IBPBI/1/415-64/12/ZK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-64/12/ZK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 15 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 1 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów (dochodów) uzyskanych ze sprzedaży wskazanych we wniosku:

* nieruchomości gruntowych - jest prawidłowe,

* innych składników majątku - jest nieprawidłowe,

* określenia źródła przychodów, w ramach którego rozliczyć należy przychody (dochody) uzyskane z ww. sprzedaży w odniesieniu do:

* budynku mieszkalnego - jest prawidłowe,

* pozostałych składników majątku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów (dochodów) uzyskanych ze sprzedaży wskazanych we wniosku nieruchomości gruntowych i innych składników majątku oraz określenia źródła przychodów, w ramach którego rozliczyć należy przychody (dochody) uzyskane z ww. sprzedaży. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 15 lutego 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-64/12/ZK, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 1 marca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie chowu i hodowli drobiu (PKD 01.047.Z), stanowiącą działy specjalne produkcji rolnej. Od 2010 r. dochód dla celów podatku dochodowego ustalany jest na podstawie ksiąg rachunkowych, według 19% stawki liniowej. Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od towaru i usług. Chów i hodowlę Wnioskodawczyni prowadzi w dwóch wyodrębnionych gospodarstwach rolnych w różnych miejscowościach. Część nieruchomości wchodzących w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni nabyła odpłatnie w dniu 9 maja 2005 r., część zaś na podstawie umowy darowizny w dniu 20 stycznia 2010 r. od męża. W maju 2011 r. Wnioskodawczyni sprzedała zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 551 k.c., w skład której weszły m.in.:

* prawo własności nieruchomości, w tym zabudowanej budynkami chowu drobiu, budynkiem administarcyjno-socjalnym z kotłownią; waga pomostowa wraz z budynkiem; budynek zdawczo-odbiorczy, budynek przygotowania pasz,

* maszyny, pojazdy i urządzenia,

* wartości niematerialne i prawne, w tym w szczególności zdolności i umiejętności pracowników oraz doświadczenie i sposób prowadzenia działalności hodowlanej,

* dokumenty związane z działalnością dotyczącą zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyprodukowane w prowadzonym gospodarstwie rolnym (objętym wskazaną wyżej umową sprzedaży) zboża były wyceniane i przyjmowane jako surowiec do produkcji pasz do karmienia kur. Przekazanie nabywcy zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w którym prowadzono dział specjalny produkcji rolnej, odbyło się po całkowitej wyprzedaży stada kur. Nabywca w akcie notarialnym zobowiązał się do prowadzenia w dalszym ciągu gospodarstwa rolnego.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 27 lutego 2012 r., wskazano, iż:

1.

w skład sprzedanej przez Wnioskodawczynię w maju 2011 r. zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 551 k.c., wchodziły składniki majątku stanowiące środki trwałe, jak również wartości niematerialne i prawne,

* co do wartości niematerialnych i prawnych, to powyższe stanowiły zdolności i umiejętności pracowników oraz doświadczenie i sposób prowadzenia działalności hodowlanej, będącej przedmiotem działalności prowadzonej przez Wnioskodawczynię,

* jeśli zaś chodzi o składniki majątku stanowiące środki trwałe to wskazać trzeba, że w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodziło nabyte w 2005 r. gospodarstwo rolne, które w całości stanowiło własność Wnioskodawczyni i zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych działu specjalnego. W jego skład wchodziły budynki, które dostosowano do specyficznej produkcji działów specjalnych, m.in. poprzez instalację rożnego rodzaju specjalistycznego wyposażenia. W ewidencji środków trwałych Wnioskodawczyni znajdują się grunty, na których posadowione są kurniki oraz wszystkie inne budynki pomocnicze - wiaty magazynowe, kotłownia, budynek portierni i administracyjno-biurowy, wyposażenie kurników oraz inne środki trwałe wykorzystywane w prowadzeniu produkcji działów specjalnych. W akcie notarialnym wyszczególniono m.in. wszelkie maszyny, pojazdy i urządzenia,

2.

pozostałe nieruchomości wchodzące w skład przedsiębiorstwa, a sprzedane odrębną umową, obejmujące budynki kurników, magazyny, mieszalnię pasz, budynek administracyjno-mieszkalny, które to Wnioskodawczyni nabyła umową darowizny w dniu 20 stycznia 2010 r. i jest w połowie ich właścicielem, również zostały wprowadzone w 2010 r. do ewidencji środków trwałych Wnioskodawczyni, służących do prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej,

3.

budynek administracyjno-mieszkalny, wskazany w punkcie 2 stanowi budynek mieszkalny rodziny Wnioskodawczyni, z którego wydzielono dwa pomieszczenia mieszkalne. Pomieszczenia te stanowią biuro dla prowadzenia różnego rodzaju spraw administracyjnych, pracowniczych, księgowych działu specjalnego produkcji rolnej. Do ewidencji środków trwałych wprowadzono tylko część wydzieloną służącą działom specjalnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego do opodatkowania przychodu ze sprzedaży przedsiębiorstwa wykorzystywanego przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej należy zastosować art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, do przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład przedsiębiorstwa wykorzystywanego przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej należy zastosować art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Powyższe stanowisko zdaniem Wnioskodawczyni potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 lutego 2009 r., II FSK 1732/07, jak również wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 9 czerwca 1994 r., SA/Po 72/94 (Lex Polonica nr 331706, Serwis Podatkowy 1990/10 str. 49), w którym to wskazano, że "jedynie oświadczenie (w umowie notarialnej) o zachowaniu dotychczasowego przeznaczenia gruntów skutkowałaby zwolnieniem (na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) przychodu uzyskanego ze sprzedaży od podatku dochodowego". Wnioskodawczyni odrębną umową sprzedała również pozostałe nieruchomości wchodzące w skład jej przedsiębiorstwa, a równocześnie wchodzące w skład drugiego wyodrębnionego gospodarstwa rolnego. Na części nieruchomości posadowione były budynki gospodarcze, służące do prowadzonej działalności, a także budynek mieszkalny. Na tychże gruntach także prowadzono działy specjalne produkcji rolnej. Nabywca w akcie notarialnym również i w tym przypadku zobowiązał się do prowadzenia na tychże nieruchomościach w dalszym ciągu gospodarstwa rolnego. W ocenie Wnioskodawczyni kwestie dochodu uzyskanego ze sprzedaży tychże nieruchomości, które były wykorzystywane przy prowadzeniu działów specjalnych reguluje art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem:

* sprzedaż gruntów, budynków produkcyjnych, budowli (place, drogi, ogrodzenia), jeżeli zbycie zostało dokonane po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, to dochód jest zwolniony z opodatkowania,

* sprzedaż gruntów, budynków produkcyjnych, budowli (place, drogi, ogrodzenia), jeżeli zbycie zostało dokonane przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, to dochód będzie stanowił podstawę do opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przez zwrot "nabycie" należy przy tym rozumieć jedynie odpłatne przeniesienie własności nieruchomości. W rezultacie jeżeli Wnioskodawczyni nabyła nieodpłatnie od swojego męża, z którym pozostaje we wspólności majątkowej małżeńskiej, nieruchomość w roku 2010, to dochód uzyskany z jego zbycia w roku 2011 jest zwolniony z opodatkowania. Odnośnie składników majątku obrotowego Wnioskodawczyni stwierdza, iż jeżeli od końca m-ca, w którym nastąpiło ich nabycie do daty sprzedaży:

* upłynął okres półroczny, to przychód nie będzie stanowił podstawy do opodatkowania,

* nie upłynął okres półroczny, to przychód będzie stanowił podstawę do opodatkowania.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Jednocześnie w art. 2 ust. 2 ww. ustawy określono, iż działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca między innymi na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Działami specjalnymi produkcji rolnej, w myśl ust. 3 art. 2 ww. ustawy, są natomiast uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Z powyższych przepisów wynika, iż działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej. Dochody z działów specjalnych produkcji rolnej podlegają bowiem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w przepisach tej ustawy.

Działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów, wskazanym w art. 10 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Cytowana powyżej ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje odrębnych uregulowań w zakresie sprzedaży przedsiębiorstwa (bądź jego części), a zatem sprzedaż taką należy traktować jako sprzedaż poszczególnych składników majątku. Przychody ze sprzedaży przedsiębiorstwa wykorzystywanego przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej należy dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, potraktować jako przychody uzyskane ze zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa (jego części).

Stosownie do treści art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 (a więc zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku.

Stwierdzić zatem należy, iż jeżeli osoba prowadząca działy specjalne produkcji rolnej wybrała opodatkowanie na zasadach ogólnych przewidzianych postanowieniami cyt. wyżej art. 15 w związku z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem prowadzi księgi podatkowe, w których ewidencjonuje przychody uzyskane z działów specjalnych produkcji rolnej, to przychód ze sprzedaży składników majątku wykorzystywanych przy prowadzeniu tych działów należy potraktować jak przychód uzyskany ze źródła jakim są działy specjalne produkcji rolnej. W takim przypadku przychód z tej sprzedaży należy ustalić według zasad właściwych dla ustalania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 i 8 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

* odpłatne zbycie rzeczy (w tym nieruchomości) i praw majątkowych wymienionych w tym przepisie następujące w sytuacji w tym przepisie określonej (pkt 8).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Przepis art. 14 ust. 2 pkt 1 powyższej ustawy stanowi, iż przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

a.

środkami trwałymi,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi

- ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 14 ust. 2c ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie. Przepis art. 30e stosuje się odpowiednio.

Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

W myśl art. 10 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

Jednak w myśl art. 10 ust. 3 ww. aktu prawnego, przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Z powyższego wynika zatem, że aby przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości mógł zostać zaliczony do źródła przychodów, określonego wyżej wskazanym przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy, spełnione winny zostać co najmniej dwie podstawowe przesłanki:

* nieruchomość nie może być przedmiotem odpłatnego zbycia w wykonywaniu działalności gospodarczej,

* nieruchomość nie może być nieruchomością niemieszkalną wykorzystywaną w tej działalności lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadziła działy specjalne produkcji rolnej w zakresie chowu i hodowli drobiu. Od 2010 r. dochód dla celów podatku dochodowego ustalany jest na podstawie ksiąg rachunkowych i opodatkowany według 19% stawki liniowej. Wnioskodawczyni prowadziła chów i hodowlę w dwóch wyodrębnionych gospodarstwach rolnych w różnych miejscowościach. Część nieruchomości wchodzących w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni nabyła odpłatnie w dniu 9 maja 2005 r., część zaś w dniu 20 stycznia 2010 r. na podstawie umowy darowizny od męża. W maju 2011 r. Wnioskodawczyni sprzedała zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w oparciu o dwie odrębne umowy. W skład sprzedanej w maju 2011 r. zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wchodziły składniki majątku stanowiące środki trwałe, jak również wartości niematerialne i prawne, tj. m.in.:

* prawo własności nieruchomości, w tym zabudowanej budynkami chowu drobiu, budynkiem administarcyjno-socjalnym z kotłownią; waga pomostowa wraz z budynkiem; budynek zdawczo-odbiorczy, budynek przygotowania pasz,

* maszyny, pojazdy i urządzenia,

* wartości niematerialne i prawne, w tym w szczególności zdolności i umiejętności pracowników oraz doświadczenie i sposób prowadzenia działalności hodowlanej,

* dokumenty związane z działalnością dotyczącą zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodziło nabyte w 2005 r. gospodarstwo rolne, które w całości stanowiło własność Wnioskodawczyni i zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych prowadzonego działu specjalnego. W jego skład wchodziły budynki, które dostosowano do specyficznej produkcji działów specjalnych. W ewidencji środków trwałych znajdują się grunty, na których posadowione są kurniki oraz wszystkie inne budynki pomocnicze - wiaty magazynowe, kotłownia, budynek portierni i administracyjno-biurowy, wyposażenie kurników oraz inne środki trwałe wykorzystywane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej. W akcie notarialnym wyszczególniono m.in. wszelkie maszyny, pojazdy i urządzenia. Odrębną umową zostały sprzedane pozostałe nieruchomości wchodzące w skład przedsiębiorstwa, obejmujące budynki kurników, magazyny, mieszalnię pasz, budynek administracyjno-mieszkalny, które Wnioskodawczyni nabyła w dniu 20 stycznia 2010 r. umową darowizny. Zostały one również w 2010 r. wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Budynek administracyjno-mieszkalny stanowi budynek mieszkalny rodziny Wnioskodawczyni, z którego wydzielono dwa pomieszczenia mieszkalne. Pomieszczenia te stanowią biuro dla prowadzenia różnego rodzaju spraw administracyjnych, pracowniczych, księgowych zwianych z prowadzeniem działu specjalnego produkcji rolnej. Do ewidencji środków trwałych wprowadzono tylko wydzieloną część służącą działom specjalnym. Nabywcy zobowiązali się do prowadzenia w dalszym ciągu gospodarstwa rolnego.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż przychód uzyskany z odpłatnego zbycia wskazanych we wniosku składników majątku (z wyjątkiem budynku mieszkalnego) wykorzystywanych na potrzeby prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej należy ustalić zgodnie z art. 14 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego ((a więc zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych stanowiącą załącznhik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.)) budynku, którego przeważająca powierzchnia była wykorzystywana na cele mieszkalne, a nie związane z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, należy zaliczyć do źródła przychodów, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. Zatem dla ustalenia czy z tytułu sprzedaży przedmiotowej nieruchomości powstanie przychód z tego źródła, istotne jest czy sprzedaż ta nastąpiła po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano nabycia. Jak wynika z wniosku ww. składnik majątku Wnioskodawczyni nabyła nieodpłatnie, w drodze darowizny w dniu 20 stycznia 2010 r. Natomiast sprzedaży dokonała w 2011 r. Wobec tego stwierdzić należy, iż przychód z tej sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na zasadach określonych w art. 30e cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie sprzedaży nieruchomości gruntowych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, stwierdzić należy, iż w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w tej ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Za gospodarstwo rolne, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.), uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne,

2.

sady,

3.

łąki trwałe,

4.

pastwiska trwałe,

5.

grunty rolne zabudowane,

6.

grunty pod stawami,

7.

rowy.

Zgodnie z treścią przytoczonych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

* grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tekst jedn.: będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Przedmiotowa definicja gospodarstwa rolnego zalicza do składników gospodarstwa rolnego jedynie grunty podlegające opodatkowaniu podatkiem rolnym. W konsekwencji tylko niektóre przychody uzyskiwane przez osoby fizyczne ze sprzedaży gospodarstwa rolnego lub składników gospodarstwa rolnego przeznaczonych na cele rolnicze wyłączone są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Dotyczy to, jedynie przychodów ze sprzedaży całego gospodarstwa rolnego, tj. całości gruntów wchodzących w jego skład, podlegających opodatkowaniu podatkiem rolnym, a także przychodów ze sprzedaży składników tego gospodarstwa, tj. poszczególnych gruntów opodatkowanych podatkiem rolnym. Ze zwolnienia określonego art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystać może więc wyłącznie przychód uzyskany ze sprzedaży gruntu związanego z gospodarstwem rolnym i pod warunkiem, że grunt ten w związku z tą sprzedażą nie utracił charakteru rolnego. Przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy jednak składników majątku stanowiących inne niż grunty składniki majątku (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, wyposażenie, środki obrotowe) wykorzystywane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej.

Zauważyć należy, iż oceniając spełnienie przesłanki określonej w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Ma ono miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą, albo pod budownictwo. W momencie ich sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Wskazać również należy, iż okoliczność, czy dana nieruchomość gruntowa w wyniku sprzedaży utraciła, czy też nie utraciła charakteru rolnego może podlegać weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Różnica polega jedynie na tym, że w postępowaniu podatkowym organ podatkowy prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia dokładnego stanu faktycznego, zaś indywidualną interpretację wydaje jedynie w oparciu o stan faktyczny opisany przez Wnioskodawczynię. Niemniej, w obu tych postępowaniach, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, spełnione muszą być te same przesłanki określone w tym przepisie.

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów (dochodów) uzyskanych ze sprzedaży wskazanych we wniosku:

* nieruchomości gruntowych - jest prawidłowe,

* innych składników majątku - jest nieprawidłowe,

* określenia źródła przychodów, w ramach którego rozliczyć należy przychody (dochody) uzyskane z ww. sprzedaży w odniesieniu do:

* budynku mieszkalnego - jest prawidłowe,

* pozostałych składników majątku - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl