tej ustawy, dotacje to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego (art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy).

Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż Fundusz Promocji Kultury jest państwowym funduszem celowym. Dotacje otrzymywane z tego funduszu stanowią dotacje w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, nie są one jednak dotacjami otrzymanymi z budżetu państwa. W konsekwencji dotacje otrzymane z tego funduszu nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się realizacją wydarzeń artystycznych i kulturalnych i podpisał z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego umowę o dofinansowanie zadania ze środków pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Środki te zostaną przeznaczone na realizację wskazanego we wniosku zadania artystycznego w ramach programu "Wydarzenia artystyczne".

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż dotacje z Funduszu Promocji Kultury będą stanowić przychód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, (o ile nie będą przeznaczone na sfinansowanie nabycia składników majątku trwałego). Otrzymane zostaną bowiem z państwowego funduszu celowego, a nie bezpośrednio z budżetu państwa, a jedynie dotacje uzyskane z budżetu państwa (bądź budżetu jednostek samorządu terytorialnego) korzystają ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem, na podstawie cyt. powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji wydatki sfinansowane z tych środków, jak również z własnych środków finansowych Spółki, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, o ile spełniają kryteria uznania ich za te koszty wskazane w cyt. art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej z Funduszu Promocji Kultury - jest nieprawidłowe,

* braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych ze środków otrzymanych z Funduszu Promocji Kultury - jest nieprawidłowe,

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych ze środków własnych Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku VAT wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zważywszy na fakt, iż Wnioskodawcą jest Spółka Jawna niniejsza interpretacja stosownie do postanowień m.in. art. 14k Ordynacji podatkowej, jest wiążąca tylko dla tej Spółki, co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla jej wspólników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl