IBPBI/1/415-623/13/WR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-623/13/WR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku, z dnia 16 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 17 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Od 1 września 2011 r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą. Zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej oraz ze stanem faktycznym przedmiotem tej działalności wg (PKD z 2007 r.) są:

* 47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

* 47.72.Z Sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

* 47.78.Z Sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

* 47.79.Z Sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

* 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Działalność ta opodatkowana jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2012 r. (ani do dnia złożenia wniosku w 2013 r.) Wnioskodawczyni nie przekroczyła limitu przychodów w kwocie odpowiadającej równowartości 150.000 euro. Ze względu na niskie obroty korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wnioskodawczyni, jako inżynier budowlany uzyskała uprawnienia budowlane w zakresie projektowania konstrukcji budowlanych oraz kierowania robotami budowlanymi.

Z tej też przyczyny planuje rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej (nie rezygnując z działalności dotychczasowej), o usługi, które zgodnie z klasyfikacją PKD z 2007 r. oznaczone są w następujący sposób:

* 71.11.Z Działalność w zakresie architektury,

* 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

* 71.20.B Pozostałe badania i analizy techniczne,

* 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W rzeczywistości działalność Wnioskodawczyni będzie polegała na wykonywaniu projektów budowlanych (architektoniczno konstrukcyjnych) oraz wykonywaniu obowiązków kierownika budowy zgodnie z ustawą - Prawo Budowlane.

Działalność projektowa będzie obejmować:

* opracowywanie projektów budowlanych (rysunki architektoniczne, konstrukcyjne, opisy techniczne, obliczenia statyczno-wytrzymałościowe), zgodnie z zasadami wiedzy technicznej i przepisami,

* zapewnienie w razie potrzeby udziału w opracowywaniu projektu osób posiadających uprawnienia budowlane do projektowania w odpowiedniej specjalności oraz wzajemne skoordynowanie techniczne wykonywanych przez te osoby opracowań,

* sporządzenie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,

* uzyskanie wymaganych opinii, uzgodnień i sprawdzeń rozwiązań projektowych.

Działalność kierowania robotami budowlanymi obejmować będzie:

* bezpośredni nadzór nad pracami na budowie,

* dbanie o jakość i prawidłowość wykonywania robót w zgodzie ze sztuką budowlaną i obowiązującymi przepisami,

* protokolarny odbiór od inwestora, zabezpieczenie oznakowanie terenu,

* opracowanie planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia na podstawie wytycznych zawartych w projekcie budowlanym,

* przeprowadzenie odbioru technicznego, ocenianie poziomu zaawansowania prac,

* prowadzenie dokumentacji budowy.

Dodatkowo w ramach działalności będą wykonywane:

* przedmiary robót związanych z projektami (inwentaryzacje),

* dokumentacje powykonawcze (rysunki z opisem),

* ekspertyzy techniczne polegające na opisie stanu technicznego istniejącego obiektu w oparciu o prawo budowlane.

Usługi które Wnioskodawczyni będzie świadczyła, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), sklasyfikowane są pod symbolami:

* 71.11.10.0 - Projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych,

* 71.11.21.0 - Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków mieszkalnych,

* 71.11.22.0 - Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków niemieszkalnych,

* 71.11.41.0 - Usługi architektonicznego kształtowania krajobrazu,

* 71.12.12.0 - Usługi projektowania technicznego budynków,

* 71.12.13.0 - Usługi projektowania obiektów energetycznych,

* 71.12.14.0 - Usługi projektowania technicznego obiektów związanych z transportem,

* 71.12.15.0 - Usługi projektowania technicznego obiektów związanych z gospodarowaniem odpadami niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne,

* 71.12.16.0 - Usługi projektowania technicznego instalacji wodno-kanalizacyjnych i systemów odwadniających,

* 71.12.17.0 - Usługi projektowania technicznego procesów przemysłowych i produkcyjnych,

* 71.12.19.0 - Usługi projektowania technicznego pozostałych przedsięwzięć,

* 71.12.20.0 - Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej,

* 71.20.12.0 - Usługi w zakresie badań i analiz właściwości fizycznych,

* 71.20.19.0 - Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych,

* 74.10.11.0 - Usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji,

* 74.10.12.0 - Usługi w zakresie projektowania przemysłowego,

* 74.10.19.0 - Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania,

* 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawczyni wskazała również, iż nie będzie wykonywała usług doradczych, jak również nie przewiduje, aby Jej przychody przekroczyły 150.000 zł.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z rozszerzeniem zakresu prowadzonej działalności o usługi architektoniczno inżynierskie (projektowanie oraz kierowanie robotami budowlanymi), nastąpi utrata prawa do opodatkowania uzyskanych przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodu z działalności architektoniczno-inżynierskiej.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1).

Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z poszerzeniem działalności gospodarczej o usługi architektoniczno-inżynierskie, wykazane pod poz. 32 załącznika nr 2 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), z chwilą osiągnięcia przychodu ze świadczenia tych usług, utraci prawo do opodatkowania uzyskiwanych z działalności gospodarczej przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a dochody uzyskane z tej działalności winna opodatkować na tzw. zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, ze. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych (...).

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest m.in. od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ust. 1 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników, osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Pod poz. 32 tego załącznika, tj. Wykazu usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług, wymieniono dział 71 PKWiU - usługi architektoniczne i inżynierskie; usługi badań i analiz technicznych. Oznacza to, iż przychody uzyskane z usług sklasyfikowanych pod całym działem grupowania 71 PKWiU, nie mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Skoro, jak wskazano we wniosku, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej świadczy Ona lub będzie świadczyła m.in. usługi mieszczące się zgodnie z PKWiU z 2008 r. w ww. dziale 71, a więc usługi architektoniczne i inżynierskie (...), to oznacza to, iż z chwilą uzyskania przychodów ze świadczenia tych usług utraciła (utraci) prawo do opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z uwagi na powyższe, po utracie ww. prawa, dochody uzyskane z prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej winny być opodatkowane na tzw. zasadach ogólnych. W myśl bowiem art. 22 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba, że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie dotyczącym podatku VAT zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl