IBPBI/1/415-618/12/BK

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-618/12/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 22 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniach 17 i 19 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie sposobu wystawiania rachunków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie sposobu wystawiania rachunków. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 13 lipca 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-618/12/BK, IBPP3/443-512/12/AŚ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 17 i 19 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest kierowcą taksówki należącym do Stowarzyszenia Kierowców. Stowarzyszenie podpisuje w imieniu swoich członków umowy z różnymi firmami na przejazdy taksówkowe, rozliczane fakturami zbiorczymi wystawionymi przez Stowarzyszenie. Umowy te są zawierane na różne czasookresy, na podstawie ofert, jak również przetargów publicznych. Przy zawieraniu umowy w przetargach publicznych nie ma możliwości renegocjowania stawek w czasie trwania kontraktu. W trakcie trwania jednej z takich umów nastąpiła zmiana cennika obowiązującego na przejazdy taksówką. Opłata początkowa wzrosła o 1 zł (z 5 zł na kwotę 6 zł). Z serwisu kas fiskalnych Wnioskodawca uzyskał informację, że kasa fiskalna służy do rejestrowania obrotu, w której istnieje możliwość zaprogramowania rabatu procentowego lub wprowadzenia kwoty umownej przed rozpoczęciem kursu, natomiast nie ma możliwości technicznej zaprogramowania i używania rabatu kwotowego.

Ponieważ Stowarzyszenie nie może zmienić aneksem umowy w przetargu nieograniczonym spółki skarbu państwa, Wnioskodawcy jak i pozostałym kierowcom zalecono umieszczenie adnotacji na takim rachunku "udzielono rabatu w kwocie 1 zł', który to rabat powoduje różnicę między rachunkiem, a paragonem fiskalnym. Wnioskodawca wskazuje, iż Stowarzyszenie po telefonicznej konsultacji w informacji podatkowej Ministerstwa Finansów dowiedziało się, że wypisanie rachunku mniejszego o 1 zł niż kwota paragonu fiskalnego nie powoduje uszczuplenia w podatku dochodowym, ponieważ przepisy takiej sytuacji nie określają. Ewentualne sankcje karne za prowadzenie takiej dokumentacji uzależnione są od osoby kontrolującej.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawca rozlicza się w formie karty podatkowej. Nie jest podatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 17 lipca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

* jest członkiem Stowarzyszenia Kierowców, które zawiera umowy z kontrahentami, organizując pracę kierowców należących do Stowarzyszenia, co stanowi jeden z głównych celów statutowych działalności Stowarzyszenia. Umowa, której dotyczy pytanie, została zawarta w trybie przetargu nieograniczonego ze spółką Skarbu Państwa, w związku z tym w czasie trwania kontraktu nie ma możliwości renegocjowania stawek i zawarcia aneksu do umowy (umowa zawarta została na czas określony). Wnioskodawca jako kierowca wykonuje usługi taksówkowe zlecone przez Stowarzyszenie na rzecz kontrahenta, z którym Stowarzyszenie zawarło umowę, następnie

* Wnioskodawca wystawia rachunki dla Stowarzyszenia za wykonane przez siebie przejazdy. Stowarzyszenie obciąża kontrahenta, zgodnie z zawartą umową zbiorczą fakturą za usługi taksówkowe,

* Są to kursy bezgotówkowe. Kontrahent dokonuje zapłaty przelewem na rachunek Stowarzyszenia, a następnie od Stowarzyszenia Wnioskodawca otrzymuje zapłatę za wystawione przez siebie rachunki w tej samej kwocie, którą Stowarzyszeniu zapłacił kontrahent.

* umowę z kontrahentem o świadczenie usług przewozu, w imieniu Wnioskodawcy zawiera Stowarzyszenie. Fakt świadczenia przez Wnioskodawcę usług taksówkowych wynika z Jego członkowstwa w Stowarzyszeniu i związanych z nim obowiązków zawartych w statucie i regulaminach wewnętrznych,

* opłaty za kursy wykonane przez Wnioskodawcę nie są stałe, są różne i zależą m.in. od ilości przejechanych kilometrów i czasu trwania usługi. Dla zobrazowania sytuacji wnioskodawca przedstawił następujący przykład: przed zmianą stawek kwota wystawionego rachunku była taka sama jak na paragonie fiskalnym, np. 10 zł Po zmianie stawek (wzrost o 1 zł) i w związku z brakiem możliwości umieszczania rabatu kwotowego na paragonie, po wydrukowaniu paragonu z kwotą 11 zł, Wnioskodawca wystawia rachunek na 10 zł, z adnotacją "udzielono rabatu 1 zł". Stowarzyszenie obciąża kontrahenta kwotą 10 zł, zgodnie z obowiązująca umowę i taką też zapłatę Wnioskodawca otrzymuje od Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wystawienie rachunku pomniejszonego o kwotę udzielonego rabatu jest prawidłowe z punktu widzenia przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie sposobu wystawiania rachunków.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec braku możliwości udzielenia rabatu kwotowego na kasie fiskalnej, pomniejszenie kwoty rachunku o wartość udzielonego rabatu jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi. Podatnicy wymienieni w § 1, od których zażądano rachunku przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru, wystawiają rachunek nie później niż w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie wystawienia rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru, wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania (art. 87 § 3 ww. ustawy). Przy czym, podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 87 § 4 Ordynacji podatkowej).

Podatnicy wystawiający rachunki są obowiązani kolejno je numerować i przechowywać kopie tych rachunków, w kolejności ich wystawienia, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego (art. 88 ust. 1 ww. ustawy).

Zakres informacji, które muszą być zawarte w rachunkach, określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 165, poz. 1373 z późn. zm.).

Stosownie do treści § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia, rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi zawiera co najmniej:

* imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi;

* datę wystawienia i numer kolejny rachunku;

* określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe;

* ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie.

W przypadku gdy oryginał rachunku uległ zniszczeniu albo zaginął, ponownie wystawiony rachunek zawiera również wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jego ponownego wystawienia (§ 14 ust. 2 cyt. rozporządzenia).

Przy czym w myśl § 14 ust. 3 ww. rozporządzenia, przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do faktur wystawianych przez podatników podatku od towarów i usług.

W świetle ww. przepisów, w odniesieniu do przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu stanu faktycznego, z którego w szczególności wynika, iż Wnioskodawca prowadząc pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, wystawia na rzecz Stowarzyszenia, w którym jest zrzeszony, rachunki potwierdzające wysokość uzyskanego przez siebie przychodu z tytułu świadczenia usług taksówkowych w zakresie przewozu osób, pomniejszonego o kwotę udzielonego rabatu, stwierdzić należy, iż w ww. przepisy nie ograniczają prawa Wnioskodawcy do zamieszczania w wystawionych rachunkach informacji o udzielonym rabacie. Katalog informacji wynikający z § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach, jest katalogiem otwartym, co oznacza, iż poza informacjami, które muszą być w rachunku zawarte, aby możliwym było uznanie tego dokumentu za wystawiony zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, możliwe jest również zamieszczenie innych informacji, w tym np. o udzielonym rabacie. Zauważyć jednakże należy, iż ani ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ani Ordynacja podatkowa nie definiują pojęć "rabat", czy też "bonifikata"; przyjmuje się więc, za wykładnią językową, że bonifikata to zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usługi, zniżka od ustalonej ceny towaru, opust, rabat. Zwykle stanowi ona zachętę do dalszych zakupów, albo formę rekompensaty z powodu faktycznie poniesionej lub przewidywanej straty klienta (kontrahenta).

Jeżeli zatem wystawiony przez Wnioskodawcę rachunek spełniał będzie ww. warunki, to nie ma przeszkód, aby na wystawionym na rzecz Stowarzyszenia rachunku zamieszczał On informację o udzielonym rabacie kwotowym w wysokości 1 zł, o ile rabat ten uwzględniany będzie przy ustalaniu ceny za wykonana usługę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie dotyczącym zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz podatku od towarów i usług, wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl