IBPBI/1/415-615/13/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-615/13/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 24 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 4 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych przekazania nieruchomości gruntowej, o której mowa we wniosku na cele prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania nieruchomości gruntowej, o której mowa we wniosku na cele prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 26 sierpnia 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-615/13/AP wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 4 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od 3 grudnia 2009 r. Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. budowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych na sprzedaż. Dochody z tej działalności opodatkowuje podatkiem dochodowym od osób fizycznych uiszczanym na "zasadach ogólnych". Wnioskodawca jest również podatnikiem podatku VAT.

Do budowy tych budynków przeznaczył do tej pory 2 działki budowlane z własnych zasobów prywatnych (których był współwłaścicielem wraz z żoną - za jej zgodą). Działki te powstały z podziału większej działki zakupionej prywatnie wraz z małżonką w dniu 30 grudnia 2008 r. (podział na 5 działek). W dniu 27 maja 2010 r. w Urzędzie Skarbowym właściwym dla

Wnioskodawcy został spisany protokół na okoliczność rozliczenia przychodu ze sprzedaży

prywatnej nieruchomości (której właścicielami byli Wnioskodawca oraz jego małżonka), na mocy którego w rozliczeniu podatku dochodowego od zbycia tej nieruchomości wskazano m.in. przeznaczenie 3 z 5 działek pod budowę budynku mieszkalnego (tzn. na własne cele mieszkaniowe), natomiast pozostałe 2 działki na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej opisanej wyżej. Wnioskodawca rozważa przeznaczenie kolejnej działki prywatnej na działalność gospodarczą (za zgodą małżonki) z zasobu tych działek, w stosunku do której w ww. protokole, zostało wskazane, że działki zostaną przeznaczone na własne cele mieszkaniowe.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 2 września 2013 r. wskazano, m.in. że:

* przychody uzyskane ze sprzedaży dokonanej w dniu 5 czerwca 2008 r. nieruchomości prywatnej zostały przekazane na zakup wskazanej we wniosku nieruchomości gruntowej (zakupionej w dniu 30 grudnia 2008 r.). Zakupiona nieruchomość gruntowa została następnie podzielona na 5 mniejszych działek, z których trzy zostały w protokole określone jako przeznaczone "pod budowę budynku mieszkalnego" - na własne cele mieszkaniowe (rozliczenie przychodu ze sprzedaży ww. nieruchomości), natomiast dwie zostały przeznaczone na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie budowy budynków mieszkalnych na sprzedaż,

* w związku z tą sprzedażą (z dnia 5 czerwca 2008 r.) Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lita a) i lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zapis w protokole z dnia 27 maja 2010 r. dotyczył wówczas obowiązujących przepisów podatkowych),

* dochód uzyskany ze sprzedaży z dnia 5 czerwca 2008 r. w części korzystał ze zwolnienia podatkowego. Zapłacony przez Wnioskodawcę i jego małżonkę podatek dochodowy został pomniejszony o odliczenia odpowiednie do wydatku za zakup tych ww. trzech mniejszych działek (wraz z kosztami zakupu),

* Wnioskodawca rozważa przeznaczenie na cele prowadzonej działalności gospodarczej dwóch działek spośród trzech, które były określone w protokole jako przeznaczone "pod budowę budynku mieszkalnego" jako korzystające ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a i lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ewentualne przeznaczenie ich na działalność gospodarczą - nastąpi po 1 stycznia 2014 r. Wnioskodawca planuje wykorzystanie tych działek pod budowę budynków mieszkalnych na sprzedaż. Nie zamierza wykorzystywać samych działek w działalności gospodarczej, jako towarów handlowych (tzn. nie zamierza dokonywać ich sprzedaży, jako niezabudowanych działek), ani wykorzystania ich jako środki trwałe (nie planuje budowy np. biura firmy). Sprzedaż tych działek wraz z budynkami mieszkalnymi miałaby nastąpić w terminie nie wcześniejszym niż 1 stycznia 2015 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po 1 stycznia 2014 r. można bez konsekwencji podatkowych związanych ze sprzedażą prywatnej nieruchomości z dnia 5 czerwca 2008 r. przeznaczyć działkę/działki na działalność gospodarczą (za zgodą małżonki) z zasobu tych działek, które w ww. protokole zostały wskazane, jako przeznaczone na własne cele mieszkaniowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, po 1 stycznia 2014 r. może On (za zgodą żony) przeznaczyć na potrzeby prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej działki, które były prywatnie, zgodnie z założeniami ww. protokołu przeznaczone na budowę budynku mieszkalnego na własne cele mieszkaniowe małżonków - z uwagi na przedawnienie rozliczeń podatkowych jakie nastąpi po upływie 5 lat. Po 5 pełnych latach licząc od dnia nabycia nieruchomości tzn. po 1 stycznia 2014 r. Wnioskodawca może (wraz z małżonką) dowolnie zadysponować posiadaną nieruchomością (działką nabytą w dniu 30 grudnia 2008 r., a następnie podzieloną) i przeznaczyć ją (za zgodą małżonki) na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, bez dalszych konsekwencji podatkowych, wynikających ze sprzedaży prywatnej nieruchomości w dniu 5 czerwca 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Przedawnienie zobowiązań podatkowych oznacza, że po upływie określonego czasu, zobowiązanie podatkowe, chociaż niezapłacone, wygasa łącznie z odsetkami za zwłokę. Po upływie okresu przedawnienia z mocy prawa, bez konieczności wydawania żadnych decyzji, przestaje istnieć stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podatnikiem i wierzycielem podatkowym.

Istotą przedawnienia uregulowanego w art. 70 Ordynacji podatkowej jest to, że na skutek upływu czasu, zobowiązanie podatkowe wygasa z mocy prawa (art. 59 § 1 pkt 9 tej ustawy) i organ podatkowy nie może skutecznie domagać się od podatnika jego zapłaty; zobowiązanie podatkowe bowiem przestaje istnieć. Ustawodawca w art. 70 § 2-6 Ordynacji podatkowej określił, w jakich przypadkach powyższa zasada zostaje ograniczona.

W wyżej przytoczonym przepisie art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, określony jest jeden termin przedawnienia dla wszystkich zobowiązań - wynoszący 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Termin ten nie może być ani odroczony (art. 48 Ordynacji podatkowej) przez organ podatkowy, ani też przedłużony przez Ministra Finansów (art. 50 Ordynacji podatkowej). Jest to termin materialnoprawny.

Początkiem biegu terminu przedawnienia jest pierwszy dzień roku następującego po roku, w którym upłynął termin płatności podatku. Zasadnicze znaczenie ma zatem ustalenie terminu płatności.

Jak wynika z treści złożonego wniosku Wnioskodawca, w związku z dokonaną w dniu 5 czerwca 2008 r. sprzedażą nieruchomości, skorzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a oraz lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe przepisy obowiązywały do 31 grudnia 2006 r. Z dniem 1 stycznia 2007 r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) uchylająca m.in. art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, iż do Wnioskodawcy dokonującego sprzedaży nieruchomości 5 czerwca 2008 r., miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy wymienionej w art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

Podatek od przychodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 28 ust. 2 ww. ustawy).

Przy czym, stosownie do art. 28 ust. 2a tej ustawy, zasada, o której mowa w ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

a.

w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

e.

w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a, w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

W związku z powyższym, w przypadku spełnienia przez podatnika warunków określonych w cyt. wyżej przepisach, przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości był wolny od podatku dochodowego z mocy prawa. W przeciwnym razie (tzn. jeżeli pomimo stosownego oświadczenia, przychód nie został przeznaczony na cele określone w ustawie) podatek był płatny najpóźniej następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia dokonania odpłatnego zbycia.

Samo złożenie oświadczenia w trybie art. 28 ust. 2a ww. ustawy, nie powodowało nabycia prawa do zwolnienia podatkowego - było jedynie zapowiedzią spełnienia warunków do zwolnienia. Oświadczenie takie nie powodowało również zmiany terminu płatności podatku, co wynika bezpośrednio z treści art. 28 ww. ustawy, gdzie wyrażenie "termin płatności" odnoszone jest wyłącznie do okresu 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, iż od grudnia 2009 r. Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych na sprzedaż. W dniu 5 czerwca 2008 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży prywatnej nieruchomości. Dochód z tej sprzedaży w części korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a i e) ustawy o podatku dochodowych od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.), ponieważ w okresie 2 lat od dnia sprzedaży ww. nieruchomości przeznaczył przychód uzyskany z tej sprzedaży m.in. na zakup innej nieruchomości gruntowej, którą nabył w dniu 30 grudnia 2008 r. na własne potrzeby mieszkaniowe. Nabyta w dniu 30 grudnia 2008 r. nieruchomość gruntowa została podzielona na 5 mniejszych działek, z których 3 mały zostać przeznaczone pod budowę budynku mieszkalnego na własne cele mieszkaniowe, natomiast 2 pozostałe na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Tak też Wnioskodawca oświadczył w protokole sporządzonym w dniu 27 maja 2010 r. przez pracownika Urzędu Skarbowego właściwego dla Wnioskodawcy, dla celów skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ww. przepisów. W 2014 r. Wnioskodawca zamierza jednak przeznaczyć 2 z 3 ww. działek na cele prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, że termin płatności zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości dokonanej w dniu 5 czerwca 2008 r. upłynął w czternastym dniu od dnia dokonania tej sprzedaży, czyli w dniu 19 czerwca 2008 r. Natomiast pięcioletni okres przedawnienia w przedmiotowej sprawie rozpoczął swój bieg z końcem roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności zobowiązania, a więc z końcem 2008 r. Powyższe oznacza, że pięcioletni okres przedawnienia zobowiązania podatkowego należy liczyć od 31 grudnia roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Zatem, w przedmiotowej sprawie zobowiązanie podatkowe przedawni się z dniem 31 grudnia 2013 r.

Wnioskodawca skorzystał (w części) ze zwolnienia z podatku dochodowego od dochodu uzyskanego ze sprzedaży ww. nieruchomości na mocy art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., bowiem środki pochodzące ze sprzedaży tej nieruchomości wydatkował w okresie 2 lat m.in. na zakup innej nieruchomości gruntowej, która została podzielona na 5 mniejszych działek, z których 3 miały zostać wykorzystane pod budowę budynku mieszkalnego na własne potrzeby mieszkaniowe Wnioskodawcy. Po 1 stycznia 2014 r. Wnioskodawca zamierza 2 z 3 ww. działek przeznaczyć jednak na cele prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, jeżeli w istocie Wnioskodawca po 1 stycznia 2014 r. przekaże ww. nieruchomości gruntowe (które uprzednio zostały przeznaczone pod budowę budynku mieszkalnego na własne cele mieszkaniowe) na cele prowadzonej działalności gospodarczej, to nie wywoła to skutków podatkowych w postaci konieczności zapłaty podatku dochodowego w związku ze zmianą celu przeznaczenia tych nieruchomości, bowiem z dniem 31 grudnia 2013 r. przedawni się zobowiązanie podatkowe dot. ewentualnej zapłaty podatku dochodowego od dokonanej w dniu 5 czerwca 2008 r. sprzedaży nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku dołączono dokument źródłowy. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl