IBPBI/1/415-626/10/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-626/10/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 29 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu prowadzenia przedszkola w części wydatkowanej na budowę sali teatralnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu prowadzenia przedszkola w części wydatkowanej na budowę sali teatralnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni na podstawie wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego prowadzi prywatne przedszkole, które zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty jest traktowane jako szkoła. W związku z powyższym w przypadku prowadzenia przedszkola ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkoły przeznaczone na jej cele w roku podatkowym i następnym. Z kolei art. 21 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że za wydatki takie uważa się m.in. wydatki poniesione na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły. Wnioskodawczyni prowadzi przedszkole w budynku stanowiącym jej własność, zakupionym i przeznaczonym w całości na prowadzenie zajęć przedszkolnych. Charakter prowadzonych zajęć, a także chęć rozwijania u dzieci jak najszerszych zainteresowań wygenerowały potrzebę wybudowania dużego pomieszczenia pełniącego rolę sali teatralnej. Byłoby to odrębnie stojące pomieszczenie, połączone z budynkiem przedszkola przewiązką, w celu umożliwienia dzieciom przechodzenia bez zmiany ubioru. Sala byłaby zaprojektowana jako sala teatralna ze sceną i częścią dla widowni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione na budowę sali teatralnej spełniają warunki art. 21 ust. 7 ustawy o podatku od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wydatki poniesione na projekt, budowę i wyposażenie sali teatralnej wypełniają stawiane w art. 21 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunki. Będzie to środek trwały stanowiący pomoc dydaktyczną, która w istotny sposób wspomoże prowadzenie przedszkola. Umożliwi ona wychowawcom w szerszym zakresie prowadzenie zajęć artystycznych i realizowanie celów oświatowych przedszkola.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje m.in.:

1.

przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego,

2.

szkoły:

a.

podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b.

gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,

c.

ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,

d.

artystyczne.

Stosownie do treści art. 3 pkt 1 ww. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

Przechodząc na płaszczyznę prawa podatkowego należy wskazać, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

W myśl art. 21 ust. 7 ww. ustawy, za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 36, poniesione z tytułu prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, uważa się wydatki na:

1.

zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,

2.

wydatki związane z organizowaniem wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało pokryte przez wpłaty rodziców.

Przy zaliczaniu poszczególnych wydatków do kategorii "inne urządzenia" należy oprzeć się na związku przyczynowym (także w kategoriach niezbędności) pomiędzy wydatkiem związanym z zakupem urządzenia a celem, na jaki ten wydatek został poczyniony (czyli prowadzenie szkoły lub przedszkola) oraz słownikowym rozumieniem pojęcia "urządzenie". Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje bowiem wprost rodzaju wydatków podlegających odliczeniu. W takiej sytuacji niezbędnym jest odwołanie się do wykładni językowej.

Według Słownika Języka Polskiego online, Wydawnictwo Naukowe PWN "urządzenie" zdefiniowane zostało jako:

1.

mechanizm lub zespół mechanizmów służący do wykonania określonych czynności,

2.

wyposażenie jakiegoś pomieszczenia.

W kontekście zatem słownikowej definicji pojęcia "urządzenie" należy przyjąć, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystają także inne środki trwałe niż pomoce dydaktyczne, o ile bezpośrednio służą one realizacji celów oświatowych szkoły (przedszkola), jedynym bowiem kryterium stosowania dla oceny poczynionych wydatków powinien być cel, któremu te wydatki służą (powadzenie szkoły lub przedszkola).

Jednakże, należy zauważyć, że art. 21 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mówi o wydatkach na zakup, co zdaniem tut. Organu, wyklucza możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia do wydatków poniesionych na budowę. Tym samym treść powołanego wyżej przepisu, nie daje podstaw do zastosowania omawianego zwolnienia w przypadku wytworzenia (budowy) urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły (przedszkola).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż wydatki poniesione na budowę sali teatralnej, połączonej z budynkiem przedszkola, nie można zaliczyć do wydatków na cele szkoły (w przedmiotowej sprawie przedszkola), w rozumieniu powołanych wyżej przepisów. Nie są to bowiem wydatki na zakup urządzenia, o którym mowa w cyt. powyżej przepisach, które jako mające służyć bezpośrednio realizacji celów oświatowych, szkoły lub przedszkola winno być kompletne i zdatne do użytku.

Zauważyć przy tym należy, iż wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe, są istotnym odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, co w szczególności oznacza, iż należy je interpretować ściśle, a więc z wykluczeniem wykładni rozszerzającej.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawczyni, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl